• Eksjöbrud08

Nu ställer vi in hela bröllopet!

Har precis avklarat stora diskussioner med h2b´s mamma om kusiner som inte var bjudna (där det i slutändan var så att mostern och kusinerna inte ens var upprörda). Idag ringer en som jag umgås i samma kompisgäng som (vi träffas 2ggr/år). Hon grät och var jätteupprörd för att hon inte var bjuden på bröllopet. Vad säger man!!! Jag känner inte att hon är en så nära vän, tydligen var vi väldigt tighta enligt henne. JAg blir bara ledsen och besviken själv. Jag ville ju absolut inte såra henne, men kunde aldrig dröma om att det skulle vara så känsligt! Trodde att ett bröllop skulle gå i glädjens tecken, men än så länge har det varit mest tårar!

• Svar på tråden Nu ställer vi in hela bröllopet!
  • pojomo

men usch va tråkigt allt har blivit då.
    Det är väl ändå eran dag och ingen ska väl avgöra vem som ska vara bjudna mer än ni två.

• brud080808

Men fy vad tråkigt för er! Det ska inte behöva vara tårar inför sitt bröllop, inte annat än glädjetårar isåfall. Lider med er! Alltså hur besviken man än må vara ringer man väl inte upp och ifrågasätter varför man inte blivit bjuden?? Man får faktiskt lov att respektera brudparets val. Jag skulle skämmas om jag var hon, pinsamt.

• FruRålin080808

Försök att inte bry dig, jag vet att det är svårt, men det är er dag och ingen annans. Det fungerar inte att vara alla till lags hela tiden. Ni beslutar vilka som är bjudna ingen annan. Jag förstår att det inte är lätt men samtidigt måste ni stå på er och klargöra för alla att ni bestämmer vilka som ska bjudas. Ställ inte in ert planerade bröllop men var tydliga med att det är er dag och att ni vill ha nära och kära med, men att det är viktigt att era beslut respekteras Just nu är jag glad över att inte ha folk i min närhet som ska lägga sig i hur vi planerar vårt bröllop. Lycka till!

• trofast

eksjöbrud08

Många ggr tror jag ett bröllop kan vara en riktig prövning för ett förhållande och för en själv. Jag har i flera år (tillsammans med min man) diskuterat bröllop fram och tillbaka. Det var inte länge sedan jag slog upp tidningen och läste om hur bröllopsplanerna blir så stora och så viktiga att brudparet glömmer bort varandra för att fundera om de valt rätt färg på porlinet eller om de formulerat sig rätt på inbjudningskorten.

Andra tankar jag haft är just det som du pratar om, vem skall man bjuda?

Efter nogrant övervägande fattade jag och min fästman beslutet att göra vårt bröllop till VÅRT BRÖLLOP!! Inga gäster som har åsikter, ingen minitiös planering som man måste oroa sig för att den spricker.... vi har bokat resa till ett jättefint hotell och gifter oss i hemlighet i ett litet enkelt romantiskt bröllop, utan att någon kan säga något!!

Hoppas att det löser sig för er också!!

• bridesilly

Nej men usch va tråkigt Ställ inte in ert bröllop, det är er dag då ni ska fira kärleken till varandra. Att folk klagar på vilka ni har bjudit och inte har dom igentligen inte med att göra. Försök att ignorera allt detta. Många saker kommer under planeringen göra en ledsen men det som är viktigt är ni två och dagen ni blir man och fru. Stå på dig tjejen

• bara jag

Ställ inte in!

Detta är en dag för dig och din blivande. En dag där vänner och släkt SOM ÄLSKAR OCH UPPSKATTAR DIG ska bli bjudna till. Det är en dag som du aldrig kommer att glömma! Det finns oftast alltid någon som blir besviken för att det inte blivit bjudna (om än mindre som ringer och gråter för detta, vilket jag tyckte var lite "over the top") DU ska inte skämmas eller vara besviken för att du inte kan bjuda alla som du har umgåtts med hit och dit under åren. Det är dem som ska skämmas som ens har nerver till att göra något sådant. Hoppas verkligen du lyssnar till detta nu. Ta ett glas vin med din m2b och ett skäönt avkopplande bad och tänk inte på något annat än här och nu...Sen har du krafter kvar att våga att satsa på det bröllop NI VILL HA! Hoppas det löser sig
    Styrkekramar

• Eksjöbrud08

Tack för alla stöttningar!!! Skönt att höra att någon tycker som jag. Vi var helt inne på att inte få ett bröllop där folk klagar på om de inte är bjudna. Därför bjöd vi personer som vi tycker står oss närmast. Det som gör mig konfunderad är att personer som man själv inte alls räknar som nära, själv ser sig som nära.

• Fru Cinderella

Ett bra alternativ är att säga att man har ett litet och personligt bröllop med de närmaste. Det brukar folk förstå.

Och om någon ringde mig gråtandes för att denne inte fick komma skulle jag undra vad det EGENTLIGEN var som var problemet. Det låter som om hon har andra problem att ta itu med.

OCh ang. kusiner.. ja säg till mamman att om det är så viktigt att de kommer kanske hon kan betala för deras mat för att nu inte har råd.

Nu vet jag inte om ekonomin är problemet för er. Men sätt bara ner foten och säg ifrån. Det måste man ibland.

