• BröllopJuli2008

Någon som vill lägga MER pengar på bröllopet än vad som var tänkt från början?

Vi startade med en budget på ca 35.000 - 40.000:- och har lyckats hålla den bra. Nu fick vi vårt skattebesked i dagarna och det visat sig att vi får tillbaka nästan 30.000:- mer (tillsammans) än vad vi räknat med! Nu känner jag att jag gärna vill lägga lite mer pengar på bröllopet, men det mesta är redan klart. Klänning och m2b´s kläder är klara samt blommor och dekorationer.. finns det någon mer som känner som jag?

• Svar på tråden Någon som vill lägga MER pengar på bröllopet än vad som var tänkt från början?
  • Zozo

är det nagot ni angrar eller skulle vilja förbättra? Maten, dryck, ev lokal?

• Sam3

Ja jag känner så men jag måste betala tillbaka 8100kr plus att vi har en liten också. Vi ska även byta tak och göra om avloppet så vi har egentligen inte äns råd att gifta oss om inte mina snälla föräldrar bidrar med 10 000kr då våran budget e på 20 000kr. men allt skulle bli så mycket lättare och finare om vi hade råd med 10 000 till.

Jag har velat ta ett lån men sambon anser att det e vigseln som e viktig och den e ju gratis... förutom kläder och sådant.

Från början skulle vi gifta oss på sjön med bara 2 vittnen men nu är det kyrkligt och med ca 60 gäster... och allt det var hans ide.

• BröllopJuli2008

Nej egetligen inte. Drickat köper vi i Tyskland, maten blir buffé men den tar vi från en restaurang. Lokalen blir bygdegården som ligger i anslutning till kyrkan.. Hade iofs tänkt att svärmor skulle göra vår tårta men kanske kan köpa den via konditori istället. Men jag tror att svärmor blir lessen om vi inte låter henne göra den nu.. hmm.. får fundera på den..

• BröllopJuli2008

Din sambo har ju faktiskt rätt.

Jag och min m2b bor i en hyresrätt så vi har ju inga sådana utgifter som ni hus/bostadsrätt innehavare har. Iofs funderar vi på att köpa hus så pengarna kommer nog till änvändning ändå . Vilken fin bebis ni har!

Sam3 skrev 2008-04-02 12:18:40 följande:
    Ja jag känner så men jag måste betala tillbaka 8100kr plus att vi har en liten också. Vi ska även byta tak och göra om avloppet så vi har egentligen inte äns råd att gifta oss om inte mina snälla föräldrar bidrar med 10 000kr då våran budget e på 20 000kr. men allt skulle bli så mycket lättare och finare om vi hade råd med 10 000 till.Jag har velat ta ett lån men sambon anser att det e vigseln som e viktig och den e ju gratis... förutom kläder och sådant.Från början skulle vi gifta oss på sjön med bara 2 vittnen men nu är det kyrkligt och med ca 60 gäster... och allt det var hans ide.
  • 090704

det är klart att man alltid vill lägga mer pengar på sitt bröllop än vad man tänkt, men ni kanske skulle lägga mer pengar på en resa istället? det ska vi göra

• Sam3

Tack:) hon e 10veckor och e helt underbar.
    Vi ska ha dopet samtidigt som vi gifter oss.

Jo innerst inne vet jag att han har rätt men man vill ju så gärna.

Han vill att klänningen och ringen ska vara det som kostar och jag känner inte så... men nu blir det så ändå. Jag vill ha en stor och fin fest. med en massa detaljer.

BröllopJuli2008 skrev 2008-04-02 12:21:32 följande:
    Din sambo har ju faktiskt rätt. Jag och min m2b bor i en hyresrätt så vi har ju inga sådana utgifter som ni hus/bostadsrätt innehavare har. Iofs funderar vi på att köpa hus så pengarna kommer nog till änvändning ändå. Vilken fin bebis ni har!
  • AnnaochHenrik

Ni får en 14dagarsresa till Thailand på fiiint hotell för 30.000

• Fröken Figo

Ja, jag håller med Anna och Henrik. Om ni har allt ni behöver till bröllop och inte "behöver" lägga mer pengar så är ju resan en bra grej att lyxa till!

