• Micia

Vilka kan man stryka?

Idag började jag och sambon skriva ner de vi tänkt bjuda. Vi vill ha ett rätt litet och intimt bröllop med endast nära och kära, inga bekanta. Problemet är att min familj och mina vänner bor långt bort och att ta sig hit till gotland är himla besvärligt och dyrt.
    Så jag har kommit fram till att av 36 personer som jag gärna vill ha hit, så lär endast 12 ha möjligheten. Min sambo har däremot närmare 50 pers som han vill ha här och de som han är "tvungen" att bjuda. Jag har flera problem med det här. Det kommer alltså bli övervägande min sambos vänner och familj.
    Jag förstår inte varför han inte kan välja ut de som betyder mest, istället för att vara tvungen att bjuda 5 av sina gamla vänner och deras familjer, som han inte träffat på 5 år? Dessutom en himla massa "extra" männsikor som jag och sambon inte känner.
    Är det nödvändigt att ha dem där? Kan man inte stryka vissa flickvänner/pojkvänner som man aldrig träffat? Dessutom så finns det en flickvän till en av sambons kompisar som jag ogillar starkt, måste jag bjuda henne? Visst dagen handlar om oss men man vill ju ändå ha de man tycker bäst om ikring sig. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vilka kan man stryka?
  • IdaÄlskarLennart

håller helt med dig !!! =) men jag tycker att hennes sambo kan stryka sina "gamla vänner" som han inte träfat på fem år. för hennes skull =)

JosieAdde skrev 2008-02-20 22:36:15 följande:
    Man kan ju också undra varför man ska gå på bröllop hos nån som behandlar en så respektlöst. Jag skulle aldrig gå på bröllop där min sambo inte är bjuden. Då kan de vara utan mig också. Min realtion är viktigare än en "vän" som skulle göra så.Min sambos vänner är mina vänner - och mina vänner är min sambos.
  • lycklig78

Bara för att man inte setts på fem år, så betyder det ju inte att de ska strykas. Jag har egentligen fler minnen och fler år tillsammans med mina barndomskompisar.

Men det är svårt att sätta gränsen, jag håller med. Kan tyvärr inte råda i detta fall...

• pojomo

Ni får välja det ni tycker är bäst,vet inte vad jag tycker om att bara bjuda ena i en familj. Har själv inte dom problemen.
    Som det ser ut nu så kommer det bara att vara sambons familj och kanske min syster å hennes sambo och sen 2 av våra bästa vänner m familj.

det lättaste av allt är väl då att enbart bjuda familjen. Inga vänner,inga avlägsna släktningar utan enbart dom man träffas oftast.

• Gillis

jag har så svårt att förstå varför det skulle vara svårt att vara utan sin sambo en kväll/helg... man är ju inte ihopväxta! Vissa av mina vänner känner inte min sambo, skulle aldrig tänka i banorna att inte komma för att inte han är bjuden om det är någon som bjuder mig på bröllop och inte honom. Kanske har med ålder och att man har barn eller så, själv är jag 24 och har inga barn.. (men vi har varit tillsammans i 8 år så förhoppningsvis kommer vi inte att bli siamesiska tvillingar heller )

• Blondie77

Det handlar säkert om ålder, med åldern kommer också livserfarenhet och därmed utvecklar man en starkare moral (förhoppningsvis). För dom flesta par handlar det säkert inte om att man MÅSTE vara tillsammans hela tiden utan om vanligt enkelt folkvett och hyfs! Jag har själv varit med om att inte bli medbjuden till sambons bästa väns bröllop, vi umgicks ändå med dom någon gång då och då och firade bla midsommar och nyår tillsammans. Både jag och min sambo ansåg att det var jävligt ohyfsat men han gick självklart ändå för det var hans bästa vän. Vi kommer självklart bjuda dom båda på vårat bröllop i sommar. Jag har svårt att greppa att det finns folk som tycker det är oki att bara bjuda en i ett par, å andra sidan har jag svårt att greppa att män misshandlar kvinnor dom älskar, att folk hatar varandra pga hudfärg, att vuxna män raggar på småtjejer på nätet, att man kan misshandla någon i skolan för att dom har "fel skor", antar att en sådan liten sak som brist på känsla för på vett och etikett inte borde förvåna mig med tanke på hur världen ser ut.

• gusjma

Herregud... Tala om att jämföra äpplen med päron!

Visst, du har rätt till din åsikt, men var är flexibiliteten???

Om man är ett kompisgäng på 10 personer. En skall gifta sig och betämmer sig för att bjuda alla sina kompisar, men INGEN får ta med respektive kan jag inte se något som helst fel med det!!!

Blondie77 skrev 2008-02-21 17:43:33 följande:
    Det handlar säkert om ålder, med åldern kommer också livserfarenhet och därmed utvecklar man en starkare moral (förhoppningsvis). För dom flesta par handlar det säkert inte om att man MÅSTE vara tillsammans hela tiden utan om vanligt enkelt folkvett och hyfs! Jag har själv varit med om att inte bli medbjuden till sambons bästa väns bröllop, vi umgicks ändå med dom någon gång då och då och firade bla midsommar och nyår tillsammans. Både jag och min sambo ansåg att det var jävligt ohyfsat men han gick självklart ändå för det var hans bästa vän. Vi kommer självklart bjuda dom båda på vårat bröllop i sommar. Jag har svårt att greppa att det finns folk som tycker det är oki att bara bjuda en i ett par, å andra sidan har jag svårt att greppa att män misshandlar kvinnor dom älskar, att folk hatar varandra pga hudfärg, att vuxna män raggar på småtjejer på nätet, att man kan misshandla någon i skolan för att dom har "fel skor", antar att en sådan liten sak som brist på känsla för på vett och etikett inte borde förvåna mig med tanke på hur världen ser ut.
  • Troll-P

Se det inte som att det kommer fler från hans släkt, det är ju din blivande släkt!

