• Bambolina

Boka i vilket efternamn?

Nu är det dax att boka flygbiljetterna till Bangkok, men vilket efternamn ska de bokas i? Vi kommer åka ca 1,5 månad efter vigseln, tor ni att namnbytet har gått igenom och att jag har hunnit få mitt nya pass. Eller måste jag boka i mitt nuvarande efternamn.

Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Boka i vilket efternamn?
  • Zozo

Jag skulle boka i nuvarande namn och byta passet efterat; Det BORDE fungera med att hinna fa det nya men gör det inte det blir det dyrt och knöligt.

• Majsis2008

vi bokade min resa i oktober i mitt nya efternamn...men klart d e lite längre fram än erat

• Krystal

Mitt pass går ut ca tre månader innan vi planerat gifta oss. Och om vi reser på bröllopsresa till ett ställe som kräver pass så ska vi nog göra det lite senare så jag kan skaffa ett nytt pass i det nya efternamnet så jag inte behöver skaffa två pass på mindre än ett halvår...

• Piha

Jag gifter mig 14 juni, åker på resa 22 augusti. Jag har bokat i mitt blivande namn och räknar absolut med att hinna skaffa nytt pass tills dess.

// P

• Bambolina

Det känns som att man borde hinna få sitt nya pass och sen så blir det mer magiskt om man har bokat i sitt nya namn.
    Men tänk om det strular...

• 20080719

Bokar man i ett namn och passet har ett annat så är dom superstränga och man får inte åka med. Vet du att du får ditt pass tills ni åker så boka i det nya, annars avvakta!

• Mrs Mommy

Jag bokade i mitt gamla efternamn.

Man bör räkna med att det tar kanske 3veckor innan man får personbeviset och passet kan ta ca2veckor.

Om man ska boka i det nya namnet tycker jag att man ska ha bra marginal om det strular, bättre det än att inte komma iväg.

• Anna2008

Men om man som jag reser nästan varje vecka i mitt jobb, hur gör jag?

Hoppas att det ine gör något att jag gör en instickare i tråden...

• anne på grönkulla

Man har ju 6 månader på sig att byta idhandlingar.

Men de tar ju det gamla passet och makulerar när man får ut sitt nya. Så du får försöka planera in ett glapp, kanske? I vanliga fall ska det ta max 5 arbetsdagar att få ut det nya passet (efter att namnet registrerats).

• Mrs Mommy

En bekant till mig hade beställt resa nästan 1år efter hon gift sig i sitt nya namn men glömt att byta pass
    Som tur var kom hon på det i sista sekund
    Damen på polisstationen/pass... sa att om hon hade beställt resan med sitt gamla namn hade det inte varit något problem.
    Huvudsaken är att det står samma namn på pass och biljett spelar ingen roll om du egentligen har bytt.

Anna2008 skrev 2008-05-16 15:47:24 följande:
    Men om man som jag reser nästan varje vecka i mitt jobb, hur gör jag? Hoppas att det ine gör något att jag gör en instickare i tråden...
  • Lowe06
    Krystal skrev 2008-05-15 13:53:36 följande:
    Mitt pass går ut ca tre månader innan vi planerat gifta oss. Och om vi reser på bröllopsresa till ett ställe som kräver pass så ska vi nog göra det lite senare så jag kan skaffa ett nytt pass i det nya efternamnet så jag inte behöver skaffa två pass på mindre än ett halvår...
    mitt pass går ut precis då vi tänkt åka, men Thailand har ju en regel att passet måste vara giltigt i 6 månader så jag måste skaffa nytt!

Men hur gör man man måste alltså fixa två pass på några månader...om man skulle resa igen

För om vi ska gifta oss precis innan vi åker hinner man ju inte ordna namnbytet osv och då måste jag skaffa nytt pass med mitt nuvarande namn, sedan när jag bytt namn när vi kommer hem måste jag skaffa nytt med nya namnet...kostar inte passen mycket nuför tiden?
  • Suniz

Jag pratade med en på resebyrån som sa att jag skulle boka med mitt nya efternamn om jag har hunnit byta pass. Det måste vara samma namn på passet som på bokningen.

• Novemberbröllop08

Jag beställde resan i mitt gamla namn/nuvarande, kommer inte hinna byta namn och pass på 2 dagar.

• rosie101

Vi gifter oss den 5/7 och planerar resa den 4/8. Vi tänkte boka resan typ veckan innan (som en sista-minuten resa).
    Jag har giltigt pass än så länge men det skulle ju vara roligare att få resa i sitt nya efternamn.
    Men ni tror inte att det hinner fixas på 1 månad alltså??

• anne på grönkulla

1 månad är den minsta tid jag skulle våga chansa på. I semestertider särskilt. Men om ni inte bokar förrän veckan innan så kan ni ju avvakta o se, har du hunnit söka nytt pass så kan du ju boka i det nya namnet, annars inte.

• Freckles
    Lowe06 skrev 2008-06-11 11:07:14 följande:
    [citat]
    mitt pass går ut precis då vi tänkt åka, men Thailand har ju en regel att passet måste vara giltigt i 6 månader så jag måste skaffa nytt!

Jag gifter mig den 6/9-08, reser till Thailand i november-08 och passet går ut augusti-09. Då jag bokat resan i mitt nuvarande namn borde väl inte det vara något problem då? Har också hört 6 månaders regeln när det gäller Thailand.

tack!
  • Lowe06
    Freckles skrev 2008-06-22 18:31:37 följande:
    [citat]mitt pass går ut precis då vi tänkt åka, men Thailand har ju en regel att passet måste vara giltigt i 6 månader så jag måste skaffa nytt!Jag gifter mig den 6/9-08, reser till Thailand i november-08 och passet går ut augusti-09. Då jag bokat resan i mitt nuvarande namn borde väl inte det vara något problem då? Har också hört 6 månaders regeln när det gäller Thailand.tack!
    nej då ska det ju gå bra!
Svar på tråden Boka i vilket efternamn?