• TigerLinn

OT Skatteåterbäring??

hej!

jag och min m2n har förr planerat bröllop.
    jag funderar på att ta upp det på tal igen nu när allt som stoppade planerna förra året lagt ner sig lite.

problemet är att vi inte har några pengar sparpengar fick vi lägga på annat.

vi har inte tänk ha något jätte bröllop max 20 tusen.
    vi har de mesta i små väg så som hans kläder utom slips bestmans kläder tärnkläder m.m. och inbjudnings korten är klara ska bara isf skriva en ny insida allt i pappers och dekorations väg är klart smycken m.m.

det är endast stora utgifter kvar

min klänning, maten till festen och liknanade. fotograf.

min fråga är nu.

jag har under förra året haft ett jobb under några månader och då körde jag väldigt mycket egen bil. den liten del av det jag körde fick jag tillbaka från företaget men resten ska deklareras det är klart.

min fråga är nu. hur räknar jag ut ungefär hur mycket jag får tillbaka?
    jag har hört att om man deklararear via e legitimation så får man skatteåterbäringen till midsommar. stämmer det?

min tanke är nu om ni kan hjälpa mig att om man får tillräcklingt + de vi kan hinna spara så kanske vi kan låna av mina föräldrar till midsommar.

så kan nån hjälpa mig?

hoppas det..

• Svar på tråden OT Skatteåterbäring??
  • MrsFellerA

Man brukar få tillbaka en tredjedel av det man dragit av, ungefär. Och i ersättning för resor måste man som "Blomsterbrud" skriver först komma över 8000:-.

Ex. om du kan dra av 25'000:-, så blir det
    25'000 - 7'000 = 18'000:-
    1/3 av 18'000:- = 6'000:- tillbaka

Om jag nu inte missminner mig, eller om några regler ändrats.

• MrsFellerA

Okej - nu skriver jag ju totalt förrvirrande. Först 8'000:- i texten och 7'000:- i uträkningen. Det är något av dem talen...

• TigerLinn

är ni säkra på 7000kr hörde 8000 för en timma sedan att de är 8tusen man ska dra av.

MrsFellerA skrev 2008-03-03 22:12:11 följande:
    Man brukar få tillbaka en tredjedel av det man dragit av, ungefär. Och i ersättning för resor måste man som "Blomsterbrud" skriver först komma över 8000:-.Ex. om du kan dra av 25'000:-, så blir det25'000 - 7'000 = 18'000:-1/3 av 18'000:- = 6'000:- tillbakaOm jag nu inte missminner mig, eller om några regler ändrats.
  • MrsFellerA

Det kan ha ändrats. Det står på själva deklarationen, så om du har kvar den från förra året kan det ge dig en hint. Visserligen kan det ha ändrats till i år.

• Bellanote

förr aåret var det 7000 men nu i år är det ändrat till 8000 så det sist nämnda är de som stämmer..

• MrsFellerA

Vad finuerligt att jag VERKLIGEN påpekar att det kan ha ändrats...två gånger på tre meningar. Tur att man läser det man skriver innan man klickar "posta inlägget".

• TigerLinn

hehe ingen fara :)

så jag ska alltså ta antal mil x 18 och den summan - 8000 och så saktten bort?

MrsFellerA skrev 2008-03-03 22:21:14 följande:
    Vad finuerligt att jag VERKLIGEN påpekar att det kan ha ändrats...två gånger på tre meningar. Tur att man läser det man skriver innan man klickar "posta inlägget".
  • MrsFellerA

Vet inte direkt om det är skatten som ska dras av. Vanlig skatt ligger väl på runt 33% - eller? När jag har gjort avdrag, för dubbelt boende, har jag fått tillbaka ca 1/3 av det avdraget jag gjort. Det har jag tolkat som att man får tillbaka skatten på det man dragit av - alltså 33% på den summan. Men jag kan vara helt ute och cykla. Kanske är det en speciell skatt på skatteavdrag, har faktiskt inte funderat på det.

• dreams

Nu har jag frågat min m2b och han säger att du inte ska dra bort någon skatt för det fixar skattmyndigheten själv!

Han har dragit av reseersättning i 8 år så han vet...

• TigerLinn

okej men om jag inte i mit thuvud räknar bort skatten så blir man ju besviken när pengarna kommer...
    jo jag vet att jag själv bara ska fylla i milen..

dreams skrev 2008-03-03 22:41:55 följande:
    Nu har jag frågat min m2b och han säger att du inte ska dra bort någon skatt för det fixar skattmyndigheten själv!Han har dragit av reseersättning i 8 år så han vet...
  • MrsFellerA

Exakt. Du ska fylla i summan. Skatteverket kommer att dra av det som ska dras av.

• dragonesse

Det är precis som flera har skrivit här. Ta antal mil x 18, dra sedan bort 7000 (eller 8000 då om de har höjt), och sen får du då tillbaka ca en tredjedel av det du får kvar.

Exempel:
    Du kör 1000 mil x 18 = 18000. Dra bort 8000, då får du 10 000 kvar. Sen får du ca en tredjedel av det, dvs ca 3000. Enkelt som en plätt!

Vi ska använda de skattepengar vi får till bröllopet, men det räcker tyvärr inte så långt... Det var bättre året innan när jag dessutom hade dubbelt boende i ett halvår som jag kunde dra av, då fick vi tillsammans tillbaka 21 000 det året! Det blev grunden till vårt bröllopssparande...

• TigerLinn

mmm men i mitt hiuvud måste jag ju dra skatten så att jag vet ungedär vad ajg får ut...

MrsFellerA skrev 2008-03-03 22:46:08 följande:
    Exakt. Du ska fylla i summan. Skatteverket kommer att dra av det som ska dras av.
  • MrsFellerA

Absolut! Bra för planeringen.

TigerLinn skrev 2008-03-03 22:49:07 följande:
    mmm men i mitt hiuvud måste jag ju dra skatten så att jag vet ungedär vad ajg får ut...
Svar på tråden OT Skatteåterbäring??