Vad som bör ingå beror på vad man vill ha...
Många fotografer har ett bröllopspaket, med fotografering och så får man ett visst antal bilder i ett album. Ofta kan du vara med själv och välja ut exakt vilka bilder som hamnar i albumet.
Vill man ha fler bilder än vad som ingår får man betala extra för dem. Samma sak om man vill ha förstoringar. Så det är bra att kolla vad fotografen tar för extra bilder. T.ex. om ni vill ha till tack-kort, eller om ni vill ha extra album till era föräldrar, eller om ni redan nu vet att ni vill ha en bautastor bild att ha på väggen, eller förstoringar att ge till släktingar... Kanske kan ni förhandla om att få bättre priser på detta, genom att få det inbakat i paketet...
Att få bilderna lågupplöst innebär att ni har bilderna, men det blir inga bra utskrifter. Däremot kan ni lägga ut bilderna på internet, om ni vill. Ni har ju också en kopia av alla bilder, ni kan titta på dem och be fotografen om en viss kopia om ni vill ha fler.
Har man bilderna högupplöst så kan man skriva ut bilder själv, lämna dem till förstoring någon annan stans (där det kanske är betydligt billgare). Men ska man ha bilderna högupplöst är det bra att komma överens med fotografen att ni ska få högsta möjliga upplösning, och att ni ska ha rättigheten att göra vad ni vill med bilderna. Det är inte alla fotografer som går med på detta, och det måste de inte heller. Bilderna är deras verk, som de har rättigheten till. Så även om du har bilderna högupplöst får du inte göra egna kopior av dem om det inte är avtalat.
En bra fotograf ska kunna ta bra bilder utan jättemycket redigering. Men redigering kan utgöra skillnaden mellan bra och "helt fantastiskt bra" bilder, så redigering är bra. Kan dock säga att det är framför allt med den nya digitala tekniken som det är lätt att göra stora redigeringar... Men det är alltid bättre att ha en fotograf som kan ta bra kort från början, d.v.s. någon som tänker på ljus, skuggor, skärpa m.m. Allt kan inte redigeras bort...
För att få det som jag vill har jag letat, letat och letat, och hittat en fotograf som tar jättefina bilder, och erbjuder det jag vill ha till ett pris som jag är jättenöjd med.
Annars är det mest bara en kostnadsfråga. Det viktigaste är ju att man får bilder man blir nöjd med... Hellre en superbra bild än två halvbra...