• Sommarbrud 2008

Ekonomiskt bidrag och åsikter

Min pappa vill ge ett generöst bidrag till vår bröllopsfest, men generositeten har sitt pris. Han har åsikter om det mesta, men är alltid noga med att tillägga att det inte är han som skall bestämma. Dessutom är han mycket noga med vad han skall bidra till. Lokalen, maten och vinet. Min blivande makes pappa som också vill bidra, fast med en viss summa pengar, får stå för kostnader som inte syns på samma sätt. Det känns jätteknepigt. Vi hade mycket hellre tagit emot en viss summa pengar av båda parter. Nu vet jag inte hur vi ska reda upp situationen. Ett alternativ är självklart att betala allt själv, men det blir tufft ekonomiskt och kommer nog att förstöra den normalt ganska bra men lite distansierade relationen som jag har till min gammeldagsa far. Jag tror dessutom att han har lätt för att ta illa upp om jag pratar med honom om detta. Någon som har liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Ekonomiskt bidrag och åsikter
  • Soon and very soon

japp! bråkade med mamma förra helgen om vilka man ska bjuda, hon sa att hon betalar ca 30tusen o då vill hon ha vissa represeterade för att de ska .... hänger du med? jag tyckte inte vi skulle bjuda dessa men mamma är benhård... o 30 papp är mycket pengar i min värld

• anne på grönkulla

Varför är det ett problem att vissa kostnader inte syns på samma sätt? Jag skulle skriva ett tack typ i festprogrammet (om man har ett sånt) där det framgår att båda bidragit, men inte med hur mycket och kanske inte heller till vad.

Men kan man finansiera själv så är det såklart enklare att göra allt precis som man vill. Det är svårt att säga till folk att man tar emot deras pengar men skiter i deras önskemål. Då ska man ha råd själv till att betala istället... - vilket såklart är att föredra.

• ganesha

Min familj har valt att bidra med 10.000 kronor och noga poängterat att de INTE har några som helst krav eller önskemål på något. Pengarna blev insatta på mitt bröllopskonto och det är jag och min sambo som förfogar över pengarna. Ett krav finns ju självklart, och det är att det går till bröllopet och inte till pizza på lördagkvällarna.

Det är synd att det blir så mycket strul och konstigheter så fort pengar är inblandat. Det bästa man kan göra är ju att svart på vitt få på pränt eller diskuterat vad pengarna ska gå till och vem som bestämmer, hur pengarna kommer brudparet tillhanda och så vidare.

Bör tilläggas att det heller inte finns några krav eller förväntningar att min sambos familj ska betala något. Kan de eller vill de så får de, men det är eget val.

• lycklig78

Tycker det verkar jätteknepigt att vilka pengar som ska gå till vad är ett problem... Det har väl ingen betydelse?

Pappa har bidragit med 25000 men har inte lagt sig i vad vi lägger pengarna i. Huvudsaken är väl att det går till bröllopet.

Är det inte ok om din pappa vill bidra till lokalen, maten och vinet? Som någon skrev högre upp, så finns det ju ingenstans det står vem som lagt vad..

• Sommarbrud 2008

Jag misstänker starkt att det blir ett tal där han tydligt kommer att påtala att det är han som står för festen. Jag ska nog säga till honom att han måste tänka på att även andra har bidragit så det inte blir pinsamt när han håller sitt tal. Det är väl det jag är rädd för att det kan bli annars.

Alla åsikter slipper jag nog inte undan. Får väl bita ihop och vara tacksam för att ha nån att skicka räkningarna till.

• Vicka81

Jag tycker att om din pappa betalar kalaset (festen alltså) så bör han väl få den "äran" som värd för festen? Men självklart är det viktigt att även din blivandes får tack för sitt bidrag!

• Soon and very soon

tänk vad pengar kan göra?? ska ta en ny diskussion med mamma om 2regler" inför kommande året! vill ju vara sams... o vill inte att det ska skapa osämja mellan m2b o mamma heller.

• stinakina

Min mor bidrar med ca 10 000:- hon har inte lagt sig i alls ang vårt bröllop, verkar snarare helt oengagerad
    Jag ville (som vanligt) prata om det kommande bröllopet, visa vad vi gjort hittills osv, men hon bara suckade och sa - det har jag ju sett så många ggr nu!

Just pga att hon bidrar vill jag ju att hon ska få vara delaktig. men hon verkar tycka det är trist eller nåt? vad vet jag?

Hon kan dock komma med en suck och säga "har ni råd med det här verkligen"?
    Ja, ännu mera nu när du är med och betalar vill jag ju säga..
    Hon är en pessimist, jag vet, men det är så tråkigt...

Kan kanske bero på att jag är "gammal", att hon aldrig blev gift(hon kommenterar det gärna att min styvfar inte friat till henne på alla dessa år), att hon tycker jag är löjlig som kör hela racet trots min "höga" ålder....ja vad vet jag...

