• Brud våren 2008

Festprogram - hur få till A5 och tvåspaltat?

Det börjar bli dags att få ihop festprogrammet.
    Har först använt en word-mall som satte stående, halvt A4 format (ni vet sådär högt och smalt).
    Inser att vid egen utskrift så blir liggande, vikt A4 (= A5) snyggare och enklare att få ut.
    Det ska vara dubbelsidigt (väljer man förstås vid utskrift) och möjlighet att ha två "spalter" på varje sida.

Hjälp! Har någon en mall att dela med sig av?
    Jag har letat i forumet och sökordet "festprogram" ger ett oöverskådligt resultat
    TUSEN tack i förskott

• Svar på tråden Festprogram - hur få till A5 och tvåspaltat?
  • GladaEmma

Du kan välja A5 i utskriftsformat och i Format kan du välja Spalter... Kanske det kan vara till hjälp?

• lillasmilla

även storleken på pappret väljer du i utskriftsformat
    lycka till!

• Brud våren 2008

Kanske det löser det hela, jag provar senare i veckan!

Har någon en mall med dessa inställningar (A5, två spalter per sida (= fyra per liggande A4) så mottages den gärna för tidssparande hjälp

• Brud våren 2008

Tack men kortdesign har formatmall "stående, halvt A4 i bredd" och inte det jag är ute efter (liggande, A4 vikt på mitten).

• Kärlek08

Om du menar att du vill att festhäftet ska ha formatet A5 när det är häftat och klart så har kortdesign en mall för ur du ska placera sidorna iaf. Den har jag använt själv.

• Brud våren 2008

Kärlek08: jag ser nog inte mallen för all text..
    Kan du skriva exakta meny-sökvägen på Kortdesign.se för att hitta A5-mallen tack?

• Kärlek08

Här har du en mall med enbart sidnumreringen och hur den ska läggas: kortdesign.se/default.aspx&action=FaktaBanken&subPage=textforslag_festprogram_wordmall sedan var det iaf så när jag gjorde en annan broschyr att jag fick lägga vartannat papper med texten åt andra hållet hela tiden för att få dubbelsidigt kopierat och allt åt rätt håll liksom...

• Brud våren 2008

Hm antagligen har jag uttryckt mig luddigt. De mallar som är där på Kortdesign är ju i stående, halvt A4-format.

Jag är ute efter liggande utskriftsformat där man viker A4 på mitten. Word-okunnig, jag?

• Kärlek08

Allt som allt är det supermycket pill med att göra ett festprogram i word. Pgm är inte avsett för trycksaker och mitt tips är att du istället försöker hitta ngn som behärskar InDesign eller Publisher eller något. jag gör det tyvärr inte men min tärna ska hjälpa mig. Kolla runt i din bekantskapskrets om ngn behärskar ngt av dessa pgm så kan du ju skriva all text som ska vara med men ngn annan kan hjälpa dig med layouten.

Om du ändå vill göra i word så är ett tips att inte bara skriva texten rakt av i två spalter för då hamnar texten för nära mitten när du viker arket. Om du istället infogar textrutor och skriver texten i så kan du flytta runt textrutan utam att det blir konstigheter i texten. Det blir lättare att arbeta då...

• Brud våren 2008

Tack för tipsen!! Jag ska leta efter någon med InDesign/Publisher-kunskap (eller liknande). Annars textrutor.

• Mumriks blivande fru

Vilka bra mallar! Nu ska här hem och knåpas :)

• Zozo

Eller hitta nagon som kan word! (ang text för nära mitten sa är det bara att reglera marginalens bredd och arbeta med spalter och spaltbrytningar) Word fungerar utmärkt även för lay out när man KAN det.

Kärlek08 skrev 2008-03-07 15:36:05 följande:
    Allt som allt är det supermycket pill med att göra ett festprogram i word. Pgm är inte avsett för trycksaker och mitt tips är att du istället försöker hitta ngn som behärskar InDesign eller Publisher eller något.
  • Kärlek08

Zozo: Jag håller med dig fullkomligt, jag jobbar i Word nästan varje dag och kan en hel del men mina marginaler ville inte vara kvar där jag ställde dem när jag gjorde en folder så då blev nödlösningen textrutor. Men absolut en expert på WORD funkar ju det med.

• Brud våren 2008

Tack för Word-råden, jag kommer prova det då jag inte hittat någon kunnit i de andra programmen. Textrutor får det bli om jag inte får till marginalerna.

• Zozo

Kärlek08; Japp jag far ocksa slass med words sma konstigheter i arbetet men är trots det väldigt facinerad av vad detta enkla program eg kan klara av.

Brud varen.. Om du vill kan jag göra en mall till dig. Har du nagon e-mail jag kan skicka den till? Du kan inboxa mig den om du vill.

• Zozo

Ska det vara staende eller liggande helst (lika enkelt att skriva ut vilket som)

• Brud våren 2008

Zozo - VAD SNÄLLT Liggande tack!
    Jag inboxar dig min mejladress
    Stående finns det mall för på bl a Kortdesign.

Svar på tråden Festprogram - hur få till A5 och tvåspaltat?