• mika 080705

tackkort - måste man ta hod fotografen?

vi har bokat fotograf och vi tyckte det var himla dyrt faktiskt. över 3000 kr. och nu undrar jag hur man gör med tackkorten.. om man ska ta 25 kopior bara till det kommer man ju bli ruinerad på en sån sak.

hur har ni gjort?

• Svar på tråden tackkort - måste man ta hod fotografen?
  • FruRålin080808

Vi kommer nog att beställa fotokopiorna hos fotografen för 14 kr st och montera dem själva...
    Annars kan man ju scanna in fotona och skriva ut dem på fotopapper själv...

• Kanada Hjarta Sverige

vi far nagra bilder fran fotografen pa hogupplost skiva som vi kommer anvanda till att skriva ut till tackkort - da kan vi framkalla var vi vill/nar vi vill.
    vi betalar 6000kr for 3 timmars fotografering + 10 hogupplosta bilder pa skiva, samt ca 100 lagupplosta bilder pa skiva/web.

• LloveC

Vi använde inte fotografbilderna alls till tackkort, utan tog en annan fin bild inifrån kyrkan som en vän tagit.

Att scanna in fotografbilderna och skriva ut själva är väl inte speciellt lagligt va? Bättre då att be en vän ta lite bilder som går att använda.

• mika 080705

ok tack för alla svar :)

• BröllopJuli2008
    LloveC skrev 2008-04-12 08:46:03 följande:
    Vi använde inte fotografbilderna alls till tackkort, utan tog en annan fin bild inifrån kyrkan som en vän tagit.Att scanna in fotografbilderna och skriva ut själva är väl inte speciellt lagligt va? Bättre då att be en vän ta lite bilder som går att använda.
    Vi får en cd-skiva med ca 100 bilder som fotografen tagit. De 100 bilderna får vi framkalla själva och använda hur vi vill. Det har jag kollat upp med fotografen. Det enda "krav" han hade var att det skulle stå att det var han som tagit bilderna. Men det löser sig iochmed att hans sigill finns med längst ner till höger på alla bilder.
  • LloveC
    BröllopJuli2008 skrev 2008-04-12 09:50:35 följande:
    Vi får en cd-skiva med ca 100 bilder som fotografen tagit. De 100 bilderna får vi framkalla själva och använda hur vi vill. Det har jag kollat upp med fotografen. Det enda "krav" han hade var att det skulle stå att det var han som tagit bilderna. Men det löser sig iochmed att hans sigill finns med längst ner till höger på alla bilder.
    Ja det är ju en helt annan sak, ni har ju fått tillåtelse att skriva ut dom själva, det jag menar är ju att man inte kan ta fotografbilder och scanna av utan fotografens godkännande.
Svar på tråden tackkort - måste man ta hod fotografen?