Mina föräldra bröt upp från vårat i radhus i frölunda när jag var 19 år och köpte min gammelfarfars hus och renoverade om det till sitt drömhus vid vattnet! Dom är riktiga stadsbor och bott i radhuset hela sit liv tillsammans med oss barn! Men det var det bästa dom någonsin gjort!!!! Detta var för 5 år sen!
Jag pendlade med buss till gymnasiet sista året, det gick bra, bussarna på öarna passar in färjerna och sen, så står det en buss och väntar på andra sidan när du kommer till varholmen!
Det är ett helt annat liv därute lungt å stillsamt, alla är trevliga ocn vänliga! Busschuförerna väntar på en om dom ser en springa! :) Nära till vatten och skolor och affärer, många cycklar från ö till ö då det är vädligt bra cyckelvägar! Dialekten är så go oxå! ;)Sen är det lite roligt och charmig aatt affärerna ofta har lite konstiga tider, en liten mat affär vid hamnen på hälsö, där mamma och pappa bo har lunch stängt mellan 13-14! :) Men det gäller ju inte vanliga affärer som ica tex. På hönö klova kan man hitta allt man kan tänka sig via kläder och inredning! Mer än vad man tror, dom har oftast roligare kläder än i stan! :)
Att pendla är inget problem , man måste bara vänja sig vid att passa tiderna lite mera. Färjerna går var 10 eller var 5 minut på morgonen. Sen varje kvart!
Många av mina föräldrar vänner har börjat kolla på hus därute nu för alla har fått smak för livet därute... jag är nu 23 och när vi köper hus den dagen så blir det antagligen ute på någon av öarna! :)
Lycka till!