• Maj2008

Bo på Öckeröarna?

Är det någon här som bor/har bott på Öckeröarna?

Vill gärna höra lite allmänt om hur det är att bo där, hur det funkar att "pendla" till Göteborg och om det är så härligt som vi tror att det är :)

Vi har blivit lite förälskade i Hönö och har funderingar på att köpa hus och flytta dit.

Hoppas det är någon från Öckeröarna här :)

• Svar på tråden Bo på Öckeröarna?
  • LT2B

För det första så är Öckerö endast en ö. Dvs inte öckeröarna. Det finns andra öar i området men de har andra namn typ Hönö. Jag har vänner som bott där och det är inga problem. Färjan går jätteofta och om man tänker på exempelvis akutsituationer (typ förlossning och liknande) så finns alltid redo ambulanshelikoptrar som antagligen kommer snabbare än en ambulans om du bott på fastlandet. Har dålig koll på hur lång tid det tar kollektivt men när jag åkt dit kollektivt från göteborg har jag aldrig tyckt att det tagit för lång tid. Visst det är ju inte innerstan.

Det jag menar är att om ditt problem är att du kommer att på bo en ö så tror jag det är lungt. Mycet folk och flera affärer och nära till stan.

• sokkerstruten

Mina föräldra bröt upp från vårat i radhus i frölunda när jag var 19 år och köpte min gammelfarfars hus och renoverade om det till sitt drömhus vid vattnet! Dom är riktiga stadsbor och bott i radhuset hela sit liv tillsammans med oss barn! Men det var det bästa dom någonsin gjort!!!! Detta var för 5 år sen!
    Jag pendlade med buss till gymnasiet sista året, det gick bra, bussarna på öarna passar in färjerna och sen, så står det en buss och väntar på andra sidan när du kommer till varholmen!

Det är ett helt annat liv därute lungt å stillsamt, alla är trevliga ocn vänliga! Busschuförerna väntar på en om dom ser en springa! :) Nära till vatten och skolor och affärer, många cycklar från ö till ö då det är vädligt bra cyckelvägar! Dialekten är så go oxå! ;)Sen är det lite roligt och charmig aatt affärerna ofta har lite konstiga tider, en liten mat affär vid hamnen på hälsö, där mamma och pappa bo har lunch stängt mellan 13-14! :) Men det gäller ju inte vanliga affärer som ica tex. På hönö klova kan man hitta allt man kan tänka sig via kläder och inredning! Mer än vad man tror, dom har oftast roligare kläder än i stan! :)

Att pendla är inget problem , man måste bara vänja sig vid att passa tiderna lite mera. Färjerna går var 10 eller var 5 minut på morgonen. Sen varje kvart!

Många av mina föräldrar vänner har börjat kolla på hus därute nu för alla har fått smak för livet därute... jag är nu 23 och när vi köper hus den dagen så blir det antagligen ute på någon av öarna! :)

Lycka till!

• *Lilla M*

Japp, jag bor här sedan tre åt tillbaks! Fast är förmodligen på väg härifrån snart. Du får gärna mejla mig om det är nåt speciellt du undrar, mia.fernando@passagen.se

• Maj2008

Tack för era svar!

Vad roligt att ni är så positiva. Vi var där förra helgen och stannade över på ett vandrarhem. Då var det riktigt dött, men jag förstår om det är det på vintern :) Vi fikade två gånger på Hönökakan, caféet på Hönö, och det var riktigt mysigt!

Jag har också uppfattningen att det är en trevlig stämning, lungt och skönt och tja...väldigt blåsigt ;).

Det vi funderar på är väll hur svårt det är att "ta sig in" på öarna. Hur ser man på oss "utbölingar"...som flyttar ditt utan att egentligen ha några rötter där??

LT2B
    Okej. Jag trode man sa Öckeröarna till "kommunen" Öckerö. Jag är fullt medveten om att Öckerö är en ö av fler :)
    Hönö är den ö vi har kollat in lite extra...
    Jag ser inga problem med att bo på en ö, utan mina funderingar är väll just det, hur man som ö-bo uppfattar pendlandet till stan. Men om man tittar på svaren jag fått, så verkar det inte vara några större problem.

Lilla M, får man fråga varför du snart är på väg därifrån?

• sokkerstruten

Ja men det kan vara riktigt vackert därute oxå, å när jag menade lungt å skönt så menar jag ju på sommaren! :)

Vi flyttade ut dit å vi kände inga där ute, jag kände inte min gammelfarfar. Och mina föräldrar har det jätta kul ute på hälsö, med grannar och pubaftonar och grilfest vid hälsö hamn på sommrarna!

• miinimonster

Jag har skrivit i din gästbok Bor här ute och stormtrivs!

• *Lilla M*

Vi är på väg härifrån för att vi är trötta på pendlandet. Visst, det är livskvalitet att bo här ute, somrarna är fantastiska. Men man hinner liksom inte njuta av det när man åker hemifrån klockan halv sju och kommer hem sex... Det blir ju nästan tre timmar per dag på bussen, så livskvaliteten sänks på grund av det. Min man har liksom räknat ut att har spenderat ett år på bussen, all sammanlagd tid beräknat under sina tre gymnasieår och sin eftergymnasiala utbildning.
    Helt enkelt därför.

Svar på tråden Bo på Öckeröarna?