• blivandefruvike

betala för gästerna utomlands?

jag och min kille vill gifta oss utomlands och då har vi tänkt att ha me våra närmsta men så är de så att våra föräldrar har inte så mycke pengar och då tänkte vi att vi kanske skulle stå för resan dit eftersom vi vill så gärna ha me dom.
    vi tänkte vi kan betala resan ner och fickpengar där nere får dom stå för själva men då är ju resan iaf betald.

jag och killen hade tänkt att ha me ungefär 15 personer dit ner och hade tänkt att lägga på bröllopet ungefär 200-250 000 tror ni de räcker om vi betalar för våra föräldrar och syskon?
    kompisar till oss får betala själva.

vi hade tänkt oss nere i västindien.
    tack på förhand

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-28 16:31
    lr är de för mycke pengar att lägga på ens drömdag?
    när man vill ha me sina föräldrar och sina syskon? jag har ju ändå 9 stycken syskon och han har bara 2. alla kan ju säkert inte komma heller.

• Svar på tråden betala för gästerna utomlands?
  • Mrs G to be

Det är ju lite svårt att avgöra - tror ni att era kompisar har råd och hur "viktigt" är det för er att kompisarna följer med (om de inte åker med av kostnadsskäl)?

Ni lägger ju redan mycket pengar på bröllopet så jag tycker allt att det räcker. Det finns andra här på BT som har en sådan budget så visst finns det de som vill lägga så mycket på en drömdag. Jag personligen skulle aldrig göra det, men det är ju upp till vad man själv tycker är rimligt.

• AnnaochHenrik

Om ni betalar er egen resa och föräldrarnas resa och kanske hälften av syskonens biljetter kanske, så att de får billiagare resa och kanske hellre följer med? Det känns ju rätt märkligt om ni skulle stå för hela resan för 11 syskon, om alla syskonen är vuxna och har egna ekonomier...
    Men det är klart att ni kan bjuda alla om ni vill det! Angående priset är nog det enklaste att gå in till ett resebolag och tala om hur många ni är och ungefär vad ni vill ha, och så får de göra ett eknomiskt förslag...
    vad härligt det låter, Västindien med familjen!

• blivandefruvike
    AnnaochHenrik skrev 2008-03-28 16:51:25 följande:
    Om ni betalar er egen resa och föräldrarnas resa och kanske hälften av syskonens biljetter kanske, så att de får billiagare resa och kanske hellre följer med? Det känns ju rätt märkligt om ni skulle stå för hela resan för 11 syskon, om alla syskonen är vuxna och har egna ekonomier...Men det är klart att ni kan bjuda alla om ni vill det! Angående priset är nog det enklaste att gå in till ett resebolag och tala om hur många ni är och ungefär vad ni vill ha, och så får de göra ett eknomiskt förslag...vad härligt det låter, Västindien med familjen!
    de va ju bra förslag att betala för föräldrarna och syskonen får stå för halva resan och vi andra halvan.tyckte de lät bra ja:)tack för de tipset:D
    kalas bra;)
    ja visst låter de härligt:) har alltid vela åka iväg me familjen men har aldrig blivit av men nu när min m2b fria så tänkte jag nu ska vi göra nått speciellt nu åker vi till västindien och gifter oss och tar me hela familjen:)
  • Garonne

Visst låter det härligt, och kul att ni förverkligar er dröm, men du frågade efter vår åsikt, och min åsikt är det låter helt vansinnigt. Aaaaldrig att jag skulle lägga så mycket på ett bröllop, och speciellt inte på att andra ska ta sig till bröllopet. Men det är ju bara jag... har ni råd med det, så go for it!

• Aleta

Det låter ju härligt med resa till Västindien!
    Om era vänner har råd så kan ni ju göra så. De allra flesta har tyvärr inte råd att åka så långt, har för mig att det är ganska dyrt.
    Kan du inte bolla idén med de vänner du har tänkt att bjuda, då får du ju svar direkt.

• glad o go

om det vore min väninna som gifte sig där skulle jag göra allt jag kunde för att komma men jag skulle nog tycka att det var lite knepigt. för de flesta människors ekonomi har ert bröllop då tagit upp hela deras semesterkassa och de fick inte ens väla destination.

å andra sidan kan det också sticka fol i ögonen om ni betalar för alla.

men kanske era vänner alla har turen att kunna unna sig sånt här utan problem och det kanske är en umgängeskrets där sånt här är vanligt. det är ju så ibland också. i så fall låter det underbart.

• grabbarna

om du ska lägga ut så mycket pengar är upp till dig men har ni råd so go for it men var berdd på att folka kanske inte har råd att följa med för det kostar ju en hel del jag skulle gärna följa med om nån kompis eller brorsan skulle vilja göra samma sak men det finns inte en chasn i världen att vi skulle ha råd med det.men kul skulle det vara

• tonårsmorsa

Att lägga 200-250 000 på sitt bröllop är väl ok om man har pengarna och känner att man vill det. Men för de flesta är det nog inte så klokt. Ert äktenskap ska förmodligen vara ett tag och andra kostnader kommer med det - barn, hus, bil, båt, resor... Ja, listan kan göras lång. Bara ni kan avgöra vad er ekonomi tillåter. Glöm bara inte att det finns ett liv efter bröllopet (även om det är lätt hänt på BT).

Och hur era gäster kan tänkas välja, stanna hemma eller följa med, ja det vet nog ni också bäst. Själv hade jag inte blivit överförtjust om min bästa vän kom med en inbjudan om bröllop i västindien (även om jag gärna vill dit). Vill helst välja själv om och när jag har råd med det. Och är det bästa vännen som gifter sig vill man ju kunna vara med.

• Fröken Figo

Huruvida 200 till 250 tusen är för mycket eller inte beror mest på hur mycket uppoffringar ni får göra för att punga ut de pengarna.

Om ni har god ekonomi och inte behöver ruinera er för att lägga de summorna tycker jag det är ok.

Tycker inte det finns nåt "recept" på bröllop och budget som passar alla. Allt är relativt. Frågan är bara hur mkt annat man är villig att uppoffra.

• Fröken Figo

Kan tillägga att vi kommer lägga ungefär så mkt på vårt bröllop och då får vi 3 dagar med alla vi tycker om (120 pers) och det känns verkligen värt det. Inte ofta (kanske aldrig mer) som alla man gillar är samlade på en och samma plats! Och att man får uppleva en så stor dag med dem...

Nu får vi uppoffra lite för att ha råd men inte överdrivet mkt. Vi reser ändå under året, åker på semester och bor i den lägenhet vi gillar och köper de saker vi behöver. Så det känns ok. Även om man tänker sig för mkt mer än när man inte planerar bröllop. Men de uppoffringar vi får göra för att ha råd känns absolut värt att göra.

• anne på grönkulla

Har ni kollat budgeten för det där? Per person är 250 000 kr 16 500 ungefär. Om det är mycket eller lite avgörs ju helt av er ekonomi, men vill man absolut ha de sina med kan det ju vara knepigt att resa bort, även om man bjuder på mycket.

• vit70

En kvarts miljon.
    Mycket eller lite beror på övrig ekonomi och var man befinner sig i livet - är man ung och ska skaffa hus, barn mm eller har man redan gjort det och har pengar över.
    Det är en vardag efter bröllopet också!

Svar på tråden betala för gästerna utomlands?