• Silva79

Gräl om dukning

Min mamma har lovat hjälpa oss med dukningen.

Idag ringde hon och vi kom in på det här med dukningen. Jag har tidigare sagt något i förbifarten att man kanske kunde ha en svart duk, givetvis med ljusare färger i dekorationerna och ev löpare på duken för att lätta upp lite. Detta är inget jag bestämt mig för, bara en tanke. Både min och min m2b:s favoritfärg är svart (vi är hårdrockare).
    Hon totalvägrade att delta i dukningen om vi skulle ha svart duk.
    Jag sa då: vit duk med svart på då?
    Nej, inget svart alls, ska vi ha svart med i dukningen så vägrar hon att hjälpa oss. Blir så less.
    Jag har inte ens bestämt om det kommer vara någon svart i dukningen, men det är en principsak, det är ju vårt bröllop och vi borde få ha det som vi vill, eller!?

Jag sa att då klarar vi oss själva... Men det är inget roligt och nu har vi ändå mer vi måste fixa innan den stora dagen.

Får väl hoppas att hon dyker upp på bröllopet iaf, trots att vi kanske har svart i dukningen.

• Svar på tråden Gräl om dukning
  • aprilsolen

Kan du inte hitta lite fina bilder på dukningar med svart och visa henne? även om du absolut inte behöver hennes godkännande, är det ju alltid roligare att ha mamma på sin sida så att säga. Hon kanske har fått massa konstiga bilder i huvudet och inte alls förstår vad ni menar, men svarta detaljer kan ju vara hur snyggt som helst, hon kanske bara inte har sett det någon gång.

• Silva79

Mmm, hon är väldigt konservativ ibland. Och hon tycker vi är barnsliga och att det är dax för oss att växa upp.

Anledningen till att hon ringde i förmiddags var förresten att hon fått en tidning av en väninna som väninnan tyckte vi kunde få. Efter vårt lilla bråk tyckte hon inte att vi behövde den heller eftersom vi gör allt på vårt sätt ändå :P

Ska lugna ner mig nån dag innan jag pratar med henne igen sen får vi väl se vad som händer. Kanske är jag då på humör att visa henne att svart inte behöver vara fel.

Nessan skrev 2008-02-20 12:36:55 följande:
    Jag bildgooglade på dukning + svart och fick bl.a. denna träff som jag tycker är en fin och stilren dukning:www.partywarehouse.co.nz/test/catalog/gallery...Ser ju väldigt högtidligt ut. Din mamma är säkert rädd för att det ska se för "hårdrockigt" ut.
  • starchick

Jag provdukade igår(vi har svart vitt tema) och vita dukar med svarta löpare! Det blev skitsnyggt!!!!!

• 20080301

Vi har svart som tema och allt går i svart, stå på dig. Min mamma sa samma sak som din om det svarta men jag bryr mig inte.
    Hon har däremot slutat att sy på min klänning så den blir inte klar i tid. Så lite hämnd fick hon, men skitsamma det betyder bara att jag kommer i svarta byxor och svart tröja så det blev ännu mer svart

• GME76   080802

Jäklar va jag skrattade när jag såg ditt inlägg. Så underbart skön inställning . Du har alltså...fast din mamma var lite rolig också hihi.

20080301 skrev 2008-02-20 14:28:55 följande:
    Vi har svart som tema och allt går i svart, stå på dig. Min mamma sa samma sak som din om det svarta men jag bryr mig inte.Hon har däremot slutat att sy på min klänning så den blir inte klar i tid. Så lite hämnd fick hon, men skitsamma det betyder bara att jag kommer i svarta byxor och svart tröja så det blev ännu mer svart
  • Neri05

20080301:slutade hon sy din klänning??? fy fan vad elakt rent ut sagt!Stå på er ni som ska ha svart!Vi ska ha mkt svart på vårat bröllop o mamma gnällde lite men sen visade jag lite bilder på dukningar o annat i svart så nu tycker hon det är häftigt,hn skryter till sina kollegor om hur fräckt bröllop vi ska ha :) dom e roliga dom små mödrarna.

