• dal

hur går man in i kyrkan?

Har en fråga om hur man går in i kyrkan om man vill gå in med sin älskade pappa. Min blivande man kommer ju att stå med sin bestman framme i kyrkan. Men hur gör jag med min brudnäbb. Ska hon gå in framför mig och min pappa då eller? Någon sa att då kan de ju se ut som att det är jag och min pappa som ska gifta oss.
    Någon som vet hur man gör?

• Svar på tråden hur går man in i kyrkan?
  • bara jag

För det första så ta reda på OM de går med på överlämning i den kyrkan du ska gifta dig! Det är många som är ganska hårda på det vad jag har förstått.

Näbben går alltid före för att sproda rosblad. Alla som är bjudna till bröllopet förstår nog att det är din pappa ;)

• Ingarö08

Om du går in med din pappa så ska du gå på hans högra sida (inte vänstra som du hade gjort om du gick med din m2B). Näbbar först sedan du/pappa och efter er tärna/tärnor

• Linda o Weng

Ja, jag hade problem med överlämning. Församlingen vi kommer gifta oss i accepterade inte detta då det inte var förenligt med guds syn på kvinnan. Först trodde jag det var slutet, men sen fick jag tipset att man kan faktiskt tacka nej till prästen som församlingen ställer till förfogande så det gjorde vi o har nu hittat en präst som går med på överlämning och kan prata engelska (m2b pratar inte svenska).

Ingarö08: Hade ingen aning om att jag ska gå på pappas högra sida!! Tack för tipset. Kunde ha blivit en stor miss!

• Ingarö08

O tack för ditt tips! Vi vet ju inte vilken präst vi får ännu men om han/hon inte tillåter så kan vi ju kanske hitta annan

Yes, gå på höger Har sett många foton där man tänker "jisses vad gammal brudgummen är" men så är det pappan haha!
    Att man går på höger ska symbolisera att du går närmast hjärtat (hans) plus att det är lättare med överlämning. Annars hamnar du din far i "mitten". Nu kan han smidigt lämna över dig och sätta sig till vänster...

Linda o Weng skrev 2008-03-27 13:58:53 följande:

Ja, jag hade problem med överlämning. Församlingen vi kommer gifta oss i accepterade inte detta då det inte var förenligt med guds syn på kvinnan. Först trodde jag det var slutet, men sen fick jag tipset att man kan faktiskt tacka nej till prästen som församlingen ställer till förfogande så det gjorde vi o har nu hittat en präst som går med på överlämning och kan prata engelska (m2b pratar inte svenska). Ingarö08: Hade ingen aning om att jag ska gå på pappas högra sida!! Tack för tipset. Kunde ha blivit en stor miss!
  • esset50

Hej. Jag arbetar som kyrkväktare och vill bara försöka klargöra ett par saker.

I kyrkan så är det så här:
    Koret(altaret) = österut i typ 99% av alla kyrkor.
    Vä = Norra sidan = Kvinnosidan.
    Hö = Södra sidan = Manssidan.
    Så är traditionen sedan medeltiden. Exakt varför vet man inte, men på de flesta avbildningar av Jesus och hans mor, så befinner hon sig till vä från betraktarens perspektiv. Därav "Mariasidan".
    Än idag så är "kvinnoknäppta" kläder konstruerade så att när kvinnan sitter till vä, så kan hon öppna blusen o vid behov amma diskret utan att männen ser bröstet. :)
    Enl det gamla så kommer ondskan fr norr, det har ingenting att göra med varken att kvinnor skulle vara ondare eller vara bättre rustade att stå emot ondskan.

Överlämnande är ingen Svensk tradition, den kommer sig av Amerikanska filmer. Vissa församlingar/präster tycker det är kvinnofientligt.
    De verkar inte förstå att man som brud kan vilja ha de två viktigaste männen i sitt liv hos sig på sitt livs viktigaste dag:)

Nåväl: Vanligast när pappan överlämnar är:
    Kvinnan går på pappas hö sida för att inte behöva korsa varandras väg. Pappan sätter sig sedan på vä (brudens) sida. Hon möter upp brudgummen som ju står på hö sida.
    Voila! De står på rätt sida om varandra.

OBS! En del mer gammalmodiga präster vill ha pappan till hö (kvinno resp manssidan)....
    Prästen har i kraft av sitt ämbete rätt att bestämma. Han/hon styr förrättningen.
    Är man inte nöjd, så får man som Linda o Weng byta präst.

Som ni ser så finns det srort utrymme för variationer.
    Stäm träff med prästen o diskutera detta innan bröllopet.

I "min" kyrka (o i de allra flesta andra oxå) så brukar vi säga:
    Man kan inte göra fel, bara annorlunda.
    Ibland blir det VÄLDIGT annorlunda... :)

Lycka till! Både med vigseln, festen o resten av ert gemensamma liv...

• Ingarö08

Tackar för bra info! då hade jag nästan rätt om korsande väg och vad som är smidigast vid överlämnande

esset50 skrev 2008-03-27 22:32:51 följande:
    Hej. Jag arbetar som kyrkväktare och vill bara försöka klargöra ett par saker.I kyrkan så är det så här: Koret(altaret) = österut i typ 99% av alla kyrkor. Vä = Norra sidan = Kvinnosidan. Hö = Södra sidan = Manssidan. Så är traditionen sedan medeltiden. Exakt varför vet man inte, men på de flesta avbildningar av Jesus och hans mor, så befinner hon sig till vä från betraktarens perspektiv. Därav "Mariasidan". Än idag så är "kvinnoknäppta" kläder konstruerade så att när kvinnan sitter till vä, så kan hon öppna blusen o vid behov amma diskret utan att männen ser bröstet. :)Enl det gamla så kommer ondskan fr norr, det har ingenting att göra med varken att kvinnor skulle vara ondare eller vara bättre rustade att stå emot ondskan.Överlämnande är ingen Svensk tradition, den kommer sig av Amerikanska filmer. Vissa församlingar/präster tycker det är kvinnofientligt. De verkar inte förstå att man som brud kan vilja ha de två viktigaste männen i sitt liv hos sig på sitt livs viktigaste dag:)Nåväl: Vanligast när pappan överlämnar är:Kvinnan går på pappas hö sida för att inte behöva korsa varandras väg. Pappan sätter sig sedan på vä (brudens) sida. Hon möter upp brudgummen som ju står på hö sida. Voila! De står på rätt sida om varandra.OBS! En del mer gammalmodiga präster vill ha pappan till hö (kvinno resp manssidan).... Prästen har i kraft av sitt ämbete rätt att bestämma. Han/hon styr förrättningen.Är man inte nöjd, så får man som Linda o Weng byta präst.Som ni ser så finns det srort utrymme för variationer.Stäm träff med prästen o diskutera detta innan bröllopet.I "min" kyrka (o i de allra flesta andra oxå) så brukar vi säga:Man kan inte göra fel, bara annorlunda. Ibland blir det VÄLDIGT annorlunda... :)Lycka till! Både med vigseln, festen o resten av ert gemensamma liv...
Svar på tråden hur går man in i kyrkan?