• feb08

blommor till präst

Är det vanligt att man tackar prästen på något sätt? Blommor, present, pengar, som gäst på festen?

• Svar på tråden blommor till präst
  • lycklig78

Det tror jag inte... Det är ju deras jobb, men det skadar ju aldrig att glädja lite extra ändå kanske.

• Lavendelblomma

Bra fråga!
    Har ingen aning om hur man kan tacka prästen...
    Ett bidrag till församlingen kanske är bra?

feb08 skrev 2008-02-16 20:29:16 följande:
    Är det vanligt att man tackar prästen på något sätt? Blommor, present, pengar, som gäst på festen?
  • feb08

Det känns som vi vill tacka lite extra, för det känns väldigt bra med denna präst. Men en bukett blommor brukar inte folk bli ledsna av. Frågan är bara hur och när man ger den.

• DanKat

Hmm, ja har för mig att en av mina kompisar som är prästdotter har sagt en gång att hennes pappa får va me på rätt mycke bröllopsfester, när han har vigt par... Har ingen aning om hur vanligt det är, men det är vad hon sa nån gång iaf. (Tror inte att prästen har varit med på något av de bröllop jag varit med på.)

• maj bruden

jag tycker att man kan göra hur man vill,jag har köpt en vacker buket med blommor till prästen som döpte mina barn,både prästen o jag blev glada.

• Mirri

Det är ganska ovanligt att prästen får något eftersom det är deras jobb men just därför blir det extra roligt när någon visar sin uppskattning genom tex en blombukett. Jag brukar bli jätte glad om jag får en blomma eller så från någon av mina konfirmander vid deras konfirmation just för att jag inte förväntar mig det...

• Kjell Präst

Jag har aldrig varit med på någon bröllopsfest (utom en gång då jag var bekant till brudparet) och skulle tacka nej om jag fick frågan. Men en blombukett ser ju alltid snygg ut på vardagsrumsbordet

• feb08

Tack för all input. Nu blir det nog en liten symbolisk blomma för att visa vår uppskattning. Vi ser inte detta som ett måste utan något extra som vi vill ge eftersom vi är så nöjda med henne. Lite som att dricksa en extra bra servitris.

• Troll-P

Vi har bett vår präst att läsa en dikt under vigseln. Dikten kommer ur en bok och vi tänkte att prästen ska få ett exemplar av boken som tack. Vi vet att vi inte behöver men han är så härlig att vi vill visa vår uppskattning.

• Lavendelblomma

Vad tycker du som präst om att få en summa pengar till församlingen? Hade det varit ok?

Mirri skrev 2008-02-17 09:03:02 följande:
    Det är ganska ovanligt att prästen får något eftersom det är deras jobb men just därför blir det extra roligt när någon visar sin uppskattning genom tex en blombukett. Jag brukar bli jätte glad om jag får en blomma eller så från någon av mina konfirmander vid deras konfirmation just för att jag inte förväntar mig det...
  • Mirri

Vad jag vet är det ännu ovanligare att ge pengar just eftersom det är prästens jobb. De präster som jag jobbar ihop med brukar styra om gåvor i form av pengar till kyrkans internationella arbete eller så. Vill ni skänka en gåva till församlingen är det kanske bra att specificera vad man vill att det ska gå till tex, diakonin, barn och ungdomsarbetet osv.

Svar på tråden blommor till präst