• BrudAu­g2003
    Äldre 25 Apr 16:35
    10695 visningar
    14 svar
    14
    10695

    Vanligt att svimma under vigseln?

    Funderar mer och mer över det här med vigseln. Man står ju still rätt länge där framme, är inte risken stor att man svimmar då? Brukar iofs inte svimma, men är ändå orolig för detta. Hur vanligt är det att man svimmar, finns det några knep för att inte göra det? Dela med er av era erfarenheter!

  • Svar på tråden Vanligt att svimma under vigseln?
  • eva100­0
    Äldre 25 Apr 16:48
    #0

    Se till att äta och dricka ordentligt under dagen för vigseln. Sova bra natten innan om det är möjligt. Men det första är viktigast.

  • Citron­ella
    Äldre 25 Apr 17:20
    #0

    Byt ställning eller rör på fötterna då och då och se till att andas hela tiden. Första psalmen brukar vara bra att sjunga med i så högt man kan, för då får man igång andningen, slappnar av lite (och får en stark klar röst inför löftena).
    Annars gäller nog det som Eva föreslog.

  • CyberP­et
    Äldre 25 Apr 17:40
    #0

    Tror inte det är så jättevanligt att brudar svimmar. Men om man gör som tjejerna föreslog här ovan är nog risken minimal, plus att man nog blir av med en del nervositet också. Att komma ihåg att andas är en bra idé. :)

    Petra

  • BrudAu­g2003
    Äldre 26 Apr 11:50
    #0

    Tack tjejer! Citronella, bra tips att sjunga med i första psalmen, ska försöka komma i håg det. Äta vet jag inte om jag kommer kunna göra innan vigseln, men dricka måste jag absolut.

    ha det bra!!

  • oktobe­r 2003
    Äldre 26 Apr 12:18
    #0

    om du inte har lågt blodtryck som normalläge är det nog ingen fara. *men* jag har ändå några tips till dej, eller de som kanske har det, eller de som är nervösa för att svimma:

    -det är bra att se till att få i dig något även om du inte är hungrig, för blodtrycket kan sjunka om man inte har något i magen.

    -byt tyngdpunkt ofta så blodet pumpas runt i kroppen. att vicka på tårna hjälper också och syns inte lika mycket.

    -försök att undvika läsk coh sötsaker om du inte ätit något, annars får du en "sugar rush" och det kan man också svimma av.

    -och såklart inte hålla andan. :)

    det är de saker jag har (av erfarenhet) lärt mig hjälper, och det är inte kul att tvinga i sig frukost men lovar att det är ännu mindre skoj att svimma. det räcker att slå sönder ansiktet en gång. ;)

    det kommer gå bra! :) lycka till!

  • cissan 28/6 2003
    Äldre 26 Apr 12:23
    #0

    Till alla er som redan gift er:

    Är det så att man får stå hela vigseln (förutom vi det ev. knäböjandet)? Jag trodde att även brudparet satt ner en del av vigseln?

    Tacksam för svar :)

  • Bodil
    Äldre 26 Apr 12:40
    #0

    Jepp Cissan, man får stå hela vigseln (med undantag för knäböjandet som du säger). Jag upplevde det som helt OK. Lycka till!

  • lamie
    Äldre 26 Apr 12:45
    #0

    Jag trodde oxå att jag skulle svimma skakade något otroligt när jag gick in men när jag väl stod där framme var jag så tagen av stunden så när det var dags att gå ut fattde jag inte att det redan var klart!
    Jag tror inte att det är någon fara för att svimma, men är du orolig ät en frukt eller något precis innan du går in!
    Lycka till!!

  • Fiddel­i
    Äldre 7 May 12:18
    #0

    Själv tycker jag att det ofta hjälper med ett glas vatten om man börjar känna sig lite svimfärdig. Gör prästen uppmärksam på problemet om du känner dig orolig, då kan han kanske hålla lite koll på dig. Ett glas vatten kan man säkert gömma någon stans och dricka lite under psalmerna.

  • iaaa
    Äldre 7 May 13:10
    #0

    Jag har varit med på en vigsel då brudgummen svimmade precis innan vigselakten. Det blev ett avbrott på ca 20 minuter, då brudgummen fick ligga med fötterna upp. Sedan fortsatte vigseln.
    Enligt en vigselförrättare som jag pratat med så har han varit med på flera vigslar då MANNEN svimmat, men aldrig att bruden svimmat.
    Bästa knepen är att äta lite innan och att röra på tårna. Risken är minimal att svimma, så oroa dig inte! Vi hade en lång vigsel, men den upplevdes inte sådan när man står därframme. Det är helt enkelt för mycket fantastiska intryck för att svimma...
    kram!

  • Medea
    Äldre 7 May 13:23
    #0

    Har varit med på en vigsel där tärnan stod och svajade. Hon svimmade dock aldrig. Brudparet brukar vara koncentrerade - själv är jag orolig för att säga fel namn (konstig hang-up som inte har någon förklaring)

  • Xplori­na
    Äldre 7 May 13:40
    #0

    Min mamma svimmade under sin vigsel. Spänningen plus att hon var gravid gjorde att hon svimmade. Kul historia att berätta idag...40 år senare...

    Jag tror inte att det är så vanligt att man gör det om man ätit något och försöker andas normalt (hur lätt det nu är? ) Men, är man orolig för att svimma kan man sätta två stolar längst fram i kyrkan. De präster jag pratat med om detta har inte haft några problem med att ha stolar till brudparet.

  • Åsagås­a 5/7
    Äldre 7 May 13:51
    #0

    Ja, fick inte Håkon och Mette-Marit sitta ned? Eller var det efteråt kanske?

  • Äldre 2 Feb 19:46
    #14

    Har just gift mig och råkade svimma just som vi avgett våra löften! Lätt att vara efterklok, men fick efteråt rådet att växla tyngdpunkten mellan häl och tå för att hålla blodtrycket uppe. Känner du dig yr - SÄTT dig ner! Oavsett om det är lämplig timing eller inte. Men faktum är att inget farligt hände. Jag fick positiv uppmärksamhet och vigseln fortsatta (sittandes!) utan problem efter att jag hade kommit till ytan igen. Mådde bra resten av dagen och har en bra historie att berätta om min vigsel Skrattande

Svar på tråden Vanligt att svimma under vigseln?