• AJG

    Preventivmedelshjälp?

    Det här är en tråd för erfarna och oerfarna när det kommer till sex och preventivmedel

    Själv är jag oerfaren! Jag och min fästman väntar med sex tills vi är gifta, och har därför ingen större erfarenhet av preventivmedel. Så jag skulle gärna höra lite åsikter, utöver gynekologens! Negativt som positivt ifrån er där ute med lite mer erfarenhet så att säga

    Skulle uppskatta det jättemycket!

  • Svar på tråden Preventivmedelshjälp?
  • 08agusti08

    men det här e nya mini som e utan manliga hormoner... jag vet inte hur jag ska förklara men tjejer som har haft problem med humör och mens kan da dom här... jag har själv aldrig haft problem med något av det men dom funkade superbra under ammningen...

  • Joji
    08agusti08 skrev 2008-04-25 11:30:32 följande:
    men det här e nya mini som e utan manliga hormoner... jag vet inte hur jag ska förklara men tjejer som har haft problem med humör och mens kan da dom här... jag har själv aldrig haft problem med något av det men dom funkade superbra under ammningen...
    Vad heter de???
  • Brud juni 09

    Jag har testat en del olika varianter, p-piller ett par år men fick en del humörsvängningar. Gick också på p-spruta i flera år som jag egentligen älskade på alla sätt. Ingen mens på hela tiden och egentligen inga biverkningar utöver att jag tyckte att jag alltid behövde vara så himla noga med vad jag åt för att inte gå upp i vikt. Lite konstant småbantande. P-spruta är däremot inte att rekommendera om du har lust att skaffa barn ganska snart. För mig tog det 2 år innan mensen var normal igen.
    Något jag däremot kan rekommendera varm är en liten p-dator som heter Pearly, den använder jag nu. Pearly mäter temperaturen i munnen varje morgon och talar om ifall du kan ha oskyddat sex de närmaste 24 timmarna. Den lär sig din cykel så den vet när du ska ha ägglossning och mens hela tiden och det är lika säkert som p-piller, men helt utan hormoner och biverkningar. Pearly kan också vara bra när man ska försöka skaffa barn, för då vet den ju alltid när det är bäst att försöka. Jag är jättenöjd och mår toppen!

  • Cissit

    Åh den där p-datorn har jag kikat nyfiket på men avfärdat som krångligt och inte alls säkert...Trodde dessutom att det var jättesvårt att få en sån. Dessutom måste man väl ha väldigt regelbunden menscykel för att det ska funka? Och vad gör man de dagarna det inte är säkert att ha sex? Då måste man antingen avstå eller ha ett alternativt preventivmedel, tex kondom...och det är ju lite drygt.

  • anne på grönkulla

    Jag har en pdator, men den är ju inte ett preventivmedel i sig, även om det hjälper en att hålla reda på när man behöver använda preventivmedel och inte. Men tidigare, när det var viktigare för mig att ha ett säkert preventivmedel hade jag inte vågat chansa så - det är ett tekniskt hjälpmedel för att räkna på "säkra perioder" inget annat.

  • Brud juni 09

    Det har gjorts jättemånga studier med Pearly, samt Ladycomp och Babycomp, som är de två andra varianterna, och enligt dem är det lika säkert som p-piller. Jag är lite osäker på hur det går om man har väldigt oregelbunden mens, men med lite variation är det i alla fall inga problem, det har jag också. När min Pearly säger att jag kan bli gravid använder vi kondom, det tycker jag inte är några problem alls. Den har alltid marginal så att man inte ska ta några risker, och det är skönt att vara utan hormontillskott. :)

  • Krystal

    Brud juni 09 skrev 2008-04-25 18:59:22 följande:


