• Juniphé

Hemsk svärmor som ska gifta sig för hundrafemtioelfte gången... vad tror ni om denna present?

www.lakarmissionen.se/zino.aspx

Min svärmor är en riktigt svår människa. Hon har vissa psykiska problem som gör att vårt förhållande till henne blir lite krystat (Jag, vet många säger så om sin svärmor... men här är det på riktigt). Hon är på intet sätt handikappad eller så, utan hon har en narcissistisk personlighetsstörning.

Nu är det alltså dags för bröllop igen med ngn karl hon mötte för 1 år sedan. Med andra ord ska vi hitta en present. Men vi vill liksom inte lägga en massa pengar på grejjer som ändå kommer ryka i nästa skilsmässa... för att ngn månad senare börja planera för nästa bröllopspresent.

Kan en gåva som länken ovan vara ngt? Skulle ni uppskatta en sådan present?

• Svar på tråden Hemsk svärmor som ska gifta sig för hundrafemtioelfte gången... vad tror ni om denna present?
  • Lilltrolle

Perfekt present oavsett brudpar tycker jag!! Vi fick bl a en get eller en fattig familj nånstans (minns dessvärre inte landet nu) fick en i vårt namn - toppen present tycker jag!

• AnnaochHenrik

Om brudparet kommer uppskatta det eller inte vet man ju aldrig, speciellt om hon nu är lite udda...
    Men det är en bra present som faktiskt gör nytta till skillnad från kristallvaser och brödrostar, så jag tycker att ni gör helt rätt om ni väljer den presenten!

• Troll1
    Cortado skrev 2008-03-25 01:16:35 följande:
    Annars kan man ju ge dem teaterbiljetter eller så i present, något de gör tillsammans och ger en mysig start på äktenskapet (så de får en lite större chans att klara av det tillsammans) och inget som försvinner i en skilsmässa senare, så lätt försvinner ju inte minnen liksom. Personligen tycker iaf jag att det är lite tråkig present, om inte tråkig så kan sådana saker vara känsliga att ge pengar/medlemskap i organisationer till människor, finns ju alltid åsikter och tankar om himla massa organisationer som vid första tanken verkar vara en "bra" organisation enligt alla.
    [/citat]

Håller med, tänkte också på middag på bra restaurang eller som sagt teater eller opera -biljetter.
    Lilltrolle skrev 2008-03-25 06:56:42 följande:
    [citat]
    Perfekt present oavsett brudpar tycker jag!! Vi fick bl a en get eller en fattig familj nånstans (minns dessvärre inte landet nu) fick en i vårt namn - toppen present tycker jag!
    Det där fattade jag inte "get...eller familj..."
  • Maria2009

www.presentermotfattigdom.se/

Här kan man ge bort allt från getter till barnmorskor, ett grymt bra presentalternativ!

Fast att ge bort en get kanske kan missuppfattas från svärmors sida...

• Efter 11 år är det min tur

Jag tycker att det är en jättebra present,jag hade blivit glad....men om min svärmor hade blivit det det vet jag inte,hon kan inte känna empati med någon annan,bara tänker på sig själv....svårmor

• Troll-P

Vi önskade oss getter i bröllopspresent! Tyvärr fick vi inga så nu köper vi det själva eller skaffar ett fadderbarn till.
    Mao så tycker jag det är en bra present!

Om ni behöver argument till varför ni valde det istället för en sak så säg att "ni är vuxna och har redan kompletta hem så istället för att ni får något ni egentligen inte har plats med så får ni något som gör nytta i världen".

• Juniphé

Efter 11 år är det min tur skrev 2008-03-25 11:39:55 följande:

Jag tycker att det är en jättebra present,jag hade blivit glad....men om min svärmor hade blivit det det vet jag inte,hon kan inte känna empati med någon annan,bara tänker på sig själv....svårmor
    [/citat]

mmm... min svärmor har inte heller ngn empati med ngn annan...
    Men, å andra sidan så kan hon gått stå ut med en present som denna. VI som "gåvgivare" har iaf gjort en god gärning.
    Cortado skrev 2008-03-25 01:16:35 följande:
    [citat]
    Annars kan man ju ge dem teaterbiljetter eller så i present, något de gör tillsammans och ger en mysig start på äktenskapet (så de får en lite större chans att klara av det tillsammans) och inget som försvinner i en skilsmässa senare, så lätt försvinner ju inte minnen liksom. Personligen tycker iaf jag att det är lite tråkig present, om inte tråkig så kan sådana saker vara känsliga att ge pengar/medlemskap i organisationer till människor, finns ju alltid åsikter och tankar om himla massa organisationer som vid första tanken verkar vara en "bra" organisation enligt alla.
    men om alla ger fasen i att ge pengar bara för att man inte vet vilken organisation som inte har bluffmakare i sig - då blir ju ingen hjälpt alls.

Tråkig present? Ja, kanske...
  • Troll1

Den sidan med barnmorskor o getter mm har ett 90 -nummer vilket betyder att de är kontrollerade.

