• Gura

fin dryck - morgongåva till man - HJÄLP

Hjälp!

Jag skulel vilja ge bort antingen vin, whiskey eller champagne i morgongåva till min blivande man. Jag vill att flaskan skall vara personlig, och tanken är dricka detta när han fyller 40 eller 50 eller liknande. Helst vill jag kunna ha någon personlig etikett, och gärna någon exklusive dryck.
    Är det någon som vet vart detta går att köpa? om det går alls vill säga...

• Svar på tråden fin dryck - morgongåva till man - HJÄLP
  • Sommaren2008

Jag förstår inte riktigt frågan. Systembolaget är väl det enda stället i Sverige man kan köpa sånt på? Det är nog bara att gå in där, säga vilken buget du har och vad du är ute efter (ex. fin whiskey som kan drickas år 20XX).

• Celeste97

Ett alternativ kan vara att köpa in sig på ett fat svensk whiskey från Mackmyra... Dyrt är det vad jag har hört, men det kan ju vara kul att veta att man har en tunna stående (förhoppningsvis) blir bättre för vart år som går.
    Tror även att det finns företag som "hyr" ut vinrader på utvalda vingårdar i Frankrike från vilka man själv kan ta hem "sitt eget" vin till Sverige (ev via Systemet).

Annars tror jag helt enkelt att man får köpa en flaska med något som blir bättre av att lagras och göra en en egen etikett själv.

• Kirsto

Ska det vara någon vits att lagra drycken bör det antingen vara ett vin som är lämpat för lagring (fråga på systemet tycker jag!) eller whiskey som fortfarande ligger på fat. Mackmyra är ett alternativ, eller så undersöker du om det går att köpa ett fat i Skottland.

• Kirsto

Vet du förresten vilken slags whiskey han tycker om? Det finns ju olika karaktärer, t.ex. mer och mindre rökig och mer och mindre fatkaraktär.

• Xaston

Om du vill ha något som kan sparas riktigt länge så är det antingen ett bra portvin eller en årgångschampagne. Alternativt ett riktigt bra Bordeauxvin, men de kostar riktigt mycket. Men ett bra portvin kan sparas i 20 år om man vill.

Du kan lagra whisky också, men effekten av att lagra det i flaska är ingen. dvs när du sparar ett Bordeaux vin så blir det bättre och mognar, den effekten får du inte på Whisky.

Jag gav precis bort ett portvin - i doppresent. Att öppnas om 20 år.
    www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt&Butik=0&SokStrangar=PORTVINER%2c+r%u00f6tt%3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3a%3a%3a%3a%3a%3a

• Gura

Tack för alla tips.

Jag har kollat in Mackmyra efter att jag läst en annan tråd här på BT. Riktigt bra present, men oj vad dyrt. Funderade på om det fanns liknande lösningar utan att behöva köpa ett helt fat.
    Gällande vin, så skulle jag helst vilja ge bort det faktiskt, min blivande är främst vinälskare - men jag gillar hela konceptet att ha några egna flaskor att dricka om x antal år. Jag vill gärna få med en personlig ettikett också.

Kirsto: Jag vet inte exakt vilken sorts whiskey han gillar bäst - ärligt talat så går nog det mesta hem

Men ni har ju en poäng i det där med lagring, om det ändå inte är någon vits med att spara på whiskey i flaska, så lutar jag istället mot vin.

• Gura

Hittade just en bra sida för egna etiketter i alla fall. Kan vara ett bra tips om fler än jag letar.

www.vinetiketter.com/

Billigt också, rätt kul måste jag säga!

• Kirsto

Gura: Ah. Svårt att tipsa riktigt så där klockrent då, men en sort som jag själv gillar mycket är McAllan (den artonåriga). Inte rökig alls. Portvin eller champagne kan nog vara the way to go till din blivande man då!

• Hammerman

Jag skulle t.o.m kunna sänka mig så lågt att jag gifte mig med Carola ifall jag fick en flaska Irish Mist i morgongåva.

Världens godaste whiskeylikör i mitt tycke. Och är naturligtvis komplett omöjlig att få tag på i Sverige.

Vet dock inte hur det ser ut med lagringen där.

• Xaston

Om du gifter dig med carola lär du behöva dricka en hel del för att hålla dig borta från verkligheten.

osäker på om du verkligen kan lagra en irish mist speciellt länge iofs.

• Kirsto

Likör innehåller mycket socker, och likör som du lagrar länge kan därför sockra sig(beläggning längst ner). Innehåller den grädde kan den bli dålig. Inget vidare.

• Brudgummarna

Jag tycker att du ska gå till systemet och fråga. De har alltid någon nörd som älskar att svara på sådana frågor. Det är så roligt med proffs som verkligen vet.

• Gura

Nu har jag nästan bestämt mig.

Jag köper en fin Champagne, ett fint rött vin, och ett portvin. (Tack Xaston för tipset om Portvinet)JAg har ringt till Bolaget idag och fått en del bra tips.

Till samtliga kommer jag försöka mig på att göra egna etiketter och sätta på. Dessutom skall jag göra ett litet kort där jag skriver lite om drycken mer detaljerat - typ vilka druvor, vilken odlare och vad som passar bra att äta till. Det känns som en bra gåva. Förutom det skall han få ett herrskrin till sina mancettknappar och klockor som jag också skall försöka gravera på något sätt. Känns skönt att vara på banan med morgongåva. Min blivande är verkligen hopplöst svårt att ge presenter till.

Tack för alla goda råd!

Svar på tråden fin dryck - morgongåva till man - HJÄLP