• Sissi Kvarn

    Hatade underliv

    Jag är 22 år och har under de senaste 7 åren lidigt av en del underlivsbesvär. En del klåda, några enstaka svampinfektioner och en rad urinvägsinfektioner. Jag anser mig ha varit ganska bekymmerfri i jämförelse med vad visa andra kvinnor upplever. Men de senaste veckorna har jag haft värre problem än vanligt. Det började med en fruktansvärd sveda från slidan. Var tvungen att åka hem från skolan pga. av problemen. Gick till gynekologen som hävdade att jag hade en svampinfektion som var på väg bort. Fick en tablett utskriven samt en lindrande salva. Problemen försvann så gott som. Hade sex och ca 12 timmar senare fick jag en olidlig smärta. Det var fruktansvärt. En brinnande sveda som jag inte kunde göra något åt. Det gick över efter ett tag och dum som jag var hade jag sex igen. Vad händer cirka 12 timmar senare? Jo så klart är smärtan tillbaka. Det är fruktansvärt. Kan inte göra något annat än att ligga i sängen. Jag är även ganska säker på att jag har kondylom. Vet inte om detta har något med saken att göra. Men möjligheten finns. Börjar även överväga att jag dessutom har en urinvägsinfektion.

    De senaste veckorna har jag sökt en del om underlivsbesvär på Internet och bröllopstorget finns alltid med i träfflista. Därför jag skriver här. Vet inte varför jag skriver. Men innan jag började lida av dessa besvär har jag inte vetat hur många kvinnor det verkligen är som har liknande problem. Men nu vet jag att det vimlar av er! Det finns så mycket olika åkommor och det är värdelöst att det drabbar oss. Känns inte som man får rätt hjälp av sjukvården heller. Dessa problem påverkar hela livet. Det måste finnas något att göra. Det kan inte vara meningen att så många kvinnor ska lida av dessa besvär. Just nu känner jag att jag hatar mitt underliv.

  • Svar på tråden Hatade underliv
  • Lavendelblomma

    ??
    Du kanske kan prova på netdoktor?

    Sissi Kvarn skrev 2008-02-17 18:45:54 följande:


    Jag är 22 år och har under de senaste 7 åren lidigt av en del underlivsbesvär. En del klåda, några enstaka svampinfektioner och en rad urinvägsinfektioner. Jag anser mig ha varit ganska bekymmerfri i jämförelse med vad visa andra kvinnor upplever. Men de senaste veckorna har jag haft värre problem än vanligt. Det började med en fruktansvärd sveda från slidan. Var tvungen att åka hem från skolan pga. av problemen. Gick till gynekologen som hävdade att jag hade en svampinfektion som var på väg bort. Fick en tablett utskriven samt en lindrande salva. Problemen försvann så gott som. Hade sex och ca 12 timmar senare fick jag en olidlig smärta. Det var fruktansvärt. En brinnande sveda som jag inte kunde göra något åt. Det gick över efter ett tag och dum som jag var hade jag sex igen. Vad händer cirka 12 timmar senare? Jo så klart är smärtan tillbaka. Det är fruktansvärt. Kan inte göra något annat än att ligga i sängen. Jag är även ganska säker på att jag har kondylom. Vet inte om detta har något med saken att göra. Men möjligheten finns. Börjar även överväga att jag dessutom har en urinvägsinfektion. De senaste veckorna har jag sökt en del om underlivsbesvär på Internet och bröllopstorget finns alltid med i träfflista. Därför jag skriver här. Vet inte varför jag skriver. Men innan jag började lida av dessa besvär har jag inte vetat hur många kvinnor det verkligen är som har liknande problem. Men nu vet jag att det vimlar av er! Det finns så mycket olika åkommor och det är värdelöst att det drabbar oss. Känns inte som man får rätt hjälp av sjukvården heller. Dessa problem påverkar hela livet. Det måste finnas något att göra. Det kan inte vara meningen att så många kvinnor ska lida av dessa besvär. Just nu känner jag att jag hatar mitt underliv.
  • Zozo

    Är det samma partner du har kan även han behöva behandlas, annars smittar han dig tillbaka. Har du dessa besvâr är det bättre att göra ett uppehall tills besvären är över.

    Jag hade liknande besvär med aterkommande urinvägsinfektioner OCH svamp under en period, ungefär i din alder. Mitt kom av att jag hade en fast partner som jag bodde langt ifran. Eftersom vi sâllan träffades blev det som en ny partner för kroppen varje gang och hela balansen rubbades. För att förebygga urinvâgsinfektioner hjälper det om du dricker mycket vatten under dagarna och gar pa toaletten direkt efter varje gang du âlskat. Om problemet blir akut underlättar det att dricka ren citron - men du masta ÄNDA ga till gyn!

