• Kakan80

    Vad för kläder ska min brudgum ha?

    Vi läste någonstans att brudgummen inte skulle vara mer uppklädd än gästerna. Dvs om vi har, som vi ska klädsel kavaj så ska inte brudgummen ha jacuett (vet inte om det stavas så) utan just kostym.

  • Svar på tråden Vad för kläder ska min brudgum ha?
  • Fjosok

    Brudgummen ska inte vara finare än övriga gäster enligt tradition. OM man nu går på raditioner vill säga dvs att mannen äktar kvinnan och inte att man äktar varandra. Är nog upp till var och en.

    Mao, gör som ni vill, den traditionen är bruten tusentals gånger per år sedan lång tid tillbaka

    Att sedan bruden är den som glänser på ett bröllop är väl iaf ingen nyhet Gå bara på en bal, vi män är ju bara en anledning till att få gå och ha någon att dansa med.

  • pallesj

    Tycker det är upp till var o en hur man vill göra med kläderna Mannen bestämmer väl lite själv med om han vill vara finare eller ha en vanlig kostym som gästerna, min valde det iaf för han känner sig mest bekväm i det, o vill inte ha mer
    Sen är det väl mest hysteri från oss brudar för det är vi som planerar mest kansek när det kommer till dagen B.
    Här inne skriver man ju för att få råd tips o idéer med det man vill ha hjälp med o då lyssnar man väl lite på vad som skrivs eftersom man bett om hjälpen Eller?

  • matildaochniklas

    Jag håller med dig!!! Hade för inte så längesen en diskussion med min svägerska om bröllop. Hon hade bestämt vilken färg min bror skulle ha på sin väst när de gifte sig. för att detskulle se snyggt ut till hennes kläder. Jag sa att min m2b har fått välja helt själv vad han vill ha på sig. Då sa hon att hon inte tyckte det var så noga eftersom det är brudens dag!!! Och jag svarade henne med att jag inte höll med utan att jag tyckte att det lika mkt var mannens dag.. men hon kunde inte förstå hur jag menade. Det var det värsta jag har hört! Man är väl två om att gifta sig?! Om mannen vill klä upp sig så ska han väl få göra det. Jag tycker iaf att det är bådas dag!


    Savonit skrev 2008-05-01 18:11:09 följande:
    Varför skall hela bröllopet kretsa runt Kvinnan och hennes skönhet?Kvinnan skall köpa ett helt nytt sett med kläder som skall användas en gång, mannen skall hyra/låne eller ha eget, han skall heller inte vara mera klädd än övriga gästerna, och han skall helst stå i skymm undan och låta sin brud visa upp sig.Men han skall ändå stå för merparten av kostnaderna eftersom han har störst lön.Han skall även bekosta en ny rign utöver den han redan köppt vid förlovningen, men mannen skall bära sin gamla slitna.NEJ, sluta köpa andras åsikter och gör vad ni själva vill.Mannen skall ha lika stor del i sermonin och den underbara dagen.Och köp inte flera tidningar då dom inte innehåller några tipps alls till mannen utan är bara tillängnad till bruden.
  • matildaochniklas

    Det där med tidningarna har jag också tänkt på. Jag köpte en bröllopstidning för att det stod typ "män special" eller nåt sånt.. tänkte det kunde vara kul för min m2b eftersom han vid det tillfället höll på att fundera om kläder o så.. det var TVÅ sidor i den typ 100 sidor tjocka tidningen som var för män!! Riktigt dåligt! men det är säkert olika med olika tidningar.

  • AnnaochHenrik
    Savonit skrev 2008-05-01 18:11:09 följande:
    Men han skall ändå stå för merparten av kostnaderna eftersom han har störst lön.Han skall även bekosta en ny rign utöver den han redan köppt vid förlovningen, men mannen skall bära sin gamla slitna.
    Va? Det är väl ändå inte en självklarhet att mannen har högst lön? Vi delar på ALLT kring bröllopet rakt av, inklusive både förlovningsringarna och vigselringarna (min karl vill ha två). Det är absolut ingen självklarhet att han betalar mer än bruden, eller för den delen att han bara är en bifigur. Jag tycker att många är duktiga på att planera bröllop utifrån båda i paret, även om det kanske blir mer av brudens idéer som får genomslag om det är hon som har mest intresse av bröllopsplanering...

