• Linkan89

Har några frågor ja vill ha hjälp med!!

Hej! Jag ska gifta mig till sommaren. Min m2b har eget företag, alltså enskilt. Han har betalningsanmärkningar i detta företag.
    Nu undrar jag: får jag hans anmärkningar om vi gifter oss?
    Om han tar det som enskild egendom måste dom väl stanna hos han?
    Om jag sen skulle vilja jobba på företaget och han har det som enskild egendom, måste han anställa mig då?

Någon som vet? Eller vet vart jag ska vända mig?
    Tack på förhand!!

• Svar på tråden Har några frågor ja vill ha hjälp med!!
  • sowa65

kolla med en familjejurist. men jag är nästan säker på att anmärkningarna stannar i företaget och att han måste anställa dig... annars är alternativet jobba svart eller bli delägare - och varken eller verkar ju bra i detta läge....

• hondafreak

Betaningsanmärkningar är personliga, du får dem alltså inte när ni giftr er MEN ni har gemensamt betalningsansvar när ni är gifta.
    Ska du jobba i hans firma oavsett om den är enskild eller inte måste han anställa dig.

• JesperMia

Ring direkt till Kronofogden och fråga istället, bästa sättet att få svar på alla frågor.
    En jurist har inte alltid alla svaren.

• Linkan89

har redan pratat med kronofogden och dom visste inte.. Hondafreak: han måste bara anställa mig om han tar firman som enskild egendom. (har jag tage reda på nu). men det är ju så tråkigt om anmärkningarna blir gemensamma.

Förresten, om man ska ansöka om enskild egendom, hur gör man?
    Skickar man in den med hindersprövningen? Hittar ingen blankett om det på skatteverket.
    Tack för svaren!

• nanano1

Det kallas äktenskapsskillnad/bodelning under äktenskap om ni gör det när ni redan har gift er. Men bät är att ni kontaktar en jurist (banken kan säkert rekommendera någon) som hjälper er att skriva ett äktenskapsförord.

• JesperMia

Är du helt säker på att du fick tala med rätt person på Kronofogden? Låter konstigt att de inte kan svara på en fråga som avser din sambo...
    Du kan ju be att få tala med just det teamet som handlägger din M2Bs ärenden...?

• Linkan89

JesperMia: Jag pratade med vår handläggare.
    jaja. vi skickar in hindersprövningen så får vi se hur det blir!!
    Tack för svaren

Svar på tråden Har några frågor ja vill ha hjälp med!!