• Sue Ellen

Brudtärnor eller inte?

Jag ska gifta mig i sommar och har inte bestämt mig om jag ska har brudtärnor eller inte. Det är lite svårt eftersom jag inte har några systrar och ingen "skälvklar" bästa kompis. Dessutom har jag inte riktigt förstått grejen med brudtärnor - vad gör dem egentligen för något(förutom att gå efter brudparet i kyrkan)? Min blivande man har inte heller bestsmt sig om han ska ha en bestman eller inte. Någon nackdel med att skippa det?

• Svar på tråden Brudtärnor eller inte?
  • Andersen

Jag tycker absolut inte att det är något tvång m brudtärna o bestman...man skall göra som man själv känner o inte lyssna så mkt till de så kallade traditionerna..

• kexxet

En brudtärna innebär väl typ att hon kanske åker å kollar på grejer med dig, ordnar din möhippa, å sen är med hos frisören och lättar upp stämningen..När man kanske är som nervösast =)

• misstrixie

Jag tycker absolut inte det är något "måste", om man inte har några personer som man spontant känner direkt att man vill fråga... jag ska ha min syster + min bästa vän och det för att jag vill visa dem hur oerhört viktiga de är för mig. De kommer att hjälpa till med flera praktiska saker som påklädning, hålla koll så att slöjan ligger fint och en massa sånt, fast det kan man ju ha personer som gör utan att de är just "tärnor".

Tycker det kan vara väldigt vackert och liksom intimt med ett brudpar utan följe.

• Sue Ellen

Tack för svaret! Får fundera lite till... Någon som lättar upp stämningen kan ju behövas. Jag är nervös redan nu!

• Maraja84

Vi ska inte ha någon bestman eller brudtärna.
    Däremot ska 2 av sambons syskonbarn vara tärnor och gå före oss in i Kyrkan.
    Dom ska få i uppdrag att bära in våra ringar

• franca

Den tydligaste praktiska funktionen jag kan komma på med en brudtärna är att hon håller i buketten när man byter ringar. Hur gör man annars, jag menar om man inte har en tärna som håller buketten? Annars tycker jag inte alls att det är ett måste att ha tärnor (fast jag ska ha min syster + min bästa väninna som tärnor) om man inte vill. Men själv tycker jag att det är roligt att ha några utvalda som man kan frossa extra i bröllopsplanerandet med, be om hjälp osv. Och att det är ett fint sätt att visa att de betyder mycket för en.

• Sue Ellen

Svaren menade jag förstås!

• 080628

Vi ska inte ha någon tärna och bestman, bland annat för att jag inte har en "självklar" tärna. Mina brorsbarn är brudnäbbar. Jag har engagerat flera av mina nära vänner under bröllopsdagen - två tjejer är med mig hos frisören och en annan är med vid fotograferingen och är toastmaster. Det känns bra att flera kan vara med och dela allt!

• lycklig78

Man behöver absolut inte ha tärnor..

• Robina67

jag vill gärna att min bästa vän och tillika storasyster skall vara min tärna. Hon är gift och 45 år. men det är väl inget hinder??
    Jag vill ha med henne, då hon är mitt stora stöd här i livet. Och vi har det alltid så roligt ihop!
    Sen får mina två döttrar (en är bonus)10-12 år vara småtärnor med i följet. Vet inte om min syrra skall vara med i följet, Skulle det se tokigt ut??

• EvelinaK

Man vill ju inte att tärnorna ska ta uppmärksamheten!
    Vi ska inte har några!!
    Men vi ska ha tre näbbar, en flicka och två pojkar, dem är våra fadder barn..

• jelikr

Min m2b vill absolut inte ha nån bestman , han tycker inte det är nödvändigt...
    Jag skulle kanske vilja ha en tärna , men eftersom jag precis som du inte har nån klockren att ta så skippar jag det...
    Är enklast!! Jag har ju iofs två syrror och m2b har 2 syrror men jaha , vem ska man välja??? Nej vi klarar oss med bara barnen som näbbar.

• Fenixx

inget måste tycker jag.

är mest en grej vi gör att ha en liten extra fin roll till min äldsta vän och sambon då som ska ha sin bror. dem får vara med oss på dagen och se att allt flyter på.

• Esengo

Vår lilla tärna bär våra ringar och kommer hålla vår bukett. Det är min kusin och jag visste bara at hon skulle bli så stolt om hon fick vara med. Mina systrar hjälper mig på morgonen och våra bröllopsvärdinnor och mina systrar ordnade med möhippan det tycker inte jag tärnan behöver göra. Bestman tycker jag känns helt överflödigt och amerikanskt.
    /e

• Garonne

Vi ska ha tärna och bestman. Min trygga ordningsamma storasyster behövs nog för att hålla ordning på mig under dagen... Dessutom skulle jag nog känna mig lite besvärad om bara vi två stod där framme under vigseln. Jag gillar inte riktigt att vara FÖR mycket i centrum.

Svar på tråden Brudtärnor eller inte?