• blomsterflicka

Hur lång tid tog/tar det för er att spara ihop pengar till bröllopet?

Vi funderar på att gifta oss nästa maj/juni. Främsta skälet är ekonomin, dvs att det kan ta ganska lång tid att spara ihop till ett bröllop. Skulle dock hemskt gärna vilja gifta mig redan i år, mycket för att mina gamla släktingar kanske ej lever så mycket längre till och jag vill så gärna att de är med och delar denna dagen. Är det rimligt att spara ihop ca 25 000 tills augusti? Och då är vår budget för närvarande 0 kronor. Hur lång tid tar/har det tagit för er?

• Svar på tråden Hur lång tid tog/tar det för er att spara ihop pengar till bröllopet?
  • sofjoa

beror väl på hur stor inkomst ni har. Kanske får ni hjälp av anhöriga?

• lycklig78

Det beror ju helt på vilka inkomster man har och vilka fasta utgifter....

Vi har under de 4 åren vi bott tillsammans sparat varje månad. Har dock inte haft ett speciellt "bröllopskonto" eftersom det kom upp först på nyår att vi skulle gifta oss.

Nu säger jag inte att det tar 4 år att spara till ett bröllop, absolut inte... Men jag vet inte hur länge vi sparat eftersom vi alltid lägger undan...

• blomsterflicka

Inte allt för stor inkomst dessvärre. Har räknat med att betala allt själv, möjligt vi får ekonomisk hjälp men jag vill ej be om detta.

• sofjoa

då kanske det blir svårt att spara 25000 till augusti... ni får väl se till hur mycket ni har över varje månad nu och ifall ni kan spara in på ngt. därefter kan ni göra en månadsbudget över hur mycket ni kan lägga undan till bröllopet

• lycklig78

Annat tips är att sälja sådant man inte behöver längre på blocket eller tradera. Det har jag gjort...

Sen kanske ni kan ta extrajobb om ni känner att ni orkar.

• Ickaflicka

Vi har sparat i ca 10 månader, men då har vi rätt mycket att lägga undan i månaden, till bröllopet har vi sparat ihop 70 000 på den tiden (sparar till annat också...). Du måste utgå från vad ni kan avvara i månaden, dvs efter fasta räkningar och mat, hur mycket finns kvar och hur mycket av det kan ni avvara. Sen är det bara att dela 25000 med den summan och så får ni fram antal månader... Tänk på att ta till med råge när ni drar upp budgeten, hellre hålla budget och kunna unna sig lite extra roliga saker, än att vara tvungen att spräcka budgeten i sista sekund på grund av att saker blir dyrare än tänkt, eller saker man glömt att lägga in i budgeten...

• Silva79

Det mesta går om man vill. Jag sparade 50000 på ett år när jag precis flyttat hemifrån. Men då levde jag snålt, ansåg inte att jag behövde några prylar och dyl. Nu för tiden är det värre, men har man ett mål så är allt möjligt det som sagt.

• blomsterflicka

tack för alla tips! Ska genast börja räkna på det hela lite mer noggrannt.

• postchaffisen

Vi står också på typ noll o gifter oss i nov. Räknar mellan 40-60 typ att vi ska samla ihop

• Ickaflicka

Hihi! Blomsterflicka och postchaffisen, ni kanske kan hjälpas åt att spara på samma sätt som de som ska bli av med några kilon inför bröllopet startar stöd-trådar. Då kan ni hjälpa varandra att stå emot impulsköp och annat som skulle förstöra sparande-budgeten!

• weinlove

Vi började spara i januari och har kommit en bra bit påp väg. Dock betalar mamma och pappa maten för ca 100 gäster, vilket inte blir billigt, plus att svärföräldrarna hjälper till med alkoholen och en del av guldet till ringarna. Vi har iaf sparat undan minst 6000 kr varje månad. Fästmannen har fast tjänst och jag är student med extra jobb.

Beror ju på hur man vill ha bröllopet men det behöver ju inte kosta skjortan heller.

Svar på tråden Hur lång tid tog/tar det för er att spara ihop pengar till bröllopet?