    Något jag däremot kan rekommendera varm är en liten p-dator som heter Pearly, den använder jag nu. Pearly mäter temperaturen i munnen varje morgon och talar om ifall du kan ha oskyddat sex de närmaste 24 timmarna. Den lär sig din cykel så den vet när du ska ha ägglossning och mens hela tiden och det är lika säkert som p-piller, men helt utan hormoner och biverkningar. Pearly kan också vara bra när man ska försöka skaffa barn, för då vet den ju alltid när det är bäst att försöka. Jag är jättenöjd och mår toppen!
    En sådan har jag funderat på att skaffa. Då min m2b är katolik vill han inte använda preventiva medel och jag aldrig har användt och känner inte för att "styra" kroppen med hormoner av olika slag skulle det nog vara ett bra alternativ.
  • swordfish
    Joji skrev 2008-04-25 18:12:07 följande:
    Vad heter de???
    Tror hon menar Cerazette. Jag fick dem utskrivna efter att fått för högt blodtryck av vanliga p-piller. Men när jag läste om alla som fått såna biverkningar såsom värsta humörsvängningar så äktenskapet hotades, och blödningar i 10 veckor så la jag ner receptet i lådan. Man läser ju förstås dem som är missnöjda och jag förstår att det inte behöver vara så för mig. 25 % av dem som anv blir helt blödningsfria. Men vem har lust att chansa...?
  • Joji
    swordfish skrev 2008-04-25 22:19:20 följande:
    Tror hon menar Cerazette. Jag fick dem utskrivna efter att fått för högt blodtryck av vanliga p-piller. Men när jag läste om alla som fått såna biverkningar såsom värsta humörsvängningar så äktenskapet hotades, och blödningar i 10 veckor så la jag ner receptet i lådan. Man läser ju förstås dem som är missnöjda och jag förstår att det inte behöver vara så för mig. 25 % av dem som anv blir helt blödningsfria. Men vem har lust att chansa...?
    Nej, det har man ju ingen lust med... För det är ju verkligen så, att man ALDRIG kan veta hur man kommer att påverkas av ett preventivmedel, eftersom man är så olika... Man får överväga om det är värt att prova helt enkelt...
  • 08agusti08

    jo det e dom, jag kan säga från egen erfaren het... jag har käkat dom nu sen sonen föddes och jag har kanske på ett år haft 2 riktiga menser o 3-4 små blödningar som varit borta efter en dag.. på mig funkar dom susen .. utan dom hade jag mens i 7-9 dagar... så för mig är dom piller från himelen jag rekomenderar dom, men jag vet inte hur era kroppar e... jag litar deremot inte på sprial pga mina vänner har bara haft problem då dom vandrat... men men vi e olika SOM TUR E och p-spruta ville inte min barnmoska inte ge mig för att jag e för ung och det kan påverka benskörighet om man är under 30...


    swordfish skrev 2008-04-25 22:19:20 följande:
    Tror hon menar Cerazette. Jag fick dem utskrivna efter att fått för högt blodtryck av vanliga p-piller. Men när jag läste om alla som fått såna biverkningar såsom värsta humörsvängningar så äktenskapet hotades, och blödningar i 10 veckor så la jag ner receptet i lådan. Man läser ju förstås dem som är missnöjda och jag förstår att det inte behöver vara så för mig. 25 % av dem som anv blir helt blödningsfria. Men vem har lust att chansa...?
  • Cissit

    Cerazette funkade inget bra för mig, fick jättemycket småblödningar hela tiden, kändes inget kul.

  • maddier

    Jag har ätit Cerazette i drygt 3 år och inte haft en enda blödnings sedan dess. Inte heller några humörsväningar (som kunde vara väldigt påtagliga innan *stackars fästmannen*) och jag har eller aldrig något som påminner om mensvärk heller. De kostar lite mer än "vanliga" p-piller men jag betalar gärna lite mer när fördelarna för mig är så tydliga.
    Supernöjd!

  • 08agusti08

    ja jag e super nöjd men jag som e under 26 betalar 60kr för ett år oxå super bra...


    maddier skrev 2008-04-26 20:55:52 följande:
    Jag har ätit Cerazette i drygt 3 år och inte haft en enda blödnings sedan dess. Inte heller några humörsväningar (som kunde vara väldigt påtagliga innan *stackars fästmannen*) och jag har eller aldrig något som påminner om mensvärk heller. De kostar lite mer än "vanliga" p-piller men jag betalar gärna lite mer när fördelarna för mig är så tydliga.Supernöjd!
Svar på tråden Preventivmedelshjälp?