• lillabruden

Ska 'ges bort' av min bror

hejsan!

har en liten fråga.. Jag kommer inte överrens med min pappa tillräckligt bra för att han ska 'ge bort' mig vid bröllopet så jag har bett min bror och han har tackat ja. Men när han följt mig fram, vart tar han sen vägen....? Sätter han sig då eller ska han stå vid min sida eller M2b's sida...? Än så länge har inte M2b valt marskalker o bestman, även om jag har en aning om vem det blir.. det blir inte min bror iallafall så då kan han ju inte stå vid M2b! Usch vad förvirrande....kan man inte gå kurs i sånt här?!

• Svar på tråden Ska 'ges bort' av min bror
  • Blondie77

Eran präst kommer gå igenom allt det där med er när ni tränar i kyrkan innan bröllopet :) det sa iaf våran att han skulle, dom vet ju precis vem som ska stå vart osv :)

• Duchess

Om det är pappan som överlämnar bruden så går han väl och sätter sig med resten av den närmaste familjen på första bänk efteråt? Så borde det väl också funka om det är en bror som överlämnar bruden, antar jag.

Kolla också med prästen om h*n godkänner brudöverlämning i samband med vigseln. Alla präster gör inte det.

Och lycka till med planeringen!

• Cleo 77

Det enklaste vore väl att skippa överlämningen och gå in tillsammans med din blivande man? Det hade jag föredragit framför ett udda alternativ till en märklig anglosaxisk tradition - men det är ju jag det! I alla fall, på så sätt slipper du problemet med var du ska göra av brorsan. :)

• esset50

Brorsan går o sätter sig på vä sida, näst längst fram el längst fram beroende på om föräldrna sitter där el inte.

Prästen kommer att gå igenom det med er.

Församlingen kommer INTE att tycka ni är konstiga eller röriga. De har stött på likn situationer förut.

Lycka till!!!!

• Vidalila

Men det var väl inte det hon frågade? förstår inte varför man aldrig ska få diskutera SITT EGET upplägg utan att ni som är emot brudöverlämning ska lägga er i med oväsentligheter som inte hör till ämnet.

Cleo 77 skrev 2008-03-25 23:59:20 följande:

Det enklaste vore väl att skippa överlämningen och gå in tillsammans med din blivande man? Det hade jag föredragit framför ett udda alternativ till en märklig anglosaxisk tradition - men det är ju jag det! I alla fall, på så sätt slipper du problemet med var du ska göra av brorsan. :)
    Till saken:
    Lillabruden Du ska gå in på din brors högra sida, sen ska din m2b ta emot dig på sin vänstra. Din pappa går då och sätter sig där din släkt sitter, på den vänsta sidan alltså. Går man in med sin man så går du på den vänstra sidan direkt, men det är alltså annorlunda om man blir förd dit.
  • Balinda

Cleo 77 skrev 2008-03-25 23:59:20 följande:

" suck "

Till TS prata med prästen, Han eller hon vet dem är mycket vana med detta i dag :)
  • lillabruden

Jag tror jag har fått svar på min fråga!!! TACK SÅ MYCKET ALLA!!! =)

Men vi ska inte ha en kyrklig vigsel så det blir ingen präst... vi gifter oss i en park under himmelen...... Men antar att vigselförättaren (eller vad han/hon kallas..) vet lika mycket som en präst om vad dem gör...hehehe..

Men det med vänster och höger sida hade jag ingen aning om!!! =)

Tack igen!!! =)

• Vidalila

Nej, vi ska också gifta oss boregrligt utomhus och jag hade heller ingen aning om det här med höger eller vänster. Men tydligen så ska man inte gå på vänster sida av någon annan än sin man! :) och ja, det heter vigselförrättare!

Svar på tråden Ska 'ges bort' av min bror