• mmagica

Hjälp mig angående brudnäbb!!

Hej!

Jag behöver hjälp här. Vi har en flicka som kommer vara 3 år vid vigseln, kan hon vara brudnäbb? Och vad innebär det att vara brudnäbb? Ska hon ha särskilda kläder på sig?

Och, kan man ha fler brudnäbbar? Hon har nämligen två kusintjejer på 8 och 10 år, kan de oxå gå med, eller blir det för mycket?

Vi kommer ha ett bröllop på runt 60-70 personer

Jag behöver HJÄLP, jag kan inte sånthär!!

Och, en fråga till; om kusinerna ska vara brudnäbbar, är det vi som fixar kläder till dem då??

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Hjälp mig angående brudnäbb!!
  • Syrran79

Brudnäbben går före bruden/brudparet, kan strö blomblad, bära ringkudde eller bara vara söta. Tror säkert att en 3 åring fixar det såvida hon inte är jätteblyg inför alla dessa männinskor. Ett tips är att ha nån hon känner väl som sitter långt fram i kyrkan som hon kan gå till om det skulle behövas. Min dotter var näbb på en väns bröllop (är 4 år) och det gick jättebra men vid ett tillflle gick hon ner till pappa o vilade. Tror att du får ha hur många näbbar du vill och vill du att alla ska se lika ut kan det nog vara så att du får betala deras kläder.

Lycka till

• Aleta

Du kan ha hur många brudnäbbar du vill. De kan göra ingenting eller t ex bära ringkuddar, strö blommor, till och med hålla brudbuketten eller fixa med släpet. Fantasin sätter gränserna.

Om du bestämmer vad de ska ha på sig är det vanligast att du fixar kläderna.
    Det finns söta billiga rosa klänningar på Ellos t ex.

Det vanligaste är nog nuförtiden att klä upp barnen i likadana kläder, men det går lika bra att låta dem ha finkläder och då kan de ju ta vad de har i garderoben.

• lolinona

hej, jag instämmer med föregående.
    Min gudson var näbb förra året då han var 3 år, det gick jättebra.
    Vet att dom hade en liten stol där framme om han skulle bli lite trött i benen eller ledsna.
    Gällande kläder skulle jag säga att om du/ni har åsikter önskemål om klädseln så får ni betala. Så resonerar jag gällande tärnor också.

• mmagica

Tack för era svar!! Jag ska fundera på hur många och frågan om kläder...

En fråga till, vad är ringkuddar??

• Tus

Om du är osäker på om din 3 åring klarar att gå in själv så är det ju bra om de äldre kusinerna är med. De kan hålla handen och hjälpa till.

Stolar är bra, då behöver man inte oroa sig för att trötta ben blir problem.

Ringkudde är helt enkelt en kudde som vigselringen bärs på.

Riktiga rosblad uppskattas oftas inte eftersom de kan ge fläckar och någon måste städa upp dem. Vill man ändå ha rosblad finns ju konstgjorda.

• jennyfer

Vi har två pojkar som kommer att vara ett och tre år. Finns det någon motsvarighet till brudnäbbar för pojkar? Lillebror är nog för liten, men jag tror att storebror hade tyckt det var roligt.

• Lovely Day

Vill bara tipsa om att det finns supersöta näbbklänningar upp till storlek 146 på Lindex. Rosa med blomma i midjan och band att knyta i ryggen. Inte alls så dyra som på bröllopsaffärerna. mina kostadde 249kr/st. Ett riktigt fynd och småtjejerna älskar dem

• ia7

Mina två pojkar 1år o 4år samt min bonusdotter 8 år får vara brudnäbbar allihop! Vår goa bestman "plockar upp" lilleman om han inte orkar och sätter honom hos mormor och morfar De andra går framför oss men sen får de sätta sig längst fram med de andra barnen

• ia7

även ellos har söta klänningar...

• esset50

Hett Tips!

Ringkudde ser väldigt sött ut, MEN kan vara ett elände att få upp knuten o loss ringen. Särskilt ifall man är lite nervös o darrar lite på handen...
    Då blir fingrarna som värsta bananklasen!
    Inet jag skulle rekommendera

• Sosofofia

Flicka= brudnäbb
    Pojk= näbb

jennyfer skrev 2008-04-01 19:08:27 följande:
    Vi har två pojkar som kommer att vara ett och tre år. Finns det någon motsvarighet till brudnäbbar för pojkar? Lillebror är nog för liten, men jag tror att storebror hade tyckt det var roligt.
  • mmagica

ia7 & lovely day: Tack för tips om fina och billiga klänningar!!

esset: Ok, då vet jag i alla fall att jag INTE ska ha en sån. Kommer att vara tillräckligt nervös ändå...

• Helena1978

Vi kommer att göra följande:
    Min son 8 år kommer att vara brudnäbb. Beroende på hur vår gemensamma tjej kan gå eller inte... (förmodligen inte) kommer sonen att dra henne efter sig i en lövad skrinda eller om hon kan gå hålla henne i handen. Har köpt kläder till båda finns i mitt galleri.
    Sonen kommer även att få ha lite andra uppgifter, vet bara inte än vad, men det löser sig nog med lite tips från prästen
    Tror att detta kommer bli super bra!

• bruden08
    esset50 skrev 2008-04-02 20:48:45 följande:
    Hett Tips!Ringkudde ser väldigt sött ut, MEN kan vara ett elände att få upp knuten o loss ringen. Särskilt ifall man är lite nervös o darrar lite på handen...Då blir fingrarna som värsta bananklasen!Inet jag skulle rekommendera
    Vi ska ha ringkudde men det finns ju väldigt många olika varianter på sådana våran har inga snören som ska knytas upp utan det är två ståltrådsliknade grejer man fäster ringen i så våra ringar är mycket lätta att få bort.
Svar på tråden Hjälp mig angående brudnäbb!!