• Nalle Puh 40

Äktenskapsförord

Hur många ska skriva ett äktenskapsförord och hur gör man det och vad kostar det?

• Svar på tråden Äktenskapsförord
  • Nessan

Men bara för att man har barn sen tidigare innebär det ju inte att detta barn får ALLT pappan äger med en gång då denne dör, inte om paret är gifta. Barnet har bara rätt att få ut sin laglott.
    Barnet får däremot allt direkt om de bara är sambos (med undantag för samboegendom som ska delas) det var därför jag trodde du snarare tänkte på samboskap.

• anne på grönkulla

Ja, men det beror ju på att regler för särkullbarn är annorlunda. För övrigt så är det inte säkert att barnen ska ha en del av stugan utan en del av stugans värde - vilket är lite skillnad. Men det kan tvinga fram en försäljning.

• jennyfer

Här sitter vi och spekulerar i vad som gäller. Det är precis därför man bör kolla med proffs.

• anne på grönkulla

Rådet man får av proffs (helt rätt!) är ofta att man behöver komplettera äktenskapsförordet med ett testamente. Äktenskapsöfrord styr bodelning mellan makar (oavsett anledning till bodelningen), testamente styr arvet. Det är fakta.

• Aquilia

Jennyfer: jag är lite osäker på vad du menar med "lägga till make/makan" (se ovan) jag antar att du syftar på i testamentet.

Saken är den, jag utgår från ditt ex med stugan, att även om mannen har ärvt stugan INNAN han ingick äktenskap med kvinnan så omvandlas stugan till giftorättsgods om det inte det skrivs ett äktenskapsord om att det skall vara hans enskilda egendom. Inte heller blir det giftorättsgods om han ärvde stugan med förbehållet att det skulle vara enskild egendom, dvs den som testamenterat har angett att det skall vara enskild egendom.

Att mannen har barn sedan tidigare påverkar inte stugan vad gäller om det är enskild eller giftorättsgods. Särkullbarn (barn till maken med annan kvinna) har rätt till sin laglott som är hälften av mannens kvarlåtenskap, som i sin tur är hälften av giftorättsgodset.......

Mao kvarlåtenskap och giftorättsgods är inte samma sak. Vad gäller stug-exemplet hade det varit på sin plats att skydda kvinnan INNAN äktenskapet i relation till att man hade kunnat ändra mannens äganderätt till ett samägande.

Allt är förhållandesvis förenklat för det är så många detaljer som spelar in både vad gäller lagstiftning och vad man själv har reglerat i avtal - därför är det svårt att förklara i ett forum. Viss lagstiftning kan man heller inte avtala bort i Äktenskapsbalken eller Ärvdabalken, vilket man måste ta hänsyn till.

Det finns även en jämkningregel i Äktenskapsbalken för det fall att parterna är ekonomiskt ojämna när de ingår äktenskapet och skiljer sig inom 5 år. Syftet är att ingen skall kunna skilja sig till pengar i Sverige.

• Aquilia
    Aquilia skrev 2008-03-06 12:21:45 följande:
    [Att mannen har barn sedan tidigare påverkar inte stugan vad gäller om det är enskild eller giftorättsgods. Särkullbarn (barn till maken med annan kvinna) har rätt till sin laglott som är hälften av mannens kvarlåtenskap, som i sin tur är hälften av giftorättsgodset.......

Förlåt jag skulle ha skrivit vidare att:
    vad som påverkar är just om man skriver ett äktenskapsförord som anger stugan som enskild egendom eller om man väljer att avstå = stuga blir giftorättsgods.

Skulle stugan vara enskild egendom har det betydelse för särkullbarn på det sättet att laglotten är hälften av hela det enskildas värde, istället för att laglotten är hälften av mannens kvarlåtenskap som i sin tur är hälften av hela kvarlåtenskapen vid bodelning (som även görs vid dödsfall).

Hmmm, inte helt enkla frågor
  • jennyfer

Återigen!!! Jag har inte hundra koll på detaljerna i exemplet så vi kan helt enkelt skippa det om det krånglar till saker.

Kontentan är att många glömmer testamente för att man tror att det man kom överrens om i äktenskapsförordet även är tillämpbart om äktenskapet avslutas genom dödfall istället för skiljsmässa.

För egen del finns varken särkullsbarn eller egendomar som ska hållas utanför på något sätt.

• TigerLinn

vi kommer skriva. detta pga att min m2b äger en stuga i fjällen med sina bröder och han bröder har skrivit aktenskapsförord med sina fruar. jag tycker det ska vara rättvist.

vi kommer anlita en vän som är jurist som kommer skriva.. kommer kosta kring 1000 kr om vi inte får rabatt :)

• Nessan

TigerLinn - glöm inte att ni sedan måste registrera det hos tingsrätten också. Det kostar 275 kr.

• TigerLinn

det är inräknat... :)
    men tack som påminner.. :)

Nessan skrev 2008-03-10 21:47:05 följande:
    TigerLinn - glöm inte att ni sedan måste registrera det hos tingsrätten också. Det kostar 275 kr.
Svar på tråden Äktenskapsförord