• Cortado

Jag menade iofs inte direkt bluffmakare och 90-konton, utan mera politiska anledningar.
    Vill man ge pengar, så kan man väl göra det själv och itne ge det som present till någon.
    Känner t.ex många som skulle bli irriterade över att "få" en get till en familj eller så pågrund av djurrättsliga skäl.
    Vet några som skulle bli irriterade över att "få" en gåva från flera olika seriösa organisationer för de har sina egna åsikter om dem.
    Vissa gillar ju inte amnesty pågrund av vissa ställningstagande de gjort, vissa gillar ju inte stadsmissionen pågrund av fastighetsskandaler som har hätn förut även om de är uppredda nu osv.
    Och alla de tre organisationerna har väl nittiokonton vad jag vet.

Sen är väl rent traditionellt bröllopspresent till för att hjälpa brudparet i deras gemensamma liv. Visst det är fin present och så, men inte skulle jag uppskatta den så värst mycket iaf.
    Jag har givit skitmycket pengar till välgörenhet och arbetat hur många timmar som helst ideelt så det är inte så att jag inte bryr mig, utan tycker mer att det är en dålig present att få eftersom jag vill helst själv välja vilka organisationer som ska få pengar i mitt namn.

Men sen vet jag iofs andra människor som skulle älska sådana presenter och bli jätteglada, men på sättet du beskriver din svärmor verkar hon inte riktigt vara sådana utan det känns mest som ni inte vill "unna" henne en present att bli glad för? Teaterbiljetter är ju roligt och kan ju gå på 200 kr eller något ifall det just är "slänga pengar i sjön"-grejen som spökar.

• jelikr

Det är väl ett jättebra presenttips.
    Då vet ni ju att pengarna kommer till bra snvändning och att det inte är nåt som ryker i nästa skilsmässa(som du skrev)...

• Marsaphir Marlean

TS Jag hoppas innerligt att du är psykolog eftersom du är så bra på att sätta diagnos på din svärmor...
    Sedan så brukar man bara förlora hälften i en skiljsmässa så lite av gåvorna ni gett tidigare borde hon ha kvar. Sedan vet väl inte ni om det kanske håller denna gången? Jag tycker ni ger det ni vill ge, att ge till välgörenhet tycker jag är fint, men inte under de här förutsättningarna.

• Maria2009

Marsaphir Marlean skrev 2008-03-27 11:45:37 följande:

TS Jag hoppas innerligt att du är psykolog eftersom du är så bra på att sätta diagnos på din svärmor... Sedan så brukar man bara förlora hälften i en skiljsmässa så lite av gåvorna ni gett tidigare borde hon ha kvar. Sedan vet väl inte ni om det kanske håller denna gången? Jag tycker ni ger det ni vill ge, att ge till välgörenhet tycker jag är fint, men inte under de här förutsättningarna.
    Det är alltid fint att ge till välgörenhet! Om jag fick en get, ett kakaoträd, en barnmorska, en soppslev eller något annat bidrag till något vettigt projekt som kan hjälpa andra människor i delar av världen som har det sämre ställt än vad vi har det skulle jag bli både tacksam och glad!

Hellre det än någon värdelös prydnadsgrej eller något annat krafs som bara hamnar i nån låda på vinden och inte gör någon glad.

Det är inte den som har mest saker när han dör, som vinner....
  • Zozo

Det var lite konstig syftning där ja.; Jag lâste ocksa fel först att de "fick en get eller en fattig familj".. men det var alltsa den fattiga familjen som fick geten!

Troll1 skrev 2008-03-25 07:25:59 följande:
    Det där fattade jag inte "get...eller familj..."
  • Juniphé

Marsaphir Marlean skrev 2008-03-27 11:45:37 följande:

TS Jag hoppas innerligt att du är psykolog eftersom du är så bra på att sätta diagnos på din svärmor... Sedan så brukar man bara förlora hälften i en skiljsmässa så lite av gåvorna ni gett tidigare borde hon ha kvar. Sedan vet väl inte ni om det kanske håller denna gången? Jag tycker ni ger det ni vill ge, att ge till välgörenhet tycker jag är fint, men inte under de här förutsättningarna.
    Det är rätt lätt att diagnosticera henne... just den störningen har alla hennes 3 barn sagt att den stämmer till punkt och pricka. Det är som att läsa om svärmor.
    Nåväl, nu gällde väl inte denna tråd huruvida mina psykologi-kunskaper från universitetet är tillräckliga för eders nåd ( ) utan om det är en bra gåva eller ej.
    Självklart kommer vi att ge dom ngt "symboliskt" för en liten summa som dom kan ta på emellanåt... men utöver det?

Tilläggas bör väl att när vi gifte oss så fick vi 500 kr i ett kuvert av henne... Dom pengarna har vi INTE ramat in så att vi kan titta på i många år framöver.
  • Jamson

Om hon är så narcissistisk som du säger så tror jag inte att hon uppskattar presenten, även om den fattiga familjen blir glad...
    Det känns lite som att ni tänker ge den presenten för att hon ska få en näsbränna...och då tycker jag att ni antingen tänker om och ger henne något ni tror hon skulle uppskatta, eller kanske helt enkelt inte går alls på bröllopet.

Svar på tråden Hemsk svärmor som ska gifta sig för hundrafemtioelfte gången... vad tror ni om denna present?