• Julienne

Våga vara vit i sommar??

Det är ju sån hysteri nu med alla tidningar som skriver om hur man får snyggaste solbrännan och alla människor runt omkring en som pratar om att "man måste få färg". Själv har jag väldigt svårt att bli brun och är väldigt känslig för stark sol, plus att jag verkligen hatar att ligga och sola, blir bara illamående och vill gå in... Så jag har bestämt mig för att våga vara vit i sommar! Finns det fler??

• Svar på tråden Våga vara vit i sommar??
  • gustafmatilda
    misstrixie skrev 2008-05-13 18:59:24 följande:
    Jag är solallergiker så jag har ALLTID varit vit. Inget fel i att vara blek men det blir lite tråkigt i längden när man inte har något att välja på... så jag kör en spray tan till bröllopet. Men sen återgår jag till mitt gamla vanliga, bleka jag igen.
    Jag har alltid undrat: när man är solallergiker, kan man vistas ute i solen utan problem? Eller måste man vara fullt påklädd så snart man går ut. Det är inte som i filmen The Others där barnen är solallergiska och måste ha fönstrena fördragna om dagarna? Förstår att det kan finnas olika grader, men jag tycker att det är intressant...
  • Fröken Larsson

Jag har också extremt svårt för att få färg, och jag haatar att ligga och pressa i solen och att gå omkring i starkt solsken. Så jag kommer vara lika blåblek som vanligt.
    Pratade med mina föräldrar häromdagen; pappa lät jätteförvånad när jag sa att jag inte låg ute och solade och frågade om jag åtminstone inte hade liite färg än. Jag skämdes faktiskt efteråt, även om det är dumt och jag inte vill skämmas. Varför måste en solbränna ses som sund? :-/

• gustafmatilda

Fröken Larsson skrev 2008-05-13 19:09:51 följande:

Jag har också extremt svårt för att få färg, och jag haatar att ligga och pressa i solen och att gå omkring i starkt solsken. Så jag kommer vara lika blåblek som vanligt. Pratade med mina föräldrar häromdagen; pappa lät jätteförvånad när jag sa att jag inte låg ute och solade och frågade om jag åtminstone inte hade liite färg än. Jag skämdes faktiskt efteråt, även om det är dumt och jag inte vill skämmas. Varför måste en solbränna ses som sund? :-/
    Ja det är märligt, när den är allt annat än sund. Visserligen mår man bra av att vara ute i solenskenet mågra minuter om dagen, man blir pigg och huden får fin lyster, men det är inte sunt att ligga och pressa sig.
  • Julienne

Precis, ALLA måste ju nu ha förstått att det är farligt att sola mycket, det skrivs ju om det överallt, men ändå finns det ett underliggande krav på att folk ska vara brunbrända! Förstår inget...

• misstrixie
    gustafmatilda skrev 2008-05-13 19:05:19 följande:
    Jag har alltid undrat: när man är solallergiker, kan man vistas ute i solen utan problem? Eller måste man vara fullt påklädd så snart man går ut. Det är inte som i filmen The Others där barnen är solallergiska och måste ha fönstrena fördragna om dagarna? Förstår att det kan finnas olika grader, men jag tycker att det är intressant...
    Det är jätteolika förstås, men för mig är det så att jag inte kan vistas i direkt solljus för länge. Just nu till exempel så tar det väl ungefär en tre-fyra minuter innan det börjar sticka och bränna rejält i huden och då gäller det att ta sig till skuggan så snabbt som möjligt. Jag kan inte heller stå och diska i köket på dagen när solen lyser in genom fönstret utan att dra för gardinerna. Rör man sig blir det bättre konstigt nog, jag bränner mig inte så farligt under min tio minuters promenad till tåget men jag skulle inte kunna stå stilla på perrongen i solen lika länge.

Heltäckande kläder funkar till en viss grad men kruxet är (för mig, tror inte det är så för alla) att om jag redan har bränt mig lite så förvärras det av värme, då blir utslagen ilsket röda och svider jättemycket. Tunna, svala, heltäckande kläder vore ju det ideala men är tyget för tunt så bränner jag mig ändå...

Usch vad hemskt det låter, det är egentligen inte så dramatiskt när man är van. Jag vet ju att de finns de som har det mycket värre, som inte ens kan gå ut. Just nu är jag lite trött på det för jag har bränt mig ganska illa men det blir en aning bättre framåt sommaren när huden har hunnit härdas lite!
  • valkyriana

misstrixie . Så solskyddfaktor fungerar inte för dig då?
    Det låter verkligen riktigt jobbigt, försvårar det din vardag mycket?