  • Zozo

    Ga till gynekologen! Försök inte experimentera själv. Kondylom ser de lätt, om det nu skulle vara det. Ga inte och vänta, det blir inget bättre av.

  • elsi

    Sissi kvarn, Jag känner igen mig i ditt inlägg. Hatade underliv... klåda, infektion, finnar, you name it...
    Din partner måste nog behandlas samtidigt som du, och säga läkaren att ni ska avstår rån sex i 10 dager.. GÖR DET!!! Om han skulle lämna dig pga det, är han ingenting att ha.

    Be att få göra en utförlig prov för urinvägsinfektion... Om du få en tablett för svampen, du måste oxå ger den tid att fungerar, och använder salva/cremen när du ska.

    Jag vet inte var du bor och jag vet inte om jag få säga så här på tråden men jag fick fantastiskt hjälp på Sergel Kliniken i Stockholm.
    Ge inte upp.... kram

  • elsi

    PS skulle tillägger att jag började få problem med torr hud där nere vid 12år... det var ca 30år sen... så jag vet hur du mår!

  • helene306

    Sök lite om vestibulit om de symtomen kan stämma in på dig.

  • Princess Nightingale

    Jag har aldrig haft svamp, urinvaggsinfektion eller annat dar nere forutom att jag ofta fick ont nar jag och min partner hade sex Det blev en riktigt brannande kansla som gjorde att vi fick sluta (jag hade ont en halv dag efter). Anledningen var att kondomerna var for sma och att sjalva kanten pa kondomen gjorde mina vaggar kansliga /illa. Nar vi bytte sort gick allt perfekt.
    Anvander ni ngt under sjalva akten? Oljor, smorjmedel, leksaker mm... Du kanske ar allergisk mot ngt av det eller sa kanske ngt inte ar tillrackligt rent.
    Har ni analsex och sedan vaginalsex utan att gora rent ordentligt sa kan det ocksa satta ditt underliv i kaos.

    Vad tvattar du dig med? Har du ofta stringtrosor eller trosor av konstigt material (allt utom bomull)? Det finns sa mkt som paverkar balansen i en kvinnas underliv och du behover ta reda pa om du skoter om det ordentligt.

    Och tveka inte att ta hjalp fran gyn. Du behover det. Du vet ju inte vad du har eller vad det kan leda till.

    Ta hand om dig och din kropp.

    Lycka till

  • elyn

    Hej!

    Äter du p-piller Sissi Kvarn? I så fall råder jag dig att sluta. Jag har haft det som du och vet hur jobbigt det är. Vissa barnmorskor säger att hormonella preventivmedel inte har någon betydelse, men det kan det absolut ha. Jag slutade med mina p-piller efter upprepande av svampinfektioner och sen dess har jag bara haft några enstaka. Jag läste om det på nätet och vissa hade slutat och därför bestämde jag mig för att pröva. Man kan inte alltid lita på sjukvården tycker jag. Ibland vet man bäst själv.

  • Toratenshi

    TS om du fortfarande läser det här så råder jag dig liksom alla andra att uppsöka en gynokolog som gör en ordentlig undersökning. Jag har haft exakt samma problem som du beskriver och det visade sig efter en östrogen-utredning att mina hormoner var så åt pipan att jag hade för torra slemhinnor som ledde till både smärta och svampinfektioner. Nu äter jag extra hormoner och har inte haft problem på över 8 månader! Så sök upp en gynekolog som gör en östrogen utredning på dig! Det är så värt det! Lycka till!!!

  • hondafreak

    När jag träffade min man fick jag urinvägsinfektion bara han tittade på mig, och varje gång fick jag gå och få en behandling. Efter ett halvår och det fortsatte väldigt ofta fick jag en typ av antibiotikatablett jag skulle ta så fort jag började känna nåt, och det behövdes bara en tablett då. fungerade jättebra för mig och besvären försvann till slut. Selexid hette den. Om det kan hjälpa dig.....

  • Masha

    Man kan få väldigt ont vid sex om man har kondylom eftersom det kan sprida sig upp genom hela slidan. Det finns ju två sorter, ena sorten syns enbart om läkaren penslar på en speciell lösning, det är den s k platta sorten. Gå iväg till läkaren och kräv en sådan undersökning. Vissa p-piller har jag hört kan ge liknande symptom som de du har. Vestibulit är en bra chansning också. Även vissa glidmedel bl a på kondomer kan ge en brännande känsla efteråt, man kan även vara allergisk mot gummit.

Svar på tråden Hatade underliv