• bridesilly

Hjälp med efternamn och lagar?

Är det så att om man har patent på efternamnet så får man inte som ingift ta det efternamnet? någon som vet?

• Svar på tråden Hjälp med efternamn och lagar?
  • Nessan

PRV kan nog klara ut dina namnbryderier. De har en trevlig och mycket tillmötesgående kundtjänst.
    Kundtjänst når du på telefonnummer 08-782 28 00 eller via e-postadressen kundtjanst@prv.se.

• Nessan

Men om du har efternamnet nu är det inga som helst problem. Som jag skrev ovan så spelar det ingen roll hur du fått det. Just nu bär du det, alltså har du rättigheterna till det. Då kan din man få ta det namnet (med ditt samtycke) då ni gifter er.
    Och som sagt, det finns inga begränsningar i hur många som får heta ett visst namn, oavsett om det är ett -sson namn eller ett ovanligare namn.

bridesilly skrev 2008-02-25 11:52:19 följande:
    vi vill ha mitt efternamn som är köpt och begränsat på något vis antagligen men min far kommer inte riktigt ihåg hur det va eftersom det är min farfar en gång i tiden som bytt namn.
  • Nessan

Jag heter själv ett mycket ovanligt namn. Min pappas farfar tog det en gång i tiden. Då vi gifte oss skickade vi bara in namnändringsblanketten tillsammans med hindersprövningen. På namnändringsblanketten skrev vi att vi som gemensamt efternamn efter vigseln ville heta mitt namn. I och med att jag hette (heter) det namnet har jag rättigheterna till det och kan förfoga över det, genom att låta min man få ta namnet, föra det vidare till mina barn etc.

• anne på grönkulla

Det är nog begränsat till er familj, inkl folk som gifts in (så blir det med namn, när ni väl heter det får ingen annan ta det utan lov) - men en av de vanligaste sätten att få lov är att gifta sig till det. Men skulle ni skiljas (eller om du går bort) får din man behålla namnet (om inte ni enas om att han ska byta tillbaka - men du kan inte tvinga honom) - däremot får han inte ge namnet vidare till en senare hustru.

• bridesilly

Ja nu har vi ringt runt. Det var som ni sa flickor...puuuh det är bara att jag godkänner att han tar det efternamnet genom äktenskapet.

• bridesilly

Marsaphir Marlean skrev 2008-02-25 11:39:37 följande:

(Har själv haft otur med namnet, så till den grad att min mamma byter namn bara för att jag ska få det jag vill heta)
    vad var det som gjorde att din mamma fick byta namn?
  • bridesilly

anne på grönkulla skrev 2008-02-25 12:50:37 följande:

Vad skönt att få det utrett!
    ja det var skönt, blev lite nervös när min mamma svamlade om att man inte får ta det. är inte så sugen på ett son namn nämligen.
  • Nessan

Skönt bridesilly, nu kan ni fortsätta med er bröllopsplanering!

• anne på grönkulla

Ja, det förstår jag. Men då skulle verkligen någon mysko uråldrig specialregel från typ nån släktförening eller så ha gällt i det specifika fallet - lagen ser inte alls ut så.

• bridesilly

Ja men om vi inte hade fått det för att det var något MEN så hade jag nog komponerat ett eget namn istället och försökt med det

Svar på tråden Hjälp med efternamn och lagar?