• FruStolpe

Panik nu, snälla hjälp oss!!! Möhippa för ammande brud!

Fick på fredagen reda på att min bror och hans fru ska gifta sig i samband med dopet av deras son. Bröllopet är om 6veckor och nu har vi verkligen bråttom med möhippan som ska måste vara om 2veckor....finns ingen annan möjlig helg.
    Hon helammar och sonen vägrar ta nappflaska så han måste vara med. En lugn och alkoholfri möhippa med andra ord. Men VAD ska vi hitta på???
    Ringde idag och skulle boka in ett sexparty till slutet av kvällen i samband med att vi tänkte gå ut och äta, men hon som håller dem skulle vara i barcelona den helgen. Bor på en liten ort, så det finns inte flera som håller såna partyn här.

Som jag sa så bor vi på en liten ort, så här finns inte möjlighet att spela in cd, måla av en nakenmodell, chokladprovning och m.m som brukar nämnas i samband med lugna möhippor!!!

Snälla, hjälp oss nån nu!!
    Tack!!

• Svar på tråden Panik nu, snälla hjälp oss!!! Möhippa för ammande brud!
  • Kärlek ger näring åt själen

Varför inte en klassisk Tjej kväll?
    Med en god middag, smink tips, spa behandling, o en klassisk tjej film? Typ Pretty Woman, dirty dancing, grease mflr

Och då ska allting göras för bruden Och man kan även gå ut och äta eller något Kan även vara en picknick ute i det gröna =)

• Efter 11 år är det min tur

Ta henne till ett spa och hjälps åt att ta hand om lillen mellen ammandet så kan hon få massage när ni bästa vännerna byter blöjor och jollrar

• Emma H L

Tyckte det lät kul med sexparty, det kan ju behövas lite hjälp när man precis fått barn :)
    Gå in och sök på internet (sexpartyn), det måste ju vara någon som kan tänka sig åka en sväng, mot betalning.
    En annan idé kan ju vara någon tripp med en segelbåt, om ni bor vid sjö eller hav.
    Ni har inte någon skönhetssalong, så hon kanske kan få en ansiktsbehandling/styling/massage/pedikyr/manikyr, medans ni promenerar med vagnen.

Lycka till!

/E

• asaonthehill

Jag är själv ammande mamma, och jag vet att jag skulle uppskatta lagad mat, avlastning med "bärandet och bytandet", en kall alkoholfri öl, soligt uterum, spela spel, fotmassage. Eller en dagstripp med lite shopping (kanske presentkort på en butik jag gillar...) till någon närliggande stad med lunch betald. Sedan kanske videokväll när man kommer hem....

• FruStolpe

Hmm, spa finns inte här.. närmast är helsingfors och det är dryga 100km bort, samma med närmaste sexparty försäljare. Tror inte de vill åka ner hit för en timme och sen tillbaka igen. fast man kunde ju ringa iaf...

Lite har vi planerat..
    Tänkte söka henne 9tiden för att ta henne till byns lördagstorg, där skulle hon få sälja lite choklad en stud, sen äter vi morgonmål där. Sen vidare in till stan där tjejernas kanon10:a går den brukar hon alltid gå, så nu ska vi göra det hela gänget. ( www.tjejernaskanontia.fi ) Man kan gå med barnvagnen så.. De som inte vill gå, får vara utplacerade längs med rutten och ha vätske poster så vi får stanna och dricka under vägen. Efter det äter vi och slappar...duschar sen. men det var sen vi tänkte boka in oss på en restaurang med bl.a sexpartyt som program...men, men.... Skulle ju vara roligt att bara sitta och äta fint. Kanske man henne att måla av sin blivande man, eller ställa nån sorts husmorsfrågor till henne.??

Klädsel tänkte vi ha en vit amnings t-shirt som vi tycker nån kul text på, sen ett par vingar och den traditionelle slöjan.

• Gable

Åh, bara få äta i lugn och ro och använda både kniv och gaffel är guld värt som nybliven mamma!! Man har inte så höga krav längre

• FruStolpe
    Gable skrev 2008-05-18 20:15:37 följande:
    Åh, bara få äta i lugn och ro och använda både kniv och gaffel är guld värt som nybliven mamma!! Man har inte så höga krav längre
    Ja, det är sant. Fast det är hennes tredje barn, så tror hon är ganska van och härdad vid dethär laget.
  • gulleva

Köp hem egna spasaker. Kanske färga ögonbryn och fransar. Måla naglar, fotmassage, makeupkväll. Massor med smink att pröva. Frågesport. Laga mat tillsammans, ha en temakväll.Ät hur mycket efterrätter som helst.

