• Uppsalakatt

Berätta för familjen?

Jag och min sambo kommer att rymma iväg till Antigua och gifta oss. Hade inte tänkt berätta för någon innan, men det känns samtidigt lite jobbigt. Vet inte hur mina föräldrar och hans familj skulle reagera. Kanske det ändå är bäst att berätta för närmsta familjen innan vi åker. Jag skulle bli den första i min familj som gifter sig medan min sambos systrar nyligen har haft stora bröllop

Är det någon som har några synpunkter, erfarenheter eller tips?

• Svar på tråden Berätta för familjen?
  • Gelica82

Vi hade oxå tänkt gifta oss i smyg men ändrade oss när vi insåg hur sårad min blivande svärmor skulle bli, så istället berättade vi det för mina och min blivandes föräldrar så nu följer dom med istället vilket känns jätte bra

• Daghall

vi berättade efteråt på kvällen. visst fick vi besvikna kommentarer men vi förklarade varför och förhoppningsvis förstod alla. Alla blev i vilket fall som helst glada över nyheten och dom ska alla få komma på lunch och fira med oss i efterskott.

• Uppsalakatt

En anledning till att vi inte vill berätta är för att risken då finns att hans familj bjuder in sig själva. Vi vill vara helt själva - annars kommer min familj att bli ledsen om hans följer med. Kommer inte att ha någon fest direkt efter, vilket gör det lite svårare. Kom gärna med fler synpunkter.

• Nessan

Även om ni inte har någon fest efteråt kan ni kasnke bjuda era närmaste och visa film/bilder från vigseln, för det kan nog tänks att de känner sig lite snuvade på ert bröllop.

• Utomlands 2008

Skicka kort precis dagen ni reser iväg till er familj där ni berättar att ni reser på bröllopsresa och ha en middagsbjudning för dem strax efter att ni komit hem? Kan ändå vara trevligt att ha en liten bjudning för de närmaste när ni kommit hem där ni kan visa bilder från bröllopsceremonin och resmålet. Men för att få ihop logistiken med bilder o mat kanske ni kan ha bjudningen någon vecka efter hemkomsten?

• IdaÄlskarLennart

de ska ju vara ERAT bröllop inte DERAS !! men jag tycker helt klart ni ska erätta innan ni åker , annars är de ju att smyga akom ryggen på dom. förklara att de är en av era livs viktigaste, största å lyckligaste dagar. å ni vill själv bestämma hur de ska vara å därför bestämde ni er för att vara ensamma . . ta lite bilder på er under kvällen oh lova dom lite kort =) men helt klart borde ni berätta. hur skulle du känna om din dotter eller son skulle gifta sig men du fick inget veta fören efteråt. berätta för dom. kanske kan dom planera en "översakningsfest" eller liknande medans ni är borta. eller dom kanske rent av vill sammlas utan er å dricka en skvätt vin för att fira den stora dagen ?? Kram

Svar på tråden Berätta för familjen?