• chiqitita

    Vad är en bra puls?

    Min pappas puls är 45. Är det för lågt? Jag trodde det var bra att pulsen var låg? Det tyder väl på att man är i bra trim?

  • Svar på tråden Vad är en bra puls?
  • Nienna

    Ja, men är den för låg kanske inte hjärtat kan pumpa runt blodet ordentligt och det är ju inte bra.

  • Barecho

    Är han inte påverkad av sin låga puls är det ingen fara.

  • Emmmmm

    är man vältränad så kan pulsen normalt vara så låg. under 50 i puls så är man bradykard.. i genomsnitt så ligger vilopulsen på ca 70.

  • Emmmmm

    som nienna skriver så kan det ha med dålig pumpförmåga hos hjärtat. Hjärtsvikt är ett tillstånd då hjärtats pumpfunktion inte är tillräcklig för att ge adekvat blodförsörjning till kroppens organ.. kan leda till ödem osv. men är pulsen jämn, fyllig och han inte är påverkad så är det säker ingen fara alls. man kan även kolla efter ödem, är han svullen om benen tex, eller har ökat i vikt (samlat på sig vätska). vältränade kan ha en puls ända ner på 35, och kopplar du på telemetri så larmar den för bradycardi fastän det inte är ngn fara alls..

  • chiqitita

    Det låter ju som om ni har rätt i det ni skriver. För min pappas hälsa har inte och är inte speciellt bra. Han hade en bypass operation och ett par andra operationer för ett par år sedan. Och efter det så äter han en hel del mediciner. Så det är kanske därför doktorn tyckte att pulsen var lite väl låg. Dom vill nu att han ska äta någon vitamin. Dom nämnde något om att ta nypon som ett vitamin tillskott. Jag måste få lite mer info.

Svar på tråden Vad är en bra puls?