• Ystad 20070727

"Vänner" som "prioriterar"

Tänkte mest höra om det är fler än jag som har en eller flera vänner som inte tycker om er fästman? Jag antar att det händer att familjemedlemmar inte gillar "den tilltänkte", men när ens vänner gör en poäng av att inte komma till bröllopet för att demonstrera missnöje med ens val....vad skall man göra då?

Hon har inte sagt det uttryckligen, men det är väldigt tydligt att hon inte kommer för att hon inte gillar honom...Skall man spela med å låtsas som ingenting? Jag funderar på att bara sluta höra av mig...är det knasigt?

Det värsta av allt är att hon aldrig ens träffat honom....

• Svar på tråden "Vänner" som "prioriterar"
  • anne på grönkulla

Jag skulle fråga rent ut. Under de omständigheter du beskriver finns det massor med utrymme för missförstånd. Se först till att det inte bara är det.

• Champis_Sanna

Hm.. här är det precis tvärtom. Vår Bestman sa det rent ut någon vecka innan vårt bröllop och sen två dagar innan så brakade det loss och nu har min man förlorat sin bästa vän - som valde att inte stå ut och sårade min man något otroligt. Tur man har andra vänner som gillar vår andra hälft också. Men man blir otroligt sårad när man får höra vissa ord

• Pearldrop

Fy.. jag fick utstå mkt i början va vårt förhållande pga han hade, rent ut sagt, totalt omogna kompisar som tyckte "äh vad fan det är bara en tjej, häng med oss istället hon är väl inget viktig"

Prata om det först.. så det inte blir en hemskt missförstånd över det.. då vet man säkert sen å slipper undra..

• pojomo

prata,eftersom hon inte ens har träffat honom så låter det lite som att hon är avundsjuk. Kanske rädd för att förlora dig som kompis eller så

• Ystad 20070727

Ja, jag vet inte, hon har kommit med ganska lama ursäkter ganska länge för att slippa komma hem till oss sen vi flyttade. Hon kom inte på mitt 30-årskalas, vilket var ledsamt och kändes trist, och nu när hon ringer och säger att hon inte kan komma på bröllopet för att hon skall till Köpenhamn känns det rätt tydligt...men hon kan liksom inte ens stå för det, utan påstår att det inte går att boka om hotellrummen i Köpenhamn...låter troligt eller hur...

Vi blev ovänner en gång (för typ 1 år sedan) när jag sa till henne att jag inte tänker acceptera att hon kallar min sambo nedlåtande skällsord, och sedan dess har hon inte nämnt honom överhuvudtaget...

För mig är det även en fråga om respekt för min fästman, jag hade inte velat att han skulle umgås med en kompis till honom som bara snackar ner mig, och som dessutom inte ens bemödar sig med att träffa mig innan han tycker illa om mig...

• harthurs

Nej usch va daligt av din kompis!
    Fraga henne rakt ut, hon maste ju kunna sta for det om hon nu tycker sa illa om din blivande att hon later det forstora er vanskap!

Om hon valjer att inte komma pa ditt brollop (hotell-problemet gar jag inte pa) sa ar det hennes misstag!

Lycka till!

• Trisen

Jag hade också en kompis som inte gillade min m2b fastän hon aldrig hade träffat honom. Hon tyckte han var alldeles för gammal (7 år äldre) och gillade inte alls att han hade ett barn sedan tidigare. Man både såg och hörde det på henne när vi pratade. Det var så tydligt att hon såg ner på min m2b. Med tiden tröttnade jag och tillsist slutade jag ha kontakt med henne överhuvudtaget.

Vet du vad ts? Jag har inte saknat henne en sekund! Man behöver inte vänner som betéer sig så. Visst, man kan inte rå för det om man inte gillar sin kompis kille/tjej. Men man kan ändå bestämma sig för att vara vänlig och neutral, fastän man inte gillar någon. Så jag tycker absolut inte det är konstigt om du väljer att sluta höra av dig.

• Balinda

Ystad 20070727 skrev 2008-05-09 20:59:50 följande:

Ja, jag vet inte, hon har kommit med ganska lama ursäkter ganska länge för att slippa komma hem till oss sen vi flyttade. Hon kom inte på mitt 30-årskalas, vilket var ledsamt och kändes trist, och nu när hon ringer och säger att hon inte kan komma på bröllopet för att hon skall till Köpenhamn känns det rätt tydligt...men hon kan liksom inte ens stå för det, utan påstår att det inte går att boka om hotellrummen i Köpenhamn...låter troligt eller hur...Vi blev ovänner en gång (för typ 1 år sedan) när jag sa till henne att jag inte tänker acceptera att hon kallar min sambo nedlåtande skällsord, och sedan dess har hon inte nämnt honom överhuvudtaget...För mig är det även en fråga om respekt för min fästman, jag hade inte velat att han skulle umgås med en kompis till honom som bara snackar ner mig, och som dessutom inte ens bemödar sig med att träffa mig innan han tycker illa om mig...
    usch.. det är ingen vän som gör så, vad har hon för ursäkt med att inte tycka om honom? Hon har ju inte träffat honom,,,
  • Joji

Fick någon fundering om det kan röra sig om avundjuka... När en vän "förlorar" en vän till en kille så är detta inte helt ovanligt - att man tycker illa om killen, oavsett hur han är. Eftersom det är så jobbigt och man är ledsen och arg, så är det "strategin" man, omedvetet, tar till.

Detta kan ju föreligga oavsett om hon är singel eller inte, men kanske vanligare om man är singel...

• Pearldrop

Jag förstår inte alls varför hon ska bete sig så när hon inte ens har träffat killen! Det är ju bara helt absurt! Så då tycker hon inte vänskapen är värd ens att försöka, TRÄFFA killen för guds skull?! :S Nej det är verkligen dålig stil.. men ändå tycker jag det absolut är värt att ställa henne mot väggen, då har du gjort allt DU kan så slipper du känna att du inte gjorde allt du kunde för er vänskap..

• Ystad 20070727

Tack för alla kloka ord! Känns bättre bara av att veta att man inte är ensam. Hon är singel, och har så varit i princip sedan jag träffade henne för 11 år sedan....inga länge relationer i alla fall.

Jag får försöka prata med henne vid tillfälle, men precis som du sa Trisen så tror jag inte jag skulle sakna henne om vi bröt kontakten...är trött på att liksom "känna" att hon ser ner på min fästman. Det har liksom känts i luften...skulle vara skönt att slippa...

Svar på tråden "Vänner" som "prioriterar"