• Garonne

Efternamn på resan

Skulle just boka flyget till bröllopsresan och insåg att vi ännu inte kommit överens om vilket efternamn vi ska ta när vi gifter oss. Denna dispyt riskerar att dra ut på tiden och vi behöver beställa resa så snart som möjligt. Är det nån som vet ifall det är viktigt att man skaffar nytt pass direkt i rätt namn, och om man måste ha det nya namnet på flygbiljetterna? Vi åker två dagar efter bröllopet.

• Svar på tråden Efternamn på resan
  • aprilstar

Vi åkte på smekmånad dagen efter bröllopet!
    Det viktigaste är att namnet på biljetten överensstämmer med namnet på passet som du visar upp, annars blir det problem!
    Jag orkade inte tjorva med att fixa nytt pass med nya namnet innan vi for (vi inte ens om det går innan man reggat det nya) hade tllräckligt att tänka på innan bröllopet. Så jag bokade resan i mitt flicknamn och använde mitt gamla pass. Tror det är enklast.

• Ankan80

Så även om man skicka in hindersprövning och byte av efternamn, så registreras inte det nya namnet förrän de fått vigselbeviset?

• anne på grönkulla

Nej, det nya namnet börjar gälla i och med vigseln, även om du skickar in ansökan före. Sen kan det ta ytterligare arbetsdagar innan det faktiskt registreras. När det registrerats och du har fått ett personbevis i det nya namnet kan du söka pass med det. Det tar sen några arbetsdagar till att få.

• Ankan80

Ok. för vi åker 2 dagar efter bröllopet.
    Har bokat i mitt nuvarande namn och tänkte då använda mitt gamla pass. Så om jag förstått allt rätt så skall det gå bra?!

• Fru Melin

Oj nu vart jag nervös. Vi gifter oss 29/8 och åker utomlands den 19/10. Hinner allt fixas?? Är det enda "hindret" några hundra isf om man ska byta efternamn på bokningen.

En fråga till, måste man byta till det nya namnet med en gång?

Jag själv har ett pass som gått ut, och måste därför beställa nytt. Men min sambo har sitt på det torra

Så min fråga är, kan vi ändra efternamnet efter att vi hemkommit?

• anne på grönkulla

Mmm, det där är nästan 2 månader - det bör du hinna få nytt pass på utan problem. Jag brukar säga upp till en månad, så har man marginaler.

Man behöver inte byta namn på en gång. Men när man bytt haar man 6 månader på sig att byta id-handlingar.

• Ajjse

Nu blir jag nyfiken! Anne på Grönkulla, jobbar du på skatteverket? Du verkar kunna så mycket om den här frågan..
    Du behöver inte svara om du inte vill..

anne på grönkulla skrev 2008-05-10 10:37:33 följande:

Mmm, det där är nästan 2 månader - det bör du hinna få nytt pass på utan problem. Jag brukar säga upp till en månad, så har man marginaler.Man behöver inte byta namn på en gång. Men när man bytt haar man 6 månader på sig att byta id-handlingar.
  • anne på grönkulla

Näe, det gör jag inte. Men jag kommer i kontakt med myndighetsbeslut en del och lär mig en hel del om hur de resonerar, kan man säga.

Svar på tråden Efternamn på resan