SwwetSun, det låter jobbigt och inte lättlöst. Om du inte bjuder din pappa så kommer han säkert att bli jätteledsen, och du också, och det kommer att påverka ditt humör på din dag. Om du bjuder honom, så kommer du kanske vara orolig för hur han ska bete sig på ert bröllop.
Jag har haft liknande på problem (inte alkoholism, men psykisk sjukdom) men en nära släkting. Det har varit väldigt svårt att veta hur jag ska göra vid stora och viktiga händelser i livet. Första stora händelsen/högtiden i mitt liv valde jag att inte bjuda familjemedlemen, vilket var jättesvårt och sorgligt. Andra gången - på mitt bröllop i somras- valde jag att bjuda släktingen, mycket p g a att jag verkligen sörjde att jag inte bjöd släktingen första gången. Sorgen som jag och min familjemedlem (trots att vi p g a sjukdomen inte har så mycket kontakt) kände var värre än rädslan för att familjemedlemen skulle "ställa till något" på bröllopet. Fast det betyder inte att det var lätt, jag var väldigt orolig. Och valde en lösning som flera föreslagit: att dela upp vigsel, mottagning och fest och välja att bara bjuda släktingen till vigsel och mottagning.
Min erfarenhet är att det är jobbigare och sorgligare än man tror att inte dela de stora högtiderna och händelserna med en nära familjemedlem. Därför ger jag samma råd som "bara jag", "Efter 11 år är det min tur" och andra här på forumet: prata med din pappa, berätta att du verkligen vill att han ska komma på ditt bröllop men är orolig för att han ska dricka. Säga att det enda du önskar är att han kommer och hålller sig nykter. Men jag förstår att det är svårt, men kanske kommer det att vara ännu svårare om din pappa inte är där på bröllopet. Jag försökte säga något liknande till min familjemedlem första gången, men familjemedlemen hade då ingen sjukdomsinsikt och blev bara arg på mig. Men andra gången gick det bättre, också tack vara andra snälla släktingar som tog på sig rollen att hålla lite extra koll så att inget hände. Så, som "Lady och Lufsen" skriver: hitta på en backup-plan med din blivande man. Kanske har ni någon släkting eller vän som ni kan förklara situationen med och be hålla extra koll på din pappa? För det ansvaret ska ni inte behöva ta på er stora dag. Lycka till, hoppas att det ordnar sig till det bästa och att ni får en underbar bröllopsdag!