• MagDan

Stor vit spargris

Vi vill ha en jättestor vit spargris i porslin till vår bröllopsfest där gästerna kan få lägga hälsningar eller bidrag till bröllopsresan om de vill. Någon som har tips på var man kan få tag i en sådan (eller kanske nåt liknande åtminstone...)?

• Svar på tråden Stor vit spargris
  • Paeonia

Har du någon bild på ungarnas spargrisar Waersta?

• Waersta

Jupp, hemma. Kan återkomma med en ikväll?

Paeonia skrev 2008-02-11 10:36:37 följande:
    Har du någon bild på ungarnas spargrisar Waersta?
  • Disan

jag va inne på swedbank idag och kollade spargrisarna med namn på.. dom va 30 x 30 cm och kostade 900kr svindyr i handmålad porslin sa dom.. jag hade velat haft en mycket större med större hål där uppe oxå och vet inte riktigt hur jag ska få tag på de nu

funderar på när man gjorde pappersfigurer när man va liten?? komme ni ihåg??
    hönsnär och sen la man tidningspapper i blöt på nåt sätt och så satte man dit de och så fortsatte man så tills man va nöjd..
    kommer inte riktigt ihåg men man kan ju alltid ringa till nåt dagis å fråga.. så kan man ju göra sin egna

• Paeonia

Pappermascheé (stavning????)
    Tidningspapper i tapetklister översatt .

Waersta har du hunnit tagit någon bild på grisen?

• Lilla Lime

Du får böja hönsnätet till den form du vill ha. sen doppa tidningspapper i tapetklister och forma runt nätet tills du är nöjd. när de har torkat kan man fila lite om de blivit vassa kanter o sen måla. Det är lite pilligt de första papprena för de kan va lite svårt att fästa mot nätet men sen brukar det gå bra.
    Du får räkna med att det kladdar en del så se till att du är på ett bra ställe.

Disan skrev 2008-02-11 21:14:24 följande:
    jag va inne på swedbank idag och kollade spargrisarna med namn på.. dom va 30 x 30 cm och kostade 900kr svindyr i handmålad porslin sa dom.. jag hade velat haft en mycket större med större hål där uppe oxå och vet inte riktigt hur jag ska få tag på de nufunderar på när man gjorde pappersfigurer när man va liten?? komme ni ihåg??hönsnär och sen la man tidningspapper i blöt på nåt sätt och så satte man dit de och så fortsatte man så tills man va nöjd.. kommer inte riktigt ihåg men man kan ju alltid ringa till nåt dagis å fråga.. så kan man ju göra sin egna
  • jennyshimmer

Jag köpte min relativt stora gris på inspiration, den finns på duka och andra butiker också.

• Paeonia

Jag har för mig att man använde sig av en ballong som man blåste upp. La lager på lager med rivna tidningsremsor doppade i klistret.
    På något vis fäste man 'ben' från äggkartonger (delen som äggen ligger i). Öron klippte man också till och fäste på något vis. Och en knorr.

När hela skapelsen torkat så gick ballongen sönder innuti. Man målade grisen och skar sedan ett hål i ryggen.

• Disan

nejmen du där har vi de.. det där känner jag oxå igen.. vi har nog gjort två varianter på mitt dagis som liten haha både hönsnät och ballong men ballong låter enklare och man kan ju då köpa megasize ballong
    tack för alla tipsen va gulliga ni är

Paeonia skrev 2008-02-11 21:23:48 följande:
    Jag har för mig att man använde sig av en ballong som man blåste upp. La lager på lager med rivna tidningsremsor doppade i klistret.På något vis fäste man 'ben' från äggkartonger (delen som äggen ligger i). Öron klippte man också till och fäste på något vis. Och en knorr.När hela skapelsen torkat så gick ballongen sönder innuti. Man målade grisen och skar sedan ett hål i ryggen.
  • Waersta

Åh!! Jag springer och gör det på en gång!!

Paeonia skrev 2008-02-11 21:19:03 följande:
    Pappermascheé (stavning????)Tidningspapper i tapetklister översatt .Waersta har du hunnit tagit någon bild på grisen?
  • Paeonia

Lycka till med klistrandet. Jag ska ge grisen någon månad till att hitta hem till mig

Är ifos inte villig att betala 900 kronor för en

Äh, det löser sig.....

• Waersta

Välkommen in i mitt galleri. Det är den lilla grisen. Finns en större alltså.

• Paeonia

Tack, har du någon hum om priset av den allra största?

snö vit skrev 2008-02-11 21:32:47 följande:

www.brimas.de/kolla här. Du får en spargris med egen design.
  • Waersta

Shit! Var den så dyr? Trodde jag inte att de fick av gammelmormor.

Disan skrev 2008-02-11 21:14:24 följande:
    jag va inne på swedbank idag och kollade spargrisarna med namn på.. dom va 30 x 30 cm och kostade 900kr svindyr i handmålad porslin sa dom.. jag hade velat haft en mycket större med större hål där uppe oxå och vet inte riktigt hur jag ska få tag på de nufunderar på när man gjorde pappersfigurer när man va liten?? komme ni ihåg??hönsnär och sen la man tidningspapper i blöt på nåt sätt och så satte man dit de och så fortsatte man så tills man va nöjd.. kommer inte riktigt ihåg men man kan ju alltid ringa till nåt dagis å fråga.. så kan man ju göra sin egna
  • Paeonia

Tack för titten Waersta!

Ja, 900 har man kanske ingen lust att betala. Det var ingen dålig doppresent gammelmormmor kom med

• snö vit

Jag ska kolla upp det o hör av mig imorgon om det är ok.

• Paeonia

Ja, självklart Vet du hur hög den högsta är också?

snö vit skrev 2008-02-11 21:48:21 följande:

Jag ska kolla upp det o hör av mig imorgon om det är ok.
Svar på tråden Stor vit spargris