    Angående sakfrågan: Jag har bara varit på ett bröllop där mannen hade samma klädkod som övriga gäster, oftast är han finare klädd än övriga gäster. Trevligt, tycker jag, han måste väl också få vara fin! (För vår del kommer dock rätt många gäster vara identiskt klädda som brudgummen då han är officer och ska ha sin uniform, liksom våra militära gäster)
  • valkyriana

    Två HELA sidor wow
    Tycker det är konstigt hur man kan säga att det är brudens dag...
    Jag har fått för mig att det är VÅR dag, även om mycket fokus ligger på brudens utseende så är det ju inte det en vigsel handlar om när allt kommer till kritan.
    Min man, öh blivande man kommer vara finare klädd än övriga gäster, dock inte mycket, men lite. Han passar inte i frockcoat - han är bara 176 lång och en frockcoat klär honnom inte.


    matildaochniklas skrev 2008-05-02 16:28:07 följande:
    Det där med tidningarna har jag också tänkt på. Jag köpte en bröllopstidning för att det stod typ "män special" eller nåt sånt.. tänkte det kunde vara kul för min m2b eftersom han vid det tillfället höll på att fundera om kläder o så.. det var TVÅ sidor i den typ 100 sidor tjocka tidningen som var för män!! Riktigt dåligt! men det är säkert olika med olika tidningar.
  • glad och förväntansfull

    Hej!

    Min man har köpt en supersmal supersnygg svart kostym som han själv ville ha. Själv är jag supersnygg i brudklänning som var billigare än hans kostym. Tänk vilken tur att vi hittade precis det vi hade tänkt oss och att vi inte tänker på hur andra gör.

    Lycka till allihop med alla val!!!

    Kram

  • Paeonia

    Vi har klädkod 'Sommarfint'! Men min blivande har jacuette , sluuurp vad snygg han va i den (provad ut den idag!). Han ville knappt ta den av sig sa han

    Klart han ska vara snyggare än gästerna precis som jag

  • RDF

    glad och förväntansfull: Min M2B har också dyrare kläder än mig!

    Jag tycker det är liiite tråkigt när man inte ser vem som är brudgum och bestman eftersom de många gånger är lika klädda men det är jag det och eftersom vi inte har någon best man eller tärna så behöver inte jag bry mig om det.

    Min M2b fick bestämma själv vad han ville ha och jag var med som smakråd. Viktigast är ju att han känner sig bekväm.

    Kommer att tänka på en tråd här för någon månad sen då en blivande brud frågade om det var ok att han hade finare jeans trots att hon skulle ha riktigt fin klänning. Många tyckte det var helt fel och att han skulle klä sig efter henne.... Hmmm märkligt att det finns så många måsten!

    Hade vi haft gäster på vårt bröllop hade vi haft klädkod "kom så DU känner dig fin!" Då tror jag alla trivs bätre och är mer avslappnade.

  • RDF

    På tal om dessa etiketter och "måsten" så måste jag bara berätta att de trevligaste bröllop jag varit på är när man får sitta med sin respektive och sen tillsammans med andra man inte känner så väl i stället för att behöva sitta bland ett gäng okända, då det lätt kan bli stelt.

  • Brudgummarna

    Frockcoaten räknas som bonjour och ligger på samma nivå som kavaj. Så en gäst i mörk kostym har alltså "finare" kläder på sig än en brudgum i frockcoat.

    Men det spelar väl ändå ingen roll?

  • Schatzilein

    Nej, verkligen inte. Var bara lite vetgirig. Och nu vet jag. Tack!


    Brudgummarna skrev 2008-05-03 21:32:29 följande:
    Frockcoaten räknas som bonjour och ligger på samma nivå som kavaj. Så en gäst i mörk kostym har alltså "finare" kläder på sig än en brudgum i frockcoat.Men det spelar väl ändå ingen roll?
  • glad och förväntansfull

    Som vanligt är det kanske så att det man själv känner sig fin i blir det bästa. Då blir man avslappnad och härlig.

    Fram för härliga människor!!!

    Kram igen...

  • weddinggirl08

    Blir fundersam. Min sambo har svart kostym (jag gillar inte snittet på den men okej då) sen har han han köpt väst o kravatt. I silvergrått. O vit skjorta då. Jag tycker väl kanske att det är för uppklätt med kravatt(plastrong eller vad tusan det kallas )? Vad tycker ni? Passar det sig till vanlig kostym?

  • nyfiken87

    jag tycker det är kanon trist när man "glömer bort" brudgummen..det är en lika stor dag för han som för bruden...vi valde att min kära make skulle sticka ut och synas ordentligt...så han var i princip klädd i vitt han å=) och stack ut från överiga gästers utstyrsel...ja blev kanon glad när de va så många som sa till han att han va jättefin..han glänste som solen...de va verkligen ja och han och inga andra den dagen=) som de ska va hehe=) (bilder på min superfina make finns i mitt galleri)

Svar på tråden Vad för kläder ska min brudgum ha?