• Ljungfru

Varför bryr jag mig?

Jag har en kompis som har åsikter om allt.
    Nu när jag skall gifta mig har hon naturligtvis en massa åsikter om hur vi skall ha det. Ibland får hon det att låta som om det är hon som skall planera vårt bröllop.
    Hon uttrycker sig typ: "Du skall väl göra så?", "Du skall nog ha det och det...", "Skall du verkligen ha det?"

Jag är en sån som reagerar långsamt så jag retar upp mig på det i efterhand i stället för att säga till direkt. Det är ju bara att skita i egentligen. Varför bryr jag mig?
    Hon har ju rätt till sina åsikter och jag till mina.

• Svar på tråden Varför bryr jag mig?
  • niklasbivandefru

haha jag har oxå en kompis som e exakt så.... men hon har aldrig haft ett förhållande o vet att hon bara är bitter för att hon känner sig ensam så jag pratar aldrig bröllop när jag umgås med henne.

• Ljungfru

Nä, man får försöka att inte dela så mycket funderingar med sådana kompisar om man inte tål deras åsikter

• Ljungfru

Fast det är ju naturligtvis sättet hon framför sina åsikter som retar mig

• niklasbivandefru

jag vet, vi kallar henne lite elakt för bossen.... har gjort så sen vi va små för hon har åsikter o vet bäst jämmt om allt från barn (hon har inga) till bilar (hon har varken körkort eller bil)!!

• Nightingale

Haha jag har oxå en kompis osm är så, hon pratar mer om mitt bröllop än jag! Men jag blir inte ens irriterad längre. Hon får väl säga vad hon tycker, sen gör jag som jag vill iallafall!

• hondafreak

Kan det inte vara så att hon menar väl men inte lindar in det bra ? Skulle kunna känna igen mig själv i henne , men jag menar alltid väl.......Har inte uppfattat det som att folk kan ta illa upp och bli stötta för att jag säger si och så, de gör ju som de vill ändå...... En kompis till mig uttrycker sig på samma sätt om t.ex. mitt musikval till kyrkan, nej den ska du nog inte ta, ta den istället.....och jag uppfattar det inte som mästrande utan som ett gott råd.....

• forreal

Jag tycker absolut du ska säga ifrån!
    Ordentligt på ett lungt sätt, säg typ "jag vet att du tycker det är kul, o har mycket bra ideer men nu börjar du lägga dig i lite för mycket"
    Sätt ner foten och kan hon inte förstå det, så är det hennes problem...
    Hårt men kanske man måste?

Ljungfru skrev 2008-03-31 15:47:40 följande:
    Jag har en kompis som har åsikter om allt. Nu när jag skall gifta mig har hon naturligtvis en massa åsikter om hur vi skall ha det. Ibland får hon det att låta som om det är hon som skall planera vårt bröllop.Hon uttrycker sig typ: "Du skall väl göra så?", "Du skall nog ha det och det...", "Skall du verkligen ha det?"Jag är en sån som reagerar långsamt så jag retar upp mig på det i efterhand i stället för att säga till direkt. Det är ju bara att skita i egentligen. Varför bryr jag mig?Hon har ju rätt till sina åsikter och jag till mina.
  • Semesterbruden

Jag tror precis som du att ibland kan folk prata på och glömmer bort hur det låter om man säger så.
    Min svärmor har till ex sagt att hon vet precis hur jag ska ha håret, sen förklarade hon, typ lite 80-tal tyckte jag. =)
    (Det är hon ska fixa mitt hår)
    Jag lyssnade och förklarade sedan hur jag tänkt det och att jag ska leta på lite bilder så hon förstår. Vi ska testa några ggr i förväg så att vi hittar rätt frisyr innan den stora dagen, känns skönt att vi vet innan hur det ska se ut.
    Hon sa att det låter jätte bra och är jätte glad att få hjälpa till.

Det jag menar är att hon formulerade sig först på ett sätt som gjorde att "oj, jag kanse ska gå till frissan" men hon vill väl och vill komma med idéer och känna sig delaktig, jätte gillig=)
    I slutändan så kommer vi att lösa det tillsammans....

Ljungfru: Lyssna inte så mycket på vad hon säger, du gör ju i slutändan precis som du själv vill !

hondafreak skrev 2008-04-01 15:10:28 följande:
    Kan det inte vara så att hon menar väl men inte lindar in det bra ? Skulle kunna känna igen mig själv i henne , men jag menar alltid väl.......Har inte uppfattat det som att folk kan ta illa upp och bli stötta för att jag säger si och så, de gör ju som de vill ändå...... En kompis till mig uttrycker sig på samma sätt om t.ex. mitt musikval till kyrkan, nej den ska du nog inte ta, ta den istället.....och jag uppfattar det inte som mästrande utan som ett gott råd.....
  • Ljungfru
    hondafreak skrev 2008-04-01 15:10:28 följande:
    Jo, antagligen menar hon inte att mästra.
    Det är bara så irriterande när någon annan har så fast uppfattning om hur vårt bröllop skall vara.Hon kan dissa mina funderingar helt.

Jag tror att det ändå är det bästa att försöka att inte bry sig om det utan ta det som goda råd. Men jag känner ju inte för att dela med mig av mina planer med henne.
  • Sommaren2008

Var glad att din kompis är engagerad. En av min tärnor ville inte veta något om bröllopet på förhand. Hon ville att det skulle vara en överaskning. Fine! Sa jag, då är du inte tärna längre utan bara vanlig gäst! Hur kan man tacka ja till att vara tärna och sen säga att man inte vill veta något om bröllopet?

Nä, skulle hon fråga något, minsta lilla, så kommer hon få ett spydigt svar från mig om att det är en hemlighet, iaf för henne... hehehe

Men angående din kompis så tycker jag att du ska säga till henne att du är tacksam att hon är engagerad men att du vill ha saker på ditt sätt utan att känna dig kritiserad av henne.

• GetReady

OM du känner att du kan säga ifrån till henne så gör det. Men det är ju förstås inte världens lättaste sak att göra. Jag bröt med en av mina vänner för ett antal år sedan pga att hon var just som du beskriver. Bägaren rann över när jag berättade för henne om hur jag kände för min blivande som då bara var min vän och hon började föreläsa om att vi inte skulle funka ihop bla bla bla och sa åt mig att komma över det. Insåg sen att hon nog var avundsjuk. Nu när vi gifter oss är hon inte bjuden men jag känner lite att jag kanske borde ha förklarat för henne hur jag kände vilket jag inte gjorde eftersom jag inte orkade ställa till bråk i kompisgänget. Mitt råd är att försöka prata med din kompis om du tycker att er vänskap är värd det.

Svar på tråden Varför bryr jag mig?