• lyckligjävel

jag förstår dig precis, själv har jag en mycket nära vän från italien som kommer, jag bodde hos henne och en annan tjej förra våren. Den andra tjejen kom jag inte alls lika nära och har inte tänkt bjuda till bröllopet. Dock har jag fått höra att hon och hennes kille "ska komma" antar att hon blir jättejättebesviken när hon inte får någon inbjudan, men vad fan, vi umgicks inte när vi delade samma lägenhet så varför skulle jag räkna henne som nära vän?
    Nej stålsätt dig, det handlar inte om pengar, handlar om vilka man vill ha runt sig denna viktiga dag. Bjud inga "måsten"

KRAM!

• lycklig78

Men jag förstår verkligen inte hur folk tänker..
    Jag skulle aldrig bli upprörd för att inte jag blir bjuden till ett bröllop.

Ställ absolut inte in. Stå på er!

• Nightingale

Hur kan man ringa och gråta över att inte bli bjuden på ett bröllop, det är ju nästan pinsamt! Nä fy tusan, det är ju HON som är tragisk!

Det där fattar jag inte!

• sowa65

känn stolthet över att NN ville dela dig glädjedag! hennes besvikelse kan du bara bekräfta, ta hand om den måste hon göra själv.jag tror att folk ändå förstår när man säger att det finns ekonomiska och praktiska gränser för vilka / hur många man bjuder... Hade jag inte haft de gränserna hade hur många som helst fått komma. men man ska ju hinna med dem oxå...

• forreal

Ta det bara lungt... glöm inte vad det är ni ska göra, gifta er... det handlar bara om er, och vad ni vill..vissa saker får man kompromissa om men nej, det är inte bara glamoröst o perfekt att planera ett bröllop men det finns ju så många glädjestunder i processen och tänk på att du får bli din älskades fru..
    och våga säg ifrån, du ska inte bjuda alla, du ska bara bjuda dom du vill ha där. skit i resten!

Eksjöbrud08 skrev 2008-03-06 22:02:04 följande:
    Har precis avklarat stora diskussioner med h2b´s mamma om kusiner som inte var bjudna (där det i slutändan var så att mostern och kusinerna inte ens var upprörda). Idag ringer en som jag umgås i samma kompisgäng som (vi träffas 2ggr/år). Hon grät och var jätteupprörd för att hon inte var bjuden på bröllopet. Vad säger man!!! Jag känner inte att hon är en så nära vän, tydligen var vi väldigt tighta enligt henne. JAg blir bara ledsen och besviken själv. Jag ville ju absolut inte såra henne, men kunde aldrig dröma om att det skulle vara så känsligt! Trodde att ett bröllop skulle gå i glädjens tecken, men än så länge har det varit mest tårar!
  • Aleta

Fy vad jobbigt!
    Jag har träffat på en liknande tjej som säkert skulle reagera likadant. Vi sågs varje dag, men vi var helt olika som personer. Vid ett tillfälle sa hon "om du nå'n gång gifter dig så måste du bjuda mig, annars förlåter jag dig aldrig". Och detta sa hon på fullaste allvar. Hon upplevde att vi var jättenära vänner medans jag inte alls kände så.
    Ett tid senare svek hon mig något fruktansvärt också, så hon hamnade verkligen på min lista över folk jag ALDRIG skulle bjuda.
    Försök glömma alla konstiga människor, som någon skrev här ovanför, de har andra problem som får dem att reagera så här.

• Marsaphir Marlean

Jag sa redan ifrån början att vi skulle ha ett bröllop mest för närmaste släkten, det förstod de flesta, det blir ju dyrt.

• Femtejulinollåtta

Idioter som inte kan at att de inte blir bjudna. Det finns oftast en anledning, oftast så enkel att det inte funkar praktiskt att bjuda alla man vill...eller att man helt enkelt inte prioriterar den personen elelr vill bjuda den! Jag känner på mig att jag kommer få liknande påhopp från liknande person... men det är bara att försöka att inte bry sig o vara ovän med den personen resten av livet..men vem ska egentligen behöva bry sig om en sån "vän"? Ställ inte in utan gör det till eran dag o skit i folks åsikter, inte alltid lätt..men försök!

• Fru Cinderella

Att planera ett bröllop kände jag ibland kunde vara ett STORT test för om äktenskapet skulle hålla eller inte.

Så ge inte upp, kämpa vidare. Er dag kommer att bli perfekt trots att törnar på vägen!

• esset50

stå på er!!!!
    det är ert bröllop!!!

• MsSandra

Hejsan!
    Tyvärr blir det oftast någon som blir stött (oavsett om de säger de "högt" eller inte). Men saken är ju den att man inte göra alla nöjda.. (det kan man inte någonsin göra..)

Men jag personligen skulle inte bry mig om något annat än mig och min kära.. den "här" dagen är ju för oss och våran kärlek..! Jag vill bara spendera dagen med min älskade.. det är det enda som är viktigt för mig. Resten är "krimskrams" egentligen.. nu var det ju som så att vi bjöd in de närmsta också tillslut.. (och fyra kompisar).. vi är jättenöjda med det valet..

Det är ju inte för släkt och vänner man gifter sig.. :)

Och om de inte förstår och respekterar var ni dragit eran inbjudningsgräns.. så är de inte mycket o ha där heller!

LYCKA TILL MED BRÖLLOPET!
    Tänk positivt!
    MVH Sandra

Svar på tråden Nu ställer vi in hela bröllopet!