• snartgift 76

Nybörjarfråga..

Jag vill ha lite tips av er hur vi ska göra..

vi ska få barn i början av sommaren och ska gemensamt köpa en dyrare bostad och vill vara gifta då. dock har vi varken tiden, ekonomin eller viljan att ha ett bröllop, så vi tänker ta det på rådhuset i stan. sedan ska vi skicka ut brev i efterhand att "nu har vi gift oss, och i sommar tänkte vi bjuda på inflyttnings/giftermåls -och välkommen till världen-fest. vi har alltså då precis flyttat med, så vi tänkte bjuda in släkt och vänner på en stor grillfest med övernattning för de som behöver.

så då är frågan:
    kan man göra så? dvs att stänga ute alla (förutom våra idag ovetandes vittnen? kommer släkt och vänner bli rasande tror ni?

och, måste man vara förlovad innan, eller kan man bara gå och köpa två/tre ringar på en gång?

hur hade ni gjort? (vi är alltså sugna på att gifta oss inom två månader max, och det får inte kosta en förmögenhet..)

• Svar på tråden Nybörjarfråga..
  • stinakina

Man får göra precis som man vill....

Men jag tyckte det var en bra idé att bjuda in folk till sommaren på en grillfest...tror ingen blir sur över det!!

• pojomo

nej det är ju upp till er. Ingen kan ju bli rasande över det och är det nn som blir det så får ni ju säga som det är. Att ni inte ville å hade råd typ

• snartgift 76

ok, var vad vi också trodde.. att de skulle ha lite förståelse! giftermålet är lite faktiskt påskyndat pga att vi ska köpa hus samt barn..

men, vad säger ni om förlovning, hur går det till? kan vi redan imorgon gå och köpa ringar, samtidigt som vi skickar in hindersprövnings och namnpapper? eller kan vi vänta med alla ringar tills dagen vi ska gifta oss?

någon som gift sig borgerligt, och vet hur lång väntetid det är, eller finns det andra sätt förutom med en präst? kan en kapten eller pilot göra det? vore lite roligare faktiskt!

• snartgift 76

ops, vi ska alltså inte köpa ett barn, utan få ett barn.

• Hullda

Vanligtvis förlovar man sig FÖRE bröllopet. Man har "lovat" att gifta sig med varandra. Och i o m att ni bestämt att ni ska gifta er, anser ju jag att ni faktiskt redan är förlovade. Nni har ju "lovat" varandra redan! Oavsett om ni har ringar eller inte. MEN.. visst kan ni strunta i förlovningen helt, och gifta er på en gång.

Svar på tråden Nybörjarfråga..