• Ladylike

    HJÄLP! Spiralen på väg ut!

    Min kopparspiral är på väg ut. Känner trådarna, vad jag tror är alldelles för långt ned. Dessutom känner jag något hårdare vid tappen. Problemet nu är att Barnmorskemottagningen dit man vänder sig i detta fallet i mitt län har strejk! Finns inga tider! Fick rådet att vända mig till kvinnokliniken men de har lååååång väntelista.

    Är det farligt på ngt sätt att den halkat ner tror ni. Kan den skada livmodern eller så? Omden halkar ner ytterligare, kan man bara dra i trådana så att den åker ur helt, är det så barnmorskan gör när de ska ta bort den?

  • Svar på tråden HJÄLP! Spiralen på väg ut!
  • Pärlhönan

    Går det inte att ringa o fråga om det bara är för dig att dra ut?

    Annars kan du ju vända dig till akuten eller vårdcentral

  • 090704

    samma hände för min syster! det visade sig att hom var gravid och det var därför den "kom" ut.... kanske värt att tänka på..

  • FruRålin080808

    Ring till sjukvårdsupplysningen och fråga dem, de brukar vara duktiga och hjälpsamma...Lycka till!

  • Barnaengeln

    men dun ille om du har nån änner han den när ni har sex allt själva spiralen det går att dra ut finns många som har gjort det va ajg vet. låter inte ul alls själv ska jag ta ut min på måndag :)

  • Blivande fru L

    Att ta ut en spiral är ingen konst men jag tycker inte att du ska göra det själv. Barnmorskan tar tag med en lång "pincett" om trådarna och drar ut den. Ring till vårdcentralen så kan en läkare göra det.
    Det skadar inte livmodern att den sitter snett ett tag. Lycka till.
    /Barnmorskan

  • Ladylike

    Blivande fru L: Tack för ditt svar! Du verkar ha koll!

  • Nanna110love

    Nu är jag så lite sent ute och jag hoppas allt gick bra för dig❤️ Men svarar på det här även ifall andra kvinnor går igenom liknande och undrar! Om spiralen sitter i slidan så kan man dra ut den själv. När andra säger att man ?inte ska ta ut spiralen själv? så är det mer att dem menar om spiralen är i livmodern och man kan skada sig om man drar ut den själv, men om spiralen sitter i slidan fångar den ju redan tagit sig ut ur livmodern och då kan man försöka nå trådarna om man kan känna spiralen att den sitter i slidan, då får du ta tag i tråden och dra ut försiktigt och försöka sitta i en bekväm ställning så din spiral åker lättare ut💕 jag fick sitta som i den klassiska förlossnings positionen och samtidigt dra ut den försiktigt och en pincett drog jag med i trådarna då trådarna hängde ut!

    Min hormon spiral har stötts ut 2 gånger på 1 halv år och varje gång har den gömt sig i slidan och jag har fått dragit ut den själv. Jag pratade såklart med barnmorskan och 1177 innan jag gjorde det och jag frågade vad jag skulle göra för att jag orkar inte gå runt och vänta på en tid och då sa dem till mig att jag bara kan dra ut den själv😂 Men självklart ska man va försiktig och Kanske inte rycka ut den allt vad man kan!

    Du kan även testa ta ett graviditet test för säkerhets skull???? har läst att man kan va gravid av spiral även om man blöder och har värkar! 


    Det är mina erfarenheter och lite fakta som jag vet då jag är en 17 årig mamma med en son och jag drog ut min spiral för 2 dagar sen och vården har inte vart så stöttande så fick ta tag i det med egna händer! Lycka till alla kvinnor som är i samma position!

Svar på tråden HJÄLP! Spiralen på väg ut!