• DanKat

Jag håller med det som många andra har skrivit: visa snygga bilder så hon får se! Det är nog lätt att spontant reagera negativt när man hör det, svart är ju inte direkt det första man tänker på när det gäller bröllop... Jag skulle nog inte heller ha trott att det kunde vara så snyggt innan jag såg bilder på det tidigare! Även om hon kanske inte skulle tycka att det var det bästa så kanske ni åtminstone får henne att acceptera det då, om hon får se hur snyggt det faktiskt kan bli...

• sowa65

mammor!!!! ibland undrar man om det är deras eget drömbröllop de vill fixa ? hur som helst så är det ju ditt / mitt bröllop vi ordnar till och då är det ju våra önskemål som ska verkställas. man ber ju om hjälp inte "stjälp"......

• Silva79

Precis! Vill hon inte hjälpa till pga en sån struntsak så behöver hon inte, men tråkigt är det ju iaf.

sowa65 skrev 2008-02-20 17:12:20 följande:
    mammor!!!! ibland undrar man om det är deras eget drömbröllop de vill fixa ? hur som helst så är det ju ditt / mitt bröllop vi ordnar till och då är det ju våra önskemål som ska verkställas. man ber ju om hjälp inte "stjälp"......
  • Mrs Fairy

Hej bruden

Vad trist att det blev konflikter med din mamma.
    Jag säger bara go for it....vi kommer också köra på mycket svart (ja lagomt mycket iaf).

• DetOrdnarSig

Vi ska också ha svart, antagligen löpare men ev. svarta dukar med vita löpare. I dagens Stockholm City (gratistidning) så var det bröllopsspecial ( = en sida om bröllop) och då stod det att det var inne med svart tema för bröllop nu. Säg det till henne och visa lite bilder. Hon kanske som sagt är rädd att det ska bli hårdrockigt och att hon ska få skämmas inför släkten eller nåt. Det skulle säkert min mamma kunna få för sig om hon visste.

• MissieA

Jag tror med att mammor tänker väldigt mycket på vad de SJÄLVA skulle kunna eller inte ha på sitt egna bröllop, de flesta har svårt med att se att deras barn är stora nu och kan ta egna beslut.

Jag tycker att ni ska köra på svart om ni tycker att det är en fin färg och att ni ska strunta i resten, om ni börjar gräla om det igen säg till henna att det är något ni vill och att hon gör dig lessen. Hon förstår nog inte det.

• Silva79

Jag sa faktiskt till henne att det är modernt med svart (en liten vit lögn eftersom jag har noll koll på mode, hehe). Har tyvärr inte hittat så mycket bilder på svarta dukningar, så jag har inte mycket att visa henne tyvärr.

Visst är hon rädd att det ska bli för hårdrockigt och att hon ska få skämmas. Men varför ska hon bry sig om det , det är ju faktiskt vårat bröllop och alla vi känner vet ju hur vi är. Vi skulle ju chocka alla i vår omgivning om vi hade en rosa och puttinuttig dukning.

Smart av er att inte berätta för din mamma då, jag hade inte heller sagt något om hon inte erbjudit sig att hjälpa till och jag känt att jag behöver lite hjälp om jag inte ska bli knäpp dom sista dagarna innan vigseln.

DetOrdnarSig skrev 2008-02-20 21:47:26 följande:
    Vi ska också ha svart, antagligen löpare men ev. svarta dukar med vita löpare. I dagens Stockholm City (gratistidning) så var det bröllopsspecial ( = en sida om bröllop) och då stod det att det var inne med svart tema för bröllop nu. Säg det till henne och visa lite bilder. Hon kanske som sagt är rädd att det ska bli hårdrockigt och att hon ska få skämmas inför släkten eller nåt. Det skulle säkert min mamma kunna få för sig om hon visste.
Svar på tråden Gräl om dukning