• martintherese

Besviken på syrran (OBS långt)

Lite råd..tankar skulle kanske göra mitt bekymmer mindre..
    Jag har en syster som har en son på 7 år. Vårat bröllop har vi från början varit klara med att vi vill ha barnfritt.

Vi har även varit klara med att det även gäller min systerson. Han är ensamt barn i familjen och är väldigt van vid och kräver mycket uppmärksamhet. Han är en riktig gullunge men jag och min m2b tror inte att han skulle ha särkillt roligt. Det kommer inte vara något annat barn där och det kommer vara en klassisk 3-rätters middag med tal och hela baletten.

Min syster har varit på det klara med detta och när jag pratade med henne om detta första gången var hon nöjd med upplägget. Då var det även prat om att han skulle vara med på vigseln för att få se oss i fina kläder osv men sedan åka med sin pappa hem. Detta är hon nu inte alls med på och tror att han skulle bli för ledsen om han tvingas åka därifrån när alla andra ska gå in och äta. Jag är helt med på det och tycker att det nog är bäst att han inte är med alls då. Hon känner ju honom bäst!...Detta motsätter hon sig nu lite och menar på att han inte är bråkig osv..men det handlar inte om det, han är en underbar go kille, men han är fortfarande bara 7 år och brukar inte vilja sitta med vid bordet mer än 10 min hemma.

Känns som att hon bara vill ge mig dåligt samvete och göra mig till den "onda personen" eftersom det är jag som få ta alla diskussionerna...SUCK, varför blev det såhär. Vi var ju överrens från början...Han är dessutom inte så noga verkar det som, han trodde att vi redan gift oss när det kom på tal för någon vecka så...det känns som att det är hon som är självisk...

ska jag vika mig...?

• Svar på tråden Besviken på syrran (OBS långt)
  • IdaÄlskarLennart

det är ditt bröllop. inte hennes. gör de därför till din grej. du ska inte vika dig !

• JosieAdde
    Tooticki skrev 2008-02-18 15:59:09 följande:
    Säg till henne att det är barnfritt som gäller, diskutera det inte med henne! Det är er fest och ert beslut att ta!
    Hålller verkligen med - du ska inte ens behöva försvara ditt beslut. Tala om vad som gäller och att det inte är öppet för dikussion! Att folk ska vara så respektlösa!
  • FoxyLoxy

Vihar exakt samma bekymmer (Dock lite fler intressenter i diskutionen) Våra respektive syskonbarn (min systerson hans systerdotter) kommer att vara näbbar på vårt bröllop eftersom den lilla flickan så gärna ville. Hans syster är ett nervvrak när det gäller sina barn- minsta lilla ljud och hon är uppe och hoppar och springer rundor- vi har sagt eftersom det är en "fin" middag, vi förväntar oss mycket tal o dyl att spring är inte acceptabelt. So far- so good, varken min syster eller hans syster har några problem med att barnen skjutsas vidare till barnvakter efter cermoni, mingel och fotograferin. MEN min blivande svärmor kom med ett inlägg i diskutionen för ett tag sedan om hur fruktansvärt orättvist det var och hur besviken den lilla damen skulle bli! Och hon hade minsann varit på bröllop tidigare med barn och där var det inte alls något spring! (Som tur var tog hon den diskutionen enbart med m2b)

Och där är mitt råd! Stå på dig! Är du och din m2b överens? Bra! Stå då för vad NI har bestämt- er dag=era regler!!!

(Vi fick som vi ville i slutändan:-P )

• martintherese

ja., allt verkar ha lugnat ner sig nu och min syrra fattar! Känns skönt, egentligen är det inte själva diskussionen jag drog mig för utan jag blev nog mest besviken på att hon försökte få MIG få dåligt samvete........

tack alla!

kramkram
    //T

• jelikr

Vik dig absolut inte...
    Det handlar inte om att han inte är bråkig osv utan att det är "nästan elakt" att ta med honom bara av den anledningen att han skulle få jättetråkigt , speciellt när det inte är fler barn där.
    Dessutom om han är ensambarn och är van med mycket uppmärksamhet så kommer de närmaste nog inte kunna slappna av speciellt utan måste "roa" honom hela tiden...

• jelikr

Tur att de i alla fall löste sig...
    En bra förälder borde kunna se till det bästa för sitt barn....

• 2aug08

Prata med sonen också och förklara vad som kommer hända och att han kommer få roligare med barnvakt. Barn är inte dummar. Jag tror han förstår utan att bli besviken.

• Skottdagen2008

Vi var väldigt oroliga att vår son 2 år samt en 4-åring och 6-åring skulle reva rövare, men de var som små änglar. De brukar vanligen leva rövare, men de förstod väl att dett var något speciellt.

Men vill ni verkligen inte ha med er systerson besriv för henne vad du känner och varför. Be henne sätta sig i din sits och tänka efter, men tänk även på att barn känner när det är speciella situationer och är det så att han ever rövare så be din syster ta sitt ansvar som mamma.

• Embo81

Vi har valt att ha barnfritt, om det är någon som inte kan ordna barnvakt får väl barnet komma på festen, MEN ABOLUT INTE i kyrkan. Vill inte att ett barn ska börja skrika, eller springa runt mitt under vigselakten.

• martintherese

Till Skottdagen2008

Fast en av anledningarna till att vi vill ha helt barnfritt är ju att de vuxna ska släppa loss, och slippa "ta sitt ansvar"...
    Även om systersonen hade varit snäll på festen osv hade mina föräldrar (mormor&morfar) samt min syrra ändå fått hålla ögonen på honom, och vi vill ju att de ska slippa det!

• Rian

Ett ensamt barn på ett bröllop med lång sittning har förmodligen lika kul som en ensam vuxen skulle ha på ett vilt barnkalas...

• paradisfågel

Det är egentligen bara du som kan avgöra vad som är bäst, men personligen hade jag inte vikt mig. Det handlar ju inte om pojkens personlighet.. Har ni sagt att det ska vara barnfritt då är det ju det som gäller..

• Nightingale

Ge dig inte, tycker jag!

Min syrra kommer inte ens på mitt bröllop, bara för att vi har barnfritt. Hon är ensamstående med tvillingar, 2 år gamla.

• frida79

Barnfritt är barnfritt. Stå på er!
    Barn måste få lära sig att ibland måste man ha vuxenskoj - och mammor måste acceptera att det ibland måste få vara barnfritt.

Om ni känner att det är ok att ha med honom på själva vigselakten så kan ni ju tacka och vinka av honom med ett paket sen. Lägg ihop lite partysaker, godis, nån leksak eller spel - allt efter vad som passar och ekonomi. Vet flera som gett barnen små presenter antingen efter vigseln eller skickat med föräldrana. Uppskattat av både barn men framförallt av föräldrar

Svar på tråden Besviken på syrran (OBS långt)