• Tuggummi

    Kopparspiral trubbel...

    Hejsan!
    Nu har jag haft min kopparspiral i ca 2 månader. Jag har fortfarande inte fått min mens och jag har betydligt mer flytningar än innan jag satte in den. Jag har haft antingen tampong eller trosskydd 2 månader i rad och börjar bli ganska less på det :S
    Är det någon annan som haft liknande och att det senare gått över ?
    Sen har jag även en till fråga.. Kan man bli steril av att ha spiral ?
    Jag är jätte tacksam för alla svar ! :)

  • Svar på tråden Kopparspiral trubbel...
  • cilias

    Det är nog ingen fara, det verkar vara vanligt i början med oregelbunden mens o flytningar. Jag hade väldigt mycket flytningar i början men jag hade ganska regelbunden mens. Nu efter drygt ett halvår har jag inte lika mycket flytningar längre, men mer oregelbunden mens. Hoppas det blir bättring snart för dig!

  • Tooticki

    Det kan inte vara så att du får mer flytningar av att du irriterar slemhinnorna genom att använda tampong när du inte har mens?

  • bride09

    hm.
    hört att man inte bör använda tampong när man inte mensar?
    kolla upp det så du inte löper risk för TSS...

  • Embo81

    Tycker nog inte att du ska använda tampong om du inte har mens, dina slemhinnor blir helt uttorkade. Kan tänka att man kan ha ganska mkt flytningar till en början, kroppen måste ju vänja sig vid att där är ett främmande föremål helt plötsligt. Lufta mkt så att du inte riskerar att få svamp.

  • Helena Johansson

    Jag hade kopparspiral i två år och hade också en massa strul i början, då främst hemsk mensverk. Det gav dock med sig efter ett par månader och funkade sedan superbra! Men du kans bör ringa din gynekolog och ev gå dit och kolla så att den sitter som den ska och så. Tycker nog inte heller att det låter som nån bra idé med tampong i två månader. Jag fick inte ens ha tampong under min första mens efter isättandet av spiralen...

    Steril av spiral har jag aldrig hört. Har svårt att se att det skull rekomendera och sätta in kopparspiral om man kunde bli steril av dem.

    Lycka till!

  • Nightingale

    Man ska inte använda tampong i början när man precis satt in en spiral.

    nej man kan inte bli steril av själva spiralen. Men att ha spiral ökar risken för att få underlivsinfektioner och infektioner kan leda till sterilitet, men minns att det är väldigt ovanligt.

    /sjuksköterska som jobbat på gyn.

  • Eskobar

    Jag har oxå kopparspiral sedan 3 månader tillbaka. satte in det i samband med efterkontrollen efter dotterns födsel. Upplever oxå mer flytningar. Ingen mens ännu eller något ont. Kan flytningarna ändå vara ett tecken på infektion??

  • anna800

    Är det någon som vet om dom I Karlstad sätter in kopparspiral, utan att man fött barn? var i så fall?

  • Nightingale

    anna800 skrev 2008-07-29 13:36:39 följande:


    Är det någon som vet om dom I Karlstad sätter in kopparspiral, utan att man fött barn? var i så fall?
    Japp, det gör de, överallt. Men jag går på MVC på gripen.

    (bor i k-d)

    Men det är inte säkert att man kan ha kopparspiral, de mäter först livmodern med en sond innan de sätter in spiralen.
  • Nightingale
    Eskobar skrev 2008-07-28 21:28:07 följande:
    Jag har oxå kopparspiral sedan 3 månader tillbaka. satte in det i samband med efterkontrollen efter dotterns födsel. Upplever oxå mer flytningar. Ingen mens ännu eller något ont. Kan flytningarna ändå vara ett tecken på infektion??
    Rikliga flytningar är inget konstigt när man har spiral, de kan gå över efter några månader. Kroppens reaktion på att det är något ovanligt där. Behöver inte betyda att det är en infektion. Men om flytningarna börjar lukta och/eller bli blodblandade är det bra att ringa MVC.
  • Eskobar
    Nightingale skrev 2008-07-29 20:57:14 följande:
    Rikliga flytningar är inget konstigt när man har spiral, de kan gå över efter några månader. Kroppens reaktion på att det är något ovanligt där. Behöver inte betyda att det är en infektion. Men om flytningarna börjar lukta och/eller bli blodblandade är det bra att ringa MVC.
    Tack för svaret! Nä, inget blod i dem, däremot är de ofta lite gulaktiga... (Sorry) Luktar dock inget heller!
Svar på tråden Kopparspiral trubbel...