• Aleta

Jag läste att några hade fixat så att en butik hade öppet för bara dem. (På kvällen antar jag.) Sedan fick de handla med rabatt och tjejerna bjöd bruden på kläder för en viss summa som personalen hjälpte till att välja. Lite personlig shopping. Jag vet ju att jag just nu inte har så mycket kul att ta på mig (jag helammar).
    Skulle tycka att det var kul att få se något annat än amningströjor, men det är ju omöjligt att få shoppa i lugn och ro

Dansar hon magdans? Hitta en dansös som kan lära ut en liten dans och ge henne musiken på CD så att hon kan dansa för m2b senare...
    Alla tjejerna kan ju vara med på det. Borde inte vara svårt att hitta en dansös i det otroligt danstäta Finland.

• Kirsto

Gör någonting tillsammans, som t.ex. gör fina praliner, smycken eller något sånt. Kanske kan ni ställa frågor till mannen om honom/dem och sen ska hon försöka komma på vad han har svarat? Det fick jag göra på min möhippa, tyckte att det var kul. Minns tyvärr inte så många frågor längre, men hans favoritfilm och det bästa med mig kommer jag iaf ihåg.

• Anja 19 juli 2008

Pyssla om henne... Skäm bort henne. Turas om att ta hand om babyn är ju nr 1. Låt henne få sitta utan att hela tiden själv vara den som håller, vyssar osv. Minns hur otroligt skönt det var när folk kom och hälsade på och ville hålla, ta över, passa mina barn lite när de var nyfödda och man gick och bar på dem jämt, typ inte kunde gå på toa själv. visst är det underbart och mysigt men ooooj vad man njuter när man får sitta en kväll utan att bära bebis hela tiden.

Jag tycker att sexparty låter lite off när hon har bebisen med sig + att sex kanske inte är just det första man har i huvudet när man ammar och alla hormoner är i omlopp. Det kan bli lite knasigt. (men ni känner henne absolut bäst så det är ni som vet).

Jag säger som någon här uppe. PYSSLA om henne.

Finns det någon möjlighet att ni kan ge henne en spabehandling?

Ni kunde kanske fixa det själva?

I ett rum fullt m levande ljus, en skön "säng/brits", varma handdukar, massage, ansiktsrengöring m peeling, ansiktsvatten, fuktmask, insmörjning med härlig kräm och sedan en lätt make-up utav någon som är duktig på det, ev oxå fixa hennes hår?

DET skulle jag ha njutit av/blivit överlycklig över som ammande. Självklart passar de andra bebisen under tiden. Gärna så få som möjligt så man ej langar runt bebisen från famn t famn. Sånt är lite uppstressande för både bebis och mamma såklart.

Sedan hitta på lite lekar, få henne att känna sig i centrum, känna att hela kvällen handlar om henne. Intervjua hennes man, ställ frågor till honom om henne och dem, låt sedan henne gissa vad HAN har svarat. det ska vara personliga saker, tex "vad kalalr ni varandra när ni är ensamma", vilken är hennes favoritställning i sängen, vad hos dig tänder hon mest på, vad tror du att hon tror att du föll först för hos henne etc, vem diskar oftast hemma hos er, hur tror du att hon tänker sig att ni har det om 20 år etc...

JÄttekul att se om de svarar samma

En massa god mat, finns ju både alkoholfri öl och alkoholfritt vin, som välkomstdrink kan hon ju få lite god alkofri päroncider med hallon i!

Sedan kan ni ju ge henne en present eller nåt?

Det kan ju vara nåt till bröllopet, om ni tex vet att hon ej har råd med att gå och få manikyr, råd m brudbukett eller nåt annat så kunde ni gett henne detta i present etc...

Nu såg jag att kirsto föreslagit det där med frågorna

Om ni ska ha en aktivitet så föreslår jag isåfall att ni, efter att ni fixat till henne, sminkat henne etc, låter henne ta foton hos en proffsfotograf, foton av henne och bebisen. Har sett så underbara svartvita foton, just mamma/bebisfoton.

Sååååå vackert och vilket minne. Dessa kan hon ge som morgongåva till sin man dessutom.

• Zsarah

måste inte vara ett spa för att få ansikstbehandling, massage osv. var i finland bor du? finns det ingen kosmetolog i närheten?

• Kirsto

Anja 19 juli: Shit vilken bra idé med fotografering!

Svar på tråden Panik nu, snälla hjälp oss!!! Möhippa för ammande brud!