Man delar inte etablerade par - vem vill fira kärleken när ens egen kärlek fick stanna hemma?!

• Gillis

Blondie77: ja just ja!, alla de där sakerna glömde jag ju att nämna att jag också tycker är ok . skämt och sido tycker jag att det är lite magstarkt att jämföra att inte bjuda två i ett par med mobbing, rasism och parnporr..haha!

• Blondie77

läser du ordentligt så ser du att jag inte jämförde dom två utan sa just att det är en "liten sak" i jämförelse men som jag ser det grundar sig både det lilla och det stora i en bristande respekt för andras känslor...det är ju vad vett och etikett egentligen handlade om, om vi visade varandra mer respekt både i dom små och stora sakerna skulle förmodligen världen se långt mycket bättre ut. Naturligtvis blir inte världen en bättre plats över en natt bara för att alla bestämmer sig för att inte splittra par i sin bröllopsinbjudan men det fundamentala i min åsikt är att vi ska vara mer rädda om varandra oavsett om vi träffats eller ens känner varandra.

• gusjma

Fortfarande: att du ens kan nämna mobbing, rasism, kvinnomisshandel och att inte bjuda hela par (utan minsta uns till flexibilitet eller förståelse!!!!!) i samma andetag är för mig en helt vansinnigt stor gåta!

• Kaffemoster

Man bjuder båda i ett par .. tycker jag ...
    Hur skulle di själv känna dig om bara din blivande var bjuden på ett bröllop?

• gusjma

Jag tycker själv absolut att främsta lösningen som gör alla glada är att bjuda ALLA respektive, vilket jag och min blivande kommer göra till vårt bröllop.

MEN, vilket jag försökt förklara tidigare, har jag full förståelse för att man ibland måste prioritera och vara flexibel p g a ekonomiska skäl. Men då tycker jag att man skall vara konsekvent! Då får ingen i ett gäng, typ plugggänget, jobbgänget osv, ta med respektive. Det är DÅ jag tycker det blir orättvist och konstigt.

Om alla andra i mitt universitetsgäng hade fått ta med sina respektive och inte jag, självklart hade jag tyckt att det var konstigt! Men om INGEN hade fått ta med sig respektive hade det varit en annan femma!

Och återigen, att jämföra detta brott med kvinnomisshandel tycker jag är absurt.

• anne på grönkulla

Ja, men väljer man bort folks respektive ökar sannolikheten för att de inbjudna ska välja bort att komma. Så skulle jag själv prioritera iallafall.

Så jag vill hävda att det handlar om att behandla folk som man själv vill bli behandlad.

• Gillis

ja, jag har inte bjudit någon på jobbets respektive, alternativet hade varit att inte bjuda mina kollegor alls!(vi är 10 pers på jobbet) men vänners respektive är bjudna.

• allehanda

Har läst lite om era resonemang, personligen hade jag inte gått på ett bröllop utan min sambo eller vilken fest som helst för den delen.Här kommer ett citat från Magdalena Ribbing som kan det här med etikett:
    "Ingen inbjudare kan utesluta den ena av ett etablerat par,med vilket menas två människor som har en relation syftande till gemensam framtid."

vidare fortsätter hon
    "MEN den som bjuds av OARTIGA inbjudare utan att den andra hälften i paret är bjuden, kan med fördel tacka nej till inbjudan just därför att den andra inte bjudits."
    Hon ger också exempel på hur man svarar en oartig inbjudare.

Ungefär så här:Tack för er inbjudan till ert bröllop, men tyvärr kan jag inte komma då jag inte går på fester utan min sambo(tex)som ju inte är bjuden.

• johansdotter

Har läst lite av alla inläggen, och måste säga att jag med har funderingar då det lätt rinner iväg om man ska bjuda ALLA...

Vi har gjort som så att vi bjudit dom som vi vill bjuda....med begränsningen att om dom inte träffat oss båda under dom 4 år vi varit ihop....så behöver dom heller inte komma på VÅRAT bröllop...

Kanske hård linje...men känner samtidigt att om man inte umgås mer än att dom haft möjlighet att träffa oss båda....så kanske inte vårat bröllop är sååååå viktigt. Bröllopet ska juh trots allt vara en början på VÅRAT liv tillsammans. Festen ska juh vara för dom som vill glädjas MED oss och inte bara en chans att röja loss gratis...

• janedoe

Svårt det där.. har själv haft funderingar på att splittra par, men tänkt om.. Drar hårdare gränser istället. Däremot kommer nog en del (singlar och par) bli bjudna på enbart vigsel och fest med lite mingel och snittar direkt efter vigseln. Men middagen enbart för de allra närmsta och inga splittade par.

Vi tror det blir så iaf.

Däremot - om någon precis träffat någon ny så kan det väl aldrig vara emot etiketten att inte bjuda den respektive. Alltså vid ett förhållande som kanske precis vid inbjudningarnas utskick börjat eller kanske tom efter inbjudningarna skickats ut?

Eller i fallet, som jag ofta läst om, att en väns partner är någon man verkligen avskyr.

Vi har två svåra fall, där vi tror vi kommit fram till en lösning:

1. Min syster och hennes alkoholiserade och psykiskt misshandlande pojkvän. Jag bjuder min syster, men han får absolut inte komma.

2. Min sambos sons mamma som är ihop med min sambos gamla ungdomsvän (kan man nog säga). Sambon vill bjuda vännen, men ingen av oss vill ha sambons sons mamma där på middagen. Alltså kommer vi inte bjuda vännen.

Låter det ok?

Svar på tråden Vilka kan man stryka?