• Olga Kiss

Vilken säsong är bäst för bröllop?

Jag tänkte om vad finns det för och nackdelar att ha bröllop på vinter samt sommar?
    Vilken månad gifte ni er? Och spelar det nån roll vilken månad man gifter sig under? Finns det nån som gift sig på vinter? Dela med mig hur det vra ...

• Svar på tråden Vilken säsong är bäst för bröllop?
  • Augustibruden 2008

Enligt statistiken o hos alla man bokar så är augusti helt klart den mest populäraste månaden...men man ska välja
    efter hur man själv vill o känner

Jag har själv bruna ögon o gillar varma färger, så valet
    föll naturligt på augusti.
    Kanske vädret är varmare oxå då...?!

• lillamaa

vi ska gifta oss på vintern! vill ha ett riktigt härligt vinterbröllop! då är det mörkt på kvällarna och stämningen kan höjas till max av alla levand ljus. dessutom är de lättare att få tag på lokaler, catring, frisör osv eftersom det inte är så många som gifter sig då.

• Pumpkin

Bröllop passar bra oavsett årstid tycker jag, alla månader har sitt att bidra med till ett vackert bröllop.

Sommarbröllop är (ofta) varma och sköna, man kan använda sig av naturens blommor och blad till dekoration och folk har ofta möjlighet att ta ledigt, eller så är de redan lediga.

Vinterbröllop är otroligt mysiga och vackra, man kan använda sig av mycket levande ljus och annat mysigt. Folk har många gånger mindre saker inplanerade och tycker ofta att det är trevligt med ett bröllop som avbrott i den mörka (inte som i deprimerade) vardagen.

• Olga Kiss

Det tänkte jag oxå, att det är lättare att få tag på allting, och det ko star lite mindre, kanske mer fördelar men nackdelar finns ju oxå. Det största jag är oroand för att bilderna, hur planerar ni att fotograferas? För det är finnt att ha grönt på bakgrunden. Och vad ska du ha på dig en vinter dag?

• Nessan

Fördelar med sommaren:
    Det är lättare att klä sig till ett sommarbröllop (var på ett nu i vinter och man måste byta skor, ha tjocka kappor etc)
    Oftast skönt väder på sommaren
    De flesta har sommarsemester och kan kanske tänka sig att lägga den så att de kan komma på bröllopet
    Dekorationer till dukningen kan hämtas gratis i naturen

Nackdelar sommaren:
    "Alla" andra gifter sig då, så ens eget bröllop kan ju krocka med andras
    Eftersom "alla" gifter sig kan det vara svårare att få den lokal man vill ha, tider för foto och frisyr osv.
    De flesta har sommarsemester och hade kanske tänkt resa bort

Fördelar vintern:
    Inte lika många bröllop=inte lika stor risk att det krockar med ngt
    Man behöver oftast inte oroa sig för regn iaf (beror ju på vart i landet man gifter sig)
    Vackra vinterbilder till brudparsfotograferingen
    Kanske lättare att hitta saker billigt då det inte är bröllopssäsong som på sommaren

Nackdelar vintern:
    Brudklänningen blir oftast smutsigare på vinter då det är kladdigare på marken
    Flera blommor är dyrare då det inte är säsong för dem under vintern

Ja, det var vad jag kom å tänka på så här med en gång.

• idafrida

Vi gifte oss i augusti och det passade oss bra, för vi ville ha ett utomhusbröllop. Men en nackdel med att gifta sig under den vanligaste bröllopsmånaden är att allt är uppbokat låååångt i förväg alla lördagar i augusti (och under sommaren i allmänhet).

• DetOrdnarSig

Vi satsade på tidig vår och det beror inte så mycket på att vi ville ha bröllopet en viss årstid (jag tycker att alla årstider har sina fördelar och nackdelar), utan mer att det passade in i resten av livet. Vi har båt och hus och vår och sommar går gärna åt till fix med det och att vara ute med båten. Därför tyckte jag att det fanns mest tid över för planering och pyssel under vintern och sedan få bröllopet "avklarat" på våren. Inte så romantiskt kanske, men jag är såå nöjd med den planen.

• tigerklo

Vi gifte oss i februari 2007. Det kunde inte blivit bättre snö, solsken och 4 grader kallt. Vi tog kort både ute och inne. Mysigt med alla ljus & marschaller. Vi hade tomtebloss till alla våra gäster i stället för att kasta ris eller dylikt. Jag ångrar verkligen inte vinterbröllop o gästerna tyckte det var så mysigt. Några av våra vänner har dessutom ändrat sig från sommar bröllop till vinter för dom tyckte det var så fint.

• lycklig78

Varje årstid har sin charm tycker jag. För mig spelade det ingen roll.

• Fröken Figo

jag har alltid tänkt att jag ska gifta mig på sommaren och så blir det, augusti nämligen.

jag gillar att gäster och vi själva kan ha fina kläder utan en massa ytterkläder.

sen gillar jag att många ändå är lediga då och har varit lediga... perfekt att njuta av ett bröllop i lugn o ro. mitt i vintern känns det som det finns risk att bröllopet "kläms in" mellan en massa annat. jul, sportlov, jobb, osv. sommaren känns som en lugn tid tycker jag.

Dalarna är vackert på sommaren... så underbara solnedgångar och vackert att kunna vara ute länge. sen gillar jag när det är ljust också.

för övrigt är sommaren en av mina favoritårstider. mat smakar gott, folk är glada, jag har massa energi. för mig var sommaren ett självklart val.

Svar på tråden Vilken säsong är bäst för bröllop?