• gustafmatilda
    misstrixie skrev 2008-05-13 19:42:59 följande:
    Det är jätteolika förstås, men för mig är det så att jag inte kan vistas i direkt solljus för länge. Just nu till exempel så tar det väl ungefär en tre-fyra minuter innan det börjar sticka och bränna rejält i huden och då gäller det att ta sig till skuggan så snabbt som möjligt. Jag kan inte heller stå och diska i köket på dagen när solen lyser in genom fönstret utan att dra för gardinerna. Rör man sig blir det bättre konstigt nog, jag bränner mig inte så farligt under min tio minuters promenad till tåget men jag skulle inte kunna stå stilla på perrongen i solen lika länge. Heltäckande kläder funkar till en viss grad men kruxet är (för mig, tror inte det är så för alla) att om jag redan har bränt mig lite så förvärras det av värme, då blir utslagen ilsket röda och svider jättemycket. Tunna, svala, heltäckande kläder vore ju det ideala men är tyget för tunt så bränner jag mig ändå...Usch vad hemskt det låter, det är egentligen inte så dramatiskt när man är van. Jag vet ju att de finns de som har det mycket värre, som inte ens kan gå ut. Just nu är jag lite trött på det för jag har bränt mig ganska illa men det blir en aning bättre framåt sommaren när huden har hunnit härdas lite!
    Det låter svårt... För mig och de flesta är det ju en självklarhet att kunna vara i solen. Men jag antar att det som du säger inte är farligt när man är van vid det. Kan man alltså härda huden? Borde man inte kunna göra det året runt isåfall? Visserligen är det inte så skönt att vara ute i solen när det är kallt ute (utan varma kläder menar jag) men man borde väl kunna hitta något sätt att vänja huden liksom. Eller finns det ingen salva som skyddar, för vanlig hög solfaktor funkar inte?

Tänk vad bra man har det, som slipper sånt. Fast sen har jag vissa problem som andra är glada att de slipper iofs. Men ändå, man har det rätt bra. Det är bra att tänka på det ibland...
  • misstrixie

valkyriana, gustafmatilda,

Jodå, solskyddsfaktor hjälper lite, skyhög måste den vara. Och så finns det en mängd mediciner men jag är lite dålig på att ta dem för de flesta blir man så trött och dåsig av.

I teorin skulle det kanske funka att härda huden om man kunde klura ut ett sätt att göra det utan att varken bränna sig eller frysa häcken av sig. Men jag gick i behandling innan där jag blev strålad i den typen av ljus som jag är allergisk mot. Det började med att jag fick exponeras för ljuset i en halv sekund och sedan trappades det upp stegvis vecka för vecka tills jag var uppe i en halv minut eller något sådant. Läkarna var positiva men den sommaren märktes det ingen skillnad alls... Så det var slöseri med tid, med facit i hand.

Men som sagt, det finns så mycket värre saker. Min ett år yngre syster lider av samma, och även om det så klart är tråkigt att hon också är allergisk så har det ändå inneburit att jag sluppit vara ensam. Vi har alltid kunnat hålla varandra sällskap i skuggan när andra är i solen.

• misstrixie

TS förresten, för att återknyta lite mer till tråden... absolut ska man våga vara vit! Visst kan det se fräscht ut med solbränna men det är fint och elegant att vara blek också. Kolla bara på Dita Von Teese!

• harthurs

Maste bara tipsa om Niveas hudlotion med brun-utan-sol i. Sa bra!! Det ar alltsa bara en lattare ton av brunkramen och ser valdigt naturligt ut! Forra sommaren fick jag mycket berom for att mina ben hade sa vacker farg! Smorde in mig varannan dag i borjan.
    Ser alltsa inte oranget ut, blir inga onaturliga rander eller flammigt. Bara ett tips!

• marie79

här e en blekfis till jag har jättesvårt för att bli brun och det är inte värt att kämpa för mycket. livet är viktigare än hudcancer...

• 20080301

Jag har aldrig solat i hela mitt liv. Jag vill vara vit ju vitare dessto bättre =)

• nennesjuttioåtta

här är en till som är ljusblå! Våga vara Iprenman!

• gustafmatilda
    nennesjuttioåtta skrev 2008-05-15 10:23:20 följande:
    här är en till som är ljusblå! Våga vara Iprenman!
    Haha, så har jag aldrig sett mig :P Fast sen är jag snarare grön i huden :P
Svar på tråden Våga vara vit i sommar??