Min dotter som tar studenten i juni,får däremot väldigt mycket hjälp och engagemang (vilket jag är oerhört glad över, då det kostar en massa pengar även där)
    Min mor har betalat balklänning, skor, balmiddagen,och kommer att betala håruppsättning eller fototagning..samt att hon betalade halva studentkryssningen.

Jag har alltså hittils bara betalt studentklänningen och skylten.sen betalar jag antingen håret eller foto.
    Samt att vi har mottagning hos oss för släkten(kan tillägga att hennes pappa inte bidragit med en jä**a krona)

Hur kom jag in på studenten nu då? *fniss*
    Jo det är väl så att jag ser att min mamma kan glädjas åt saker, hon är allt annat än snål...hon verkar bara vara så likgiltig inför mitt bröllop...jag är ju trots allt hennes enda barn..man kan ju tycka att hon borde vara extatisk, hon slipper få en gammelnucka till dotter

• Lakritspuck

Jag kanske är udda men jag tycker inte det är konstigt att vilja vara med och bestämma om man är med och betalar.

Sedan är det ju skillnad på om de lägger sig i hur dukningen ska se ut i detalj och vägrar betala om man har "fel" färg på duken, men att ha synpunkter på budget och hur mycket som är rimligt att lägga på olika poster tycker jag absolut är rimligt.

• ganesha

Det beror ju på hur man ger pengarna.

Säger man "jag skänker Xtusen kronor till ert bröllop!" så tycker jag inte man ska behöva säga till om något. Ha man önskemål så får man väl leverera dem i samband med pengarna.
    Säger man däremot "jag betalar gärna notan för festen på ert bröllop!" så måste man ju få ha något att säga till om. Dock bör man inte tro att man ska få bestämma, för det är ju brudparets dag oavsett vem som betalar. Men det finns nog många som använder pengarna som en genväg till att få vara med och pilla och peta i bröllopets alla aspekter...

• Sommarbrud 2008

Ja precis, tack för vettiga åsikter! Det är lite svårt att säga att vi föredrar X kr än att skicka räkningar och 100 tel samtal för att kolla om ditt och datt är okej. Även om X kr blir en mindre summa pengar så vore det enklare. Att välja vin var tex inte helt lätt för han hade bestämt att det inte får kosta mer än 70 kr flaskan. Jag och min M2B älskar goda viner och hade gärna lagt till 10-15 kr/flaska själva, men det kan man ju inte säga. Hur som helst så har vi hittat schyssta viner i "rätt" prisklass nu.

• rosalin

Jag tycker ockkså att det är lite knivigt det där med pengar. Min mamma och pappa står för festen och alla omkostnader runt det. Dessutom betalar mamma så fort hon råkar vara med när det är något till bröllopet som ska betalas. m2bs föräldrar har däremot inte den ekonomiska möjligheten att bidra med något alls. Givetvis vill vi inte heller att de ska bidra när de inte har möjlighet, men vi vill inte heller att de ska känna sig illa till mods för att de inte kan hjälpa oss ekonomiskt.

Mamma och pappa står givetvis som värdar eftersom det är de som betalar det mesta, men vi vill ju inte att m2bs föräldrar ska känna sig utanför. Det är svårt det där. Vi har förklarat att på min sida gör man på det gamla sättet vid giftemål (för så har det varit hittills) att brudens föräldrar står för bröllopet. Jag hoppas att det är en förklaring som räcker, men det är svårt att veta hur m2bs föräldrar verkligen känner.

• Sommarbrud 2008

Ni kan kanske be om praktisk hjälp av dem istället, så de också känner sig delaktiga. Baka tårta, fixa dekoration, placeringskort el likn, finns massor som ska pysslas med. Min M2Bs mammas familj har lovat att ta hand om allt stök efter festen inkl frukost morgonen därpå så vi kan smita när vi vill. Jättegulligt!

• laris

Soon and very soon skrev 2008-05-17 19:16:42 följande:

japp! bråkade med mamma förra helgen om vilka man ska bjuda, hon sa att hon betalar ca 30tusen o då vill hon ha vissa represeterade för att de ska .... hänger du med? jag tyckte inte vi skulle bjuda dessa men mamma är benhård... o 30 papp är mycket pengar i min värld
    Men alltså jag vet inte vad jag ska säga...vad är det med föräldrar och bröllop????? Är det så hemskt att de vet att man är starkt beroende av deras bidrag så de utnyttjar läget? Undrar o man kommer och bli sån själv när ens barn ska gifta sig?? Min mamma bidrar med 15.000:- och hon vill bara att vi ska vara lyckliga, det är det enda hon säger jämt! Det hade varit jättejobbigt och hon hade börjat ställa krav för jag är som dig jag, 15.000:- är mkt pengar för mig. Komer du att bjuda dessa personer?
Svar på tråden Ekonomiskt bidrag och åsikter