• Lavendelblomma

Ska man köpa tackkorten samtidigt som man köper inbjudningarna!?

Ska beställa inbjudningskorten nu! Ska man passa på o beställa tackkorten redan nu, i samma serie, så det e gjort!? Eller tar man det efteråt?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ska man köpa tackkorten samtidigt som man köper inbjudningarna!?
  • Lavendelblomma

Ingen?

Lavendelblomma skrev 2008-02-16 00:40:18 följande:
    Ska beställa inbjudningskorten nu! Ska man passa på o beställa tackkorten redan nu, i samma serie, så det e gjort!? Eller tar man det efteråt?Tacksam för svar!
  • GME76   080802

Eftesom ni inte vet hur många som kommer så kanske det är bra att vänta.. Fast jag har ingen aning hur man brukar göra .

• Nessan

Kostar frakten mycket extra? Då kan det ju vara värt att beställa allt på samma frakt. Om ni kan leva med att det kanske blir en del tackkort över eller att ni kanske måste efterbeställa.

Det kan ju vara svårt att uppskatta hur många tackkort som går åt. Vi fick presenter från flera som inte var bjudna på bröllopet ens, så de ska ju givetvis också få tackkort. Sen blir det ju oftast fler tackkort än antalet presenter om flera olika personer gått ihop och köpt ngt. Vi tog tag i detta med tackkort först efter bröllopet (dock väldigt snart efter bröllopet, för jag tycker att tackkorten inte skall dröja allt för länge).

• Lavendelblomma

Lika bra!
    Tror vi kör på det med!
    Tack för ditt råd!

Nessan skrev 2008-02-16 12:49:24 följande:
    Kostar frakten mycket extra? Då kan det ju vara värt att beställa allt på samma frakt. Om ni kan leva med att det kanske blir en del tackkort över eller att ni kanske måste efterbeställa.Det kan ju vara svårt att uppskatta hur många tackkort som går åt. Vi fick presenter från flera som inte var bjudna på bröllopet ens, så de ska ju givetvis också få tackkort. Sen blir det ju oftast fler tackkort än antalet presenter om flera olika personer gått ihop och köpt ngt. Vi tog tag i detta med tackkort först efter bröllopet (dock väldigt snart efter bröllopet, för jag tycker att tackkorten inte skall dröja allt för länge).
  • Augustibruden 2008

De brudpar som jag känner, har beställt tackkort fr fotografen när alla bilderna kommit efter bröllopet.
    Och då vet man hur många man ska skicka till...
    Fotograferna brukar ha bra pris på det oxå!

• Nessan

Det beror ju på vad man menar med bra pris. Jag tyckte det var ganska dyrt hos fotografen jag. Men vi hade redan bestämt att vi skulle göra tackkorten själva för att de skulle följa samma tema och utseende som inbjudan, vigselprogram och festprogram.

Augustibruden 2008 skrev 2008-02-16 15:23:48 följande:

De brudpar som jag känner, har beställt tackkort fr fotografen när alla bilderna kommit efter bröllopet.Och då vet man hur många man ska skicka till...Fotograferna brukar ha bra pris på det oxå!
  • feb08

Vi köpte material till tackkort också när vi inhandlade till inbjudningarna. Vi vill att de ska vara i samma tema, så det passar ju bra. Dessutom beställde vi kuverten på nätet och då spar man ju lite på frakten..

• Miss Y

Har också funderat på det...vill ju gärna att det matchar! Men fotografens tack-kort var så otroligt fula så jag vill inte matcha dem. Är det svårt att göra egna tackkort? Det här med val av inbjudningskort blir så svårt och stort när man tänker att det ska matcha dukning, festprogram och tack-kort! Funderar på att strunta i teman och bara göra fina inbjudningar utan att planera in det andra...

• feb08

Vi har inte gjort något direkt tema, utan tänkte bara göra detr enkelt för oss med att ha samma kort och kuvert som bas för tackkort. Sen framkallar vi något kort som blivit bra och fäster det på kortet ock skriver ett litet personligt tack.
    Jag orkar inte matcha allt, men där är man väl olika.

• Miss Y

Ja, det funkar kanske att bara limma fast kortet? Jag tänker att man "måste" göra det så att det blir som en ram och en fick där man stoppar ner bilden. Men det är ju väldigt jobbigt jämfört med att limma!

• gusjma

Jag har köpt samma material så det räcker till ALLA papperssaker. Så jag kör på att limma in fotot när det blir dags!

• Nessan

Alla enklast är ju om du köper såna där dubbelhäftande små fyrkantiga tejpbitar avsedda för att sätta fast foton i album o dyl. Då riskerar du inte att pappret bli knöligt då limmet torkar.

Det är jättelätt att göra egna tackkort om man inte har skyhöga krav förstås. Vi tog ett halvt a4 (alltså ett a5) i den färg vi hade till alla andra trycksaker. Sedan vek vi det på mitten, satte fast kortet på den högra sidan med de tejpbitar jag skrev om ovan. På vänstra sidan skrev vi ett personligt tack för den gåva vi fått av just den som skulle få tackkortet. Åh, just ja, vi stämplade och embossade lite på utsidan av kortet innan vi gjorde allt det andra.

Miss Y skrev 2008-02-16 16:11:57 följande:

Ja, det funkar kanske att bara limma fast kortet? Jag tänker att man "måste" göra det så att det blir som en ram och en fick där man stoppar ner bilden. Men det är ju väldigt jobbigt jämfört med att limma!
  • Miss Y

Ja det gäller väl bara att vara kreativ så blir det fint! ...och personligt, det är ju kul både för en själv och för gästerna! Jag har inget emot att pyssla så jag tror jag gör tack-korten själv! Ska också släppa det här med att matcha, det blir bara jobbigt...

Svar på tråden Ska man köpa tackkorten samtidigt som man köper inbjudningarna!?