• Maj2008

Familjen inte så delaktig pga avstånd?

Jag och min blivande gifter oss i sommar på den ort som vi bor på. Vi kommer från andra delar av Sverige och har därför inte våra familjer här hos oss. Nu när det är dags att gifta oss blir det ju naturligt att jag och min blivande fixar, bokar och grejar mycket själva. Jag vet dock att mina föräldrar och syskon gärna vill vara delaktiga i förberedelserna (och det vill ju jag också att de ska vara) men pga avstånd så blir det inte riktigt så.

Tja, jag vet inte riktigt vad jag vill fråga om, utan mest ha lite input om ifall det är någon annan som är i en liknande situation. Och hur har du gjort isåfall?

Vi försöker "briefa" våra familjer när vi bokar in något eller har planerat något klart, och har även försökt lägga ut lite uppgifter. Men det blir mest saker som ska göras under själva bröllopsdagen, eller strax innan (tårta, fotografering, toastmastering osv)

• Svar på tråden Familjen inte så delaktig pga avstånd?
  • Zozo

Familjen MASTE ju inte vara sa delaktig i förberedelserna heller... Vi bor bada langt fran vara familjer och det blev naturligtvis inte att de deltog sa mycket i förberedelserna, men det var mysigt att göra det tillsammans med maken och bjuda familjen pa överraskningen istâllet. De fick hjälpa till med lite detaljer pa plats bara.

• 20080301

Min familj bor 500m från mig men dom är inte inblandade ändå

• Maj2008

Så sant. De MÅSTE inte vara delaktiga. Det är väll bara det i vår familj så hjälps vi alltid åt med sånt här, och alla tycker det är väldigt roligt att hjälpa till. När min syster gifte sig för två år sedan, var vi alla väldigt delaktiga, och jag skulle gärna vilja ha det så nu också.

Jag vill inte att våra familjer ska överraskas...utan att de ska känna att de är en del av bröllopet. Men jag håller med om att det är mysigt att planera med maken! :)

Kanske tänker jag så här för att jag inte vill såra min familj, att de inte ska tro att jag väljer bort deras hjälp, utan att det är pga avståndet.

• Zozo

Hmmm.. ja det enklaste är väl i sa fall att helt enkelt stöta och blöta alla idéer med dem, be om rad och asikter, när ni rings vid etc. Och kanske ge dem uppgifter till själva dagen?

• Cissit

Jag bollar idéer med mina systrar som ska vara tärnor över telefon och msn. Har regelbunden kontakt med mamma som hjälper till att ringa runt o fråga priser och sånt. Nu har vi lite omvänt problem, vi ska gifta oss ca 30 mil hemifrån, i byn jag växte upp, så mamma och systrarna bor på plats och vi långt bort vilket kanske gör att de blir mer involverade faktiskt.

• Cortado

Vi är likadana, de enda som bor i sthlm där vi bor är sambons mamma,pappa av alla släktingar, men de jobbar så mycket att de itne är så intresserade ändå. Jag kommer från göteborg, och sambons mamma kommer från polen där den delen av släkten finns och pappan från norrland där den delen av släkten finns. Så min mamma bor i göteborg och min syster bor i oslo för nuvarande.
    Men trots det planerar nästan de två mer än mig.
    Vi skickar runt tyg, servett & pappersprover, jag tar tusen digitala bilder på klänning, tiara, festlokal, osv
    De har ritat skisser som de scannar in och sen mailar på hur dukning kan vara. Jag och min mamma pratar i telefon varje dag och då diskuterar vi alltid bröllopet en stund. Mamma syr just nu löpare till alla fjorton borden, syrran styr upp dekorering i lokalen och här om dagen kom ett stort paket med grejer de hade beställt hem hit.

Så telefon, msn, mms, ta manisk mycket bilder, skicka runt färgprover av olika saker, beställer man saker via internet är de lättare att diskutera.
    Lämpa över saker som de är bra på eller tycker de är roliga, t.ex min syster är typ huvudansvarig för festlokalens utseende samt kommmer göra hela festprogrammet med önskemål från oss om texter och så, men hon gör all design coh tillverkande..

Så det är ofantligt mycket saker man kan lasta över på släkt långt borta bara de själva vill det.

• kalaskarin2

Jag har samma problem, är från sthlm och har hela familjen där men bor i Göteborg. Vi har en bröllopshemsida där jag har en egen blogg där mamma och de andra kan gå in och läsa om alla förberedelser, perfekt tycker jag!

Svar på tråden Familjen inte så delaktig pga avstånd?