Uppgradera hotellet eller fixa spa-behandlingar och sånt. Eller förläng resan. Eller gör lite av varje: lyxa med lite fler blommor på bröllopet än vad ni tänkt + förläng och lyxa till bröllopsresan. Nåt sånt hade jag nog gjort...

• Ronja2

I början hade vi tänkt os en budget på ca 50000 för både bröllop och resa (20000 bröllop o 30000resa)...
    Blev vist lite mer...
    Men gör inte så mycket var mycket bättre på att spara än vi trodde (var tidigare studenter båda två men nu jobbar vi men är vana att klara oss på studentinkomst så sparandet vart lätt). Dessutom har min sambo kommit in i någon extremsparperiod då han köper absolut ingenting för han ska kunna shoppa loss på resan sen :)

• Emmilie

Att det alltid ska vara lika jobbigt med budget. jag har då aldrig i hela mitt lyckats hålla ågon så det är ingen ide att sätta upp någon för vårat bröllop... dock har vi väldigt tur då våra föräldrar hjälps åt att betala bröllopet och bröllopsresan. det de anser är för dyrt lägger vi till själva...

• Stardusty

Jag skulle gladeligen lagt mer pengar på bröllopet om vi hade råd. Som t.ex. köpa tårta och mat istället för att göra själv... Hade hyrt en annan lokal (där måste man beställa deras mat) och hade lagt mer pengar på kläder. Skulle beställt färdiga inbjudningskort, köpt fint porslin, bokat fotografen fler timmar, hyrt ett finare transportmedel (vi har hyrt buss till oss och gästerna)... Listan kan göras lång
    Å andra sidan ska vi också fixa på huset, bygga ut om 2 år som vi måste spara pengar till. Och som ni andra skrivit - vi har ju redan planerat det mesta till bröllopet och är ju ändå nöjda, så ev. extra pengar bör vi nog lägga undan istället

• Pyron

Ett sånt besked vill jag oxå få. *ler* Jag får tillbaka 99 kr.

Men självklart att jag hade svävat ut om jag hade fått tillbaka på skatten, inget snack om saken, det är dit pengarna hade gått.

• bofinkarna

Vi lägger 30000 mer än vi räknat med... Oups... Min mb2 börjar bli orolig :P Hoppas på att få tillbaka på skatten...

• Emmilie

Har alla fått sina skattebesked???? jag är super nyfiken på om jag ska få eller ge!

• BröllopJuli2008

Resan hade vi tänkt ta i januari. Eftersom min blivande är egen företagar får inte han tillbaka "sitt" förän i december. Så dom pengarna kommer garanterat gå till resan=). Jag får helt enkelt bara njuta av att inte behöva snåla på saker till bröllopet=). Kan t ex köpa felix pommes frites till barnen (deras mat gör vi själva) istället för eldorado . Liten detalj med dock!

• BröllopJuli2008

Har du e-legetimation kan du gå in på sakkteverkets hemsida och se. Det gjorde jag. Iofs fick jag mitt skattebeksed hem i brevlådan igår så det är nog på gång ska du se=)

Emmilie skrev 2008-04-02 13:58:52 följande:
    Har alla fått sina skattebesked???? jag är super nyfiken på om jag ska få eller ge!
  • Pyron

Jag fick papper igår men min man har inte fått några papper.

Så det kan variera.

• JohanoCissi

Jag har hela tiden velat köpa mer till bröllopet än vad vi har planerat, men budgeten har visat ett hårt ansikte. Även om vi fåt tillbaka rätt mycket pengar så kommer vi att hålla vår budget. Vill hellre spara dem till något annat.

• Kakan Mascha

Har fått hem i lådan = tillsammans 10 000 kr! Som vi nog lägger på en resa. Hade tänkt att bara ta en kort weekend eller nåt, nu kan vi ju bara borta lite längre!

Lägg pengarna på aktiviteter innan bröllopet, massage, manikyr, ansiktsbehandling, fotvård!

Svar på tråden Någon som vill lägga MER pengar på bröllopet än vad som var tänkt från början?