• FruRålin080808

Dement svärmor

Min svärmor fick för ca 1 /2 år sedan diagnosen frontallobsdemens. Den senaste tiden har hon blivit sämre och det är jobbigt för oss allihop att hennes personlighet förändras så. Det som är mest jobbig är att hon bara är 58 år! Sonen konfirmeras nästa lördag och svärfar tror att det kan bli för jobbigt för svärmor att komma... hon blir lätt stirrig när det händer saker som stör den vardagliga rutinen. Vi skickade ut våra inbjudningar för ca en månad sen och svärmors och svärfars åkte med av bara farten...Vilket var ett misstag för den står på köksbordet och hon tar fram den varje dag och undrar var vi ska vara...Vi ska vara mitt ute i skogen vid ett par dammar.Ett ställe som hon aldrig har varit på. Nu är jag och min sambo rädda för att det kan bli för mycket för henne med vårt bröllop. Vet inte riktigt hur vi ska göra...Vi vill ju gärna ha dem med både på vigseln och bröllopet. Är det någon annan som är i liknande situation?

• Svar på tråden Dement svärmor
  • bara jag

Usch, stackars henne och er familj. Det är tråkigt att sånt händer vid en relativt ung ålder. Om det hjälper henne att förbereda sig inför det som komma skall...varför inte ta med henne ut en tur till dammarna med en picknickkorg och visa henne. Det kanske hjälper henne att förbereda sig något?
    kram på er

• Lady o Lufsen

Jättebra idé!!
    kanske inte bara en gång utan många.
    bara jag skrev 2008-04-30 08:04:20 följande:

Usch, stackars henne och er familj. Det är tråkigt att sånt händer vid en relativt ung ålder. Om det hjälper henne att förbereda sig inför det som komma skall...varför inte ta med henne ut en tur till dammarna med en picknickkorg och visa henne. Det kanske hjälper henne att förbereda sig något?kram på er
  • 090801

Hej.

Jag läser till arbetsterapeut och kommer således att jobba mycket med demens när jag är klar.

Som "bara jag" säger så är det nog en jättebra idé att ta med svärmor till platsen för vigseln. Och helst fler gånger. Försök dock att inte prata så mycket om just att vigseln ska vara där, då kan det lätt bli för mycket. Utan låt henne bara känna in stället och vänja sig vid det. Sen om hon frågar så kan ni ju säga att vigseln ska vara där ni var på picnic.

Lycka till!

• FruRålin080808

Tack för era råd. Pratade med svärfar om att köra ut med henne till dammarna när vi var och hälsade på dem igår...så det har vi redan tänkt på.=) Bad också svärfar att lägga undan inbjudningen eftersom hon tittar på den varje dag...

• majsannio

Jag jobbar med dementa och träffar dem således dagligen.
    Att åka dit och titta på stället är ju jättebra, men räkna inte med att hon kommer ihåg var det är ni varit.
    Det går inte att säga et var ju där vi var på picnic i lördags! För det kommer hon inte ihåg...tyvärr.
    Sedan är det ju bra att lägga undan inbjudan så att hon slipper stressa upp sig.
    Demens är en fruktansvärd sjukdom och som anhörig är man ganska så maktlös. En lösning kan ju vara att hon bara är med på vigseln och sedan en stund när ni äter. Va bara lyhörda på henne, det är jättejobbigt för en dement att vara i för stora folksamlingar i alltför lång tid.De klarar av att "hålla ihop" några timmar men sen tar orken slut och då kan de bli ännu mera förvirrade.(För ett tag).
    Lycka till!!

• RosaPärlan

En till här som jobbar med dementa...håller med majsannio. Det är lätt att det blir för mycket för henne. Tror inte på att det är någon större mening med att åka ut till platsen då hon inte har någon behållning av det. Är hon mkt förändrad i sin personlighet? hur pass glömsk är hon? Kan hon bli aggresiv, (med tanke på att det är en frontallobsdemens)? Om hon är mkt försämrad kan det tyvärr vara bättre att hon inte följer med. Det beror mkt på hur hon är. Men om hon följer med se då till att hon har någon hos sig hela tiden, som kan svara på hennes frågor om hon skulle bli orolig.
    Det är svårt det där när dom har sådana sjukdommar....
    Hoppas allt går bra o att hon kan följa med!!

Svar på tråden Dement svärmor