• majsannio

Pappans tal till bruden

Jag har en liten fundering ang det här med pappans tal till bruden/paret. Nu är det så att jag varit gift en gång förut, men det var hemligt så pappa höll inget tal då.
    Nu vet jag att min käre far är vääldigt obekväm med det här och blir lite bekymrad å hans vägnar.
    Han har en egen firma och oratar med folk hela dagarna, men det är ju en helt annan femma.
    Mamma och jag skojade om det här idag och hon sa att om pappa skriver ner det han vill ha sagt så kan jag kanske hålla talet själv;)
    Ganska smart igentligen... om det är ngt som jag inte skulle hålla med om kan man ju alltid ändra*asg*
    Typ "Det här är talet till mig själv. Jag är världens bästa dotter och en riktig snygging. Förmodligen är jag det bästa kap som finns..."
    Skulle det vara en lösning...? ;p ;p

• Svar på tråden Pappans tal till bruden
  • förväntansfullbrud

Det skulle nog bli hur kul som helst om du läste det själv Min pappa kommer nog inte heller hålla tal. Om han skulle göra det har jag redan förvarnat min m2b all dra upp mig för då har jag trillat av stolen!

• Ljungfru

Det är inte nödvändigt med långa haranger om man inte är en talare. Ibland är de korta talen de bästa. typ "Var rädda om varandra!" och utbringa en skål.
    På ett bröllop jag varit på skrev brudens föräldrar ner vad de ville säga och lät toastmastern framföra detta då de inte trivdes med att prata inför folk. Fungerade jättebra.
    Kanske kan hinta om någonting sådant.

• förväntansfullbrud

Å det va en bra ide!

• Shorona

Haha, kommer att få göra som dig ts!

• Nufsan

Jag är helt 100:a på att min pappa inte heller kommer att hålla tal, jag är mest orolig vad folk i allmänhet ska tycka, men jag kan inte tvinga honom om han inte vill :-/

• Babajaga

Ha, ha, jag tycker det var en jätterolig lösning på problemet. Som gäst hade jag varit road! Innovativt!=)

• Duchess

Min svärfar är inte talartypen. Därför bad vi min svåger att hålla ett tal från makens sida av familjen, och så höll min far ett tal för min sida av familjen. Det var två bra och roliga tal, och kändes alldeles utmärkt för alla inblandade

• stinakina

Min styvfar är allt annat än en talare, han vill ogärna synas, och håller sig lite på sin kant, dessutom pratar han lite "bakvänt" *hihi*

jag har bett om att han ska slippa (vår toastmadame var inne på att hjälpa honom, men det spelar ingen roll, jag VET att han skulle tycka det var jättejobbigt)

Min mor rädda då situationen och sa att hon minsann skulle hålla tal, så då blir det så...

Allt som allt blir det lite annorlunda ang tal på vår fest då M2B inte har några föräldrar i livet, endast en syster (som dessutom har torgskräck eller nåt sånt)så...den enda som vi vet ska hålla tal är toastmadame (välkomsttal) och min mor då!

• Miss Blue

Jag blev förvånad över min pappa eftersom jag inte trodde att han ville hålla tal.
    Frågade honom förra helgen om han tänkt hålla ett tal - Och JA det var inga problem....
    Men jag har sagt till honom att det inte behöver vara något långrandigt utan mer hälsa alla välkomna och sen önska oss lycka till och en skål, det räcker. Det var helt okej för honom (och oss )
    Men det är ju inget som säger att man MÅSTE göra enligt alla regler, tex har vi inte brudgummens far i livet och det är inte troligt att svärmor kommer att hålla ett tal (men vem vet?!?!?). Man får nog helt enkelt anpassa sitt bröllop till familjesituationen och om föräldrar VILL hålla ett tal eller inte.

• Skottdagen2008

Det var bara 2 st tal på vårt bröllop och det ena var av hans föräldrar och det andra av vår tärna min bästis, men inte ett enda tal från min familj för de känner sig obekväma i den rollen.

Trist, men bara att acceptera. Blev ledsen, men jag sa inget till mina föräldrar för jag var förberedd att det kunde bli så.

• 20080802

Att min far INTE kommer hålla tal är lika asannolikt som att jag INTE skulle gråta. Det vill säga det finns helt enkelt inte. Jag är mer orolig för vad han kommer säga.

• pandis2405

Min pappa är inte sen att nämna hur mycket han sitter och kämpar med talet, och att jag måste vara snäll mot honom nu, annars vet man aldrig vad han kommer skriva...

Däremot vet jag inte om det blir några fler från min släkt. Kanske faster, men i övrigt är de inte mycket för sånt. Jag ringde min bror för att be honom skjutsa gäster på den stora dagen, och han sa "absolut, jag trodde du skulle be om nåt värre, typ att jag skulle hålla tal eller nåt sånt hemskt" ...

• Junibabe

Tänkte också komma med ett tips som jag faktiskt fått någon anna stans ifrån Det är kanske inte lika innovativt som vissa andra tips här (jättekul om bruden själv läser upp talet till sig själv, hahaha ).

Men om brudens far är obekväm med att hålla tal så kan han skriva ner vad han vill ha sagt i ett "brev" som lämnas till brudparet. De får sen läsa det han vill säga i lugn och ro. Och på själva bröllopet så räcker det att han säger typ "Skål för brudparet". Enkelt och jättebra tycker jag! Har tipsat min egen far om att göra så

• Schatzilein

Vilka bra idéer! Min pappa vill absolut säga några ord men är mycket ovan och jättenervös...

• majsannio

Tack för alla tips! Lite kul skulle det vara om jag höll talet till mig själv:P
    Ska prata med pappsen och höra med hur han vill göra.

Svar på tråden Pappans tal till bruden