• mammacatta

Bröllopen från helvetet!

Det är nu inte mitt eget om nån undrar. Det gick alldeles ypperligt, tack! Vi ska ÄNTLIGEN iväg på bröllopsresa.

Men jag har en länk som har MASSOR av helvetesfester, värsta tärnorna, hemskaste svärmoren osv osv
    www.etiquettehell.com/content/eh_wedding/bridalshwr/ebridshower.shtml

Det är på engelska men väl värt att traggla sig igenom för både att få förfasas och skratta sig fördärvad!

Vad har DU varit med om?
    Berätta!

• Svar på tråden Bröllopen från helvetet!
  • Leah1

är också dålig på engelska, så om ngn mer vill översätta så skulle det vara kul!

Synd att det inte finns ngn svensk sida!

• misstrixie

Jag gillar att översätta! Här kommer en (ganska fritt översatt men poängen går nog fram!):

"Vi arrangerade ett formellt bröllop för vår dotter. Det var en kvällstillställning med klädsel smoking och orkester till middagen. Inbjudningarna signalerade tydligt detta genom form och innehåll.

Vi fick svar från ett ungt par (vänner till brudgummen) som tackade ja åt sig själva och sin bebis (några månader gammal). Det kändes tråkigt att behöva informera dem om att bebisen inte var inkluderad i inbjudan, så vi erbjöd oss att ordna med en barnvakt på hotellet, så att bebisen ändå skulle kunna följa med. De gick med på detta. Vi hyrde in en barnvakt och ordnade så att hon skulle kunna ta hand om den lilla i hotellsviten som var reserverad för brudparet.

Bröllopsdagen anlände. Barnvakten anlände. Paret dök aldrig upp. De ringde aldrig, och vi hörde aldrig ett ord från dem igen. Suck."

• misstrixie
    En till

"För några år sedan blev jag bjuden på en gammal kompis bröllop. Vi hade inte stått varandra nära på många år, men jag gick ändå på hennes 'bridal shower' och på bröllopet.

Bröllopet hölls i en kyrka som var halvt ombyggd från en gammal bankbyggnad, och brudprocessionen tågade ut genom bankvalvet. Mottagningen hölls i samma rum och kallades 'dessert-mottagning'. Detta bestod av några köpta tårtor och några smörgåsar i ena änden av rummet.

Hälften av gästerna rörde inte ens vid tårtorna och smörgåsarna och ca 90 minuter efter vigseln noterade jag att många av dem började titta på sina klockor. Det blev också väldigt tyst i rummet. Till slut kröp det fram att det var planerat att halva brudsällskapet och ungefär hälften av gästerna (de som inte åt smörgåsar) skulle sätta sig ner och äta middag med mat från catering, efter att resten av oss gått hem. Det var tydligt i den stunden att de började bli hungriga och hoppades att den andra halvan snart skulle sticka därifrån."
  • misstrixie

En till och sen lägger jag för ikväll! (Detta var ju jättekul!)

"Jag gifte mig nyligen, och även om jag själv inte är någon vett- och etikettdrottning, så tror jag min brudtärna tog priset med sitt tal till mig. Jag bar en halvgenomskinlig byxdress (det var ett ganska informellt bröllop) och bad min vän att se efter så att ingenting syntes genom det tunna nyget. Allting verkade okej och vigseln gick jättebra. Efter att min makes best man och prästen skålat för oss på mottagningen, meddelade min brudtärna att hon också ville hålla ett tal. Hon sa med hög röst: 'Till den enda kvinnan jag känner som är tuff nog att gå utan trosor på sin bröllopsdag'.

Jag skulle inte ha blivit så skräckslagen om inte min familj och prästen varit där!"

• Nessan

Jag kan översätta en med, den handlar om tackkort!

För ett antal år sedan fick jag och min man en inbjudan till en av hans kusiners bröllop. Inbjudan innehöll även deras önskelista (registry -påminner om systemet vi har på tex Duka och Cervera mfl). Eftersom vi bodde flera stater bort och inte hade pengar till resan skickade vi en gåva. Jag satte mig vid datorn och kollade upp de ställen de hade önskat sig presenter från. Jag såg en kaffebryggare på listan som vi tyckte var fin och inom vår budget, så jag köpte den och lät skicka den till dem.

Inte långt efter bröllopet får vi ett tackkort. Så trevligt tänkte jag tills jag läste det. Där stod: "Tack för kaffebryggaren, även om vi inte dricker kaffe." JAg sa till min man "Om de inte dricker kaffe, varför önskade de sig då en kaffebryggare??!"

• Nessan

Detta tackkort från helvetet hände min syster. Hon var bjuden på ett bröllop till en kompis från high school men kunde inte närvara då vår syster gifte sig samma dag. Hon skickade en vacker gåva istället, men fick aldrig något tackkort.

Månaderna gick och min syster träffade den som varit 'maid of honor' (MOH) som hon är god vän med. Hon frågar därför MOH om hon vet om bruden överhuvudtaget har fått hennes gåva som hon skickade till brudens mors hus. MOH svarar att ja, hon minndes att bruden öppnade den presenten dagen efter bröllopet men att min syster inte borde förvänta sig att få ett tackkort. Varför? För att spara in på portokostnader hade bruden skrivit generella tackkort "tack för att du kom på mitt bröllop oh tack för presenten" och lagt dem vid varje gästs bordsplacering. Jag har fått lära mig att man i ett tackkort skall speciellt nämna den gåva man tackar för. Vidare, hur kan bruden anta att alla som kom till bröllopet automatiskt hade en present med? Jag trodde vi bjöd in folk för att fira vår vigsel, inte bjuda folk till att "ta med en present". Det lustiga är att brudens mor är den raraste, mest generösa, snällaste kvinna man kan tänka sig.

Mitt eget tillägg: Även om man nu delar ut tackkorten vid middagen