• stbm

Hur ska jag göra???

Min bästa vän som är som en syster för mig ska också gifta sig, vilket jag tycker är jätte kul. Mitt problem är att det kommer kosta sååå mycket att gå på hennes bröllop, c:a 15 000kr (hon bor utomlands och ville även att jag ska vara tärna) samt att de valde att sätta sitt bröllop 6 månader innan oss fast hon redan visste när vi hade bokat (vilket är ok i sig men det blir mycket pengar på 6 månader med vårat bröllop +åka till hennes). Hon ville att både min m2b och jag skulle komma, men om vi inte vill ta från vårt bröllop så kan vi inte båda åka (jag är student så jag kan knappast lägga undan en massa pengar varje månad). Problemet är att det blir väldigt mycket pengar strax innan vårt eget bröllop + att hon har berättat att hennes m2b definitivt inte kan komma på vårt bröllop (han har bara 2veckors semester/år) och kanske även inte hon eftersom de troligtvis kommer hem från smekmånaden i början på juli? känner mig sååå besviken, för hon förväntar sig att jag kommer men kommer kanske inte själv när jag gifter mig. Vet inte vad jag ska göra hon kommer att bli jätte ledsen och arg om jag inte kommer, men vad tycker ni: är det inte för mycket med 15 000 för att gå på någons bröllop speciellt när ens eget är 6månader senare + att hon kanske inte kommer på mitt bröllop?? Hur skulle ni ha gjort? Känner att jag måste nog prata med henne om detta men hon är ganska mycket en bridezilla just nu?oj vad långt och krångligt det råkade bli, men hoppas ni orkar läsa ändå

• Svar på tråden Hur ska jag göra???
  • MrsDilley

När min kompis skulle gifta sig i usa så kunde jag inte komma. Deras bröllop var 3 dagar innan min skola började i sverige. Man måste vara med på uppropet för att få en plats. Jag hade kommit till sverige från usa 3 månader innan deras bröllop och även om jag hade velat åka på bröllpet så hade det blivit för dyrt. Är man student så är man.
    Nu i sommar ska jag gifta mig i sverige och min vän har inte råd att komma hit, självklart förstår jag henne och tycker inte att hon behöver komma hit.
    Så om du berättar för din vän varför du inte kan komma så borde hon förstå. Om hon jättegärna vill ha dig där så får hon väl hjälpa till med biljetten.
    Jag tycker att det är lite själviskt av henne att begära att du ska vara där på hennes stora dag om hon inte ska var med på din.
    Oj vad långt det blev.. sorry

• Alisa

Vilken jobbig situation. Jag hade blivit väldigt ledsen om jag hade fått ta av mina bröllopspengar för att gå på min brors bröllop och han sen inte kommer på mitt...
    Kan de inte hjälpa er mer lite av det som det kostar för er att tex ta sig till deras bröllop?

• Alisa
    stbm skrev 2008-02-19 10:42:05 följande:
    jo det skulle vara trevligt, men hon skulle nog inte acceptera om jag inte kom till bröllopet. vill inte mista henne som vän heller
    Men det måste ju gå åt båda hållen. Om hon blir så besviken så måste ju hon göra sitt yttersta för att komma på ditt!
  • Zozo

Kan du inte komma men tacka nej till att vara târna pga utgfterna tex och säga att din resa far vara hennes present? Eller skulle det fortfarande vara för dyrt? Om du nu VILL aka alltsa..
    Hon hade ju ocksa lite giltigt förfall om jag förstar dig rätt; hon är alltsa pa brôllopsresa nâr du gifter dig?

• stbm

MrsDilley: hon bor också i usa problemet är allt hon förväntar sig.. tänkte prata med henne om allt och förklara att det nog blir för dyrt... det blir ju betydligt mycket billigare om jag inte skulle vara tärna eftersom att alla hennes krav driver ju upp kostnaderna.

• Alisa

Och 15000 är JÄTTEMYCKET pengar tycker jag

• stbm

Zozo: nej hon har hunnit komma hem, men menar att det inte riktigt finns pengar till att åka hit... (hon får sitt bröllop +smekmånad betalt av föräldrarna) och jag vet att de har ungefär samma ekonomiska situation som oss i vanliga fall så jag hoppas hon förstår.

• Novemberbröllop08

Usch vilken knepig sits du sitter i. Jag tycker inte att hon kan kräva av dig att ha en speciell klänning, frisyr, skor mm om hon inte är villig att betala detta själv. Min tärnas klänning ska jag betala för att jag just vill att hon ska ha en speciell, då känner jag iallafall att hon inte ska behöva betala detta.
    Så mitt råd är, kompromissa. Ni kanske kan komma på en vettig lösning ihop. Lycka till!

• Alisa

Jo, men då borde hon ju förstå... om ni är i samma situation..

• stbm

Alisa: precis så känner jag också!

• stbm

tack för alla råd ska prata med henne. kram

• Alisa

Hoppas dte löser sig så ni fortfarande kan vara vänner (trodde det var syster först..) även om det inte finns möjlighet att ni kommer på varanadra bröllop! Kram!

• Evitas

undrar i vilket land det är?

o du kan ju föreslå att du kommer om hon betlar en del av outfiten o fixar boende+mat. o att du erbjuder dessamma för henne. så kan ju välja en billigare klänning o låta henne fixa smink o hår själv. o sen fixar mat o boende.

man kan inte kräva att folk ska betala för att en person vill att man ska se ut på ett visst sätt.

om ni e bästa vänner/ som systrar. så ska de inte va så svårt att prata om de

• Limegrön
    Evitas skrev 2008-02-19 11:05:43 följande:
    undrar i vilket land det är?o du kan ju föreslå att du kommer om hon betlar en del av outfiten o fixar boende+mat. o att du erbjuder dessamma för henne. så kan ju välja en billigare klänning o låta henne fixa smink o hår själv. o sen fixar mat o boende. man kan inte kräva att folk ska betala för att en person vill att man ska se ut på ett visst sätt. om ni e bästa vänner/ som systrar. så ska de inte va så svårt att prata om de
    Precis!
    Det brukar väl vara så att om bruden har så bestämda åsikter om tärnornas utseende, så får hon själv stå för kostnaderna ang dessa? Annars går det ju att tacka nej till att vara tärna och bara komma dit som gäst. Om alternativet är att inte komma alls, så tror jag nog att hon blir gladare över att mista dig som tärna...
    15000 kr är en jättestor summa för att gå på någon annans bröllop, särskilt som ni planerar ert eget. Och klart att din m2b ska följa med om du åker. Svårt att vara från varandra så här nära inpå vigseln
  • marjoh

Jag tycker du ska tala med henna och berätta att du tyvärr inte har råd att vara hennes tärna. Antingen ändrar hon kanske kraven på dig som tärna för att hon gärna vill ha dig som det eller också borde hon vara glad att få dig som gäst. Är ni nära vänner är det ju synd om du inte kan åka alls. Har du inte råd med resa tycker jag att det är en bra idé att ni träffas någon annan gång och firar varandra. Som vän borde hon förstå ditt dilemma och vilja göra bästa möjliga av situationerna. Hon är säket ledsen att hon inte har råd att komma på ditt och borde förstå att du gärna vill men inte kan.

• Ickaflicka

Jag tror nog att du även får förklara lite kulturskillnader när det gäller kostnader för bröllop! I Sverige om en brud begär så mycket av sina tärnor (samma frisyr allihopa???) så brukar man inte tvinga tärnorna att betala allt!

• Skottdagen2008

Om hon kräver detta av dig så får hon också stå för det till största del tycker jag. åtmionstone på det hon ställer krav, min tärna får se ut hur hon vill så länge hon inte är vackrare än mig typ släp, krona osv, men större krav har jaginte, hon betalar för resa och boende, vi har gett henne de smycken hon vill e ha och hundslädetur och tärngåva, men i övrigt står hon för fiolerna vilket är biljett och boende.

sedan borde hon ju förstå att du också har STORA utgifter på ditt eget bröllop.

stbm skrev 2008-02-19 10:50:59 följande:
    hm jag ska prata med henne... anledningen till att det blir sååå dyrt är biljett, tärnklänning (som hon vill att jag ska ha), skor till klänningen, fixa hår på salong (hon vill att alla tärnor har samma frisyr...), sminkning på salong +present. utöver detta fickpengar till olika transporter och mat +eventuellt extra utgifter.
  • ElinBlomström

Hej Stbm.

Tycker som flera andra här att om din vän nu så gärna vill att du ska komma, borde hon iaf hjälp till m kostnaden för allt, och när hon dessutom vet att du ska gifta dig ett halvår senare... Inte schysst av henne att bli sur över om du inte kommer!

Tycker inte alls att du behöver ha dåligt samvete eller ngt sånt - om hon verkligen är en bra vän förstår hon!!!

Om du ska ställa upp för henne så måste ju hon ställa upp för dig...

Kram Elin

Svar på tråden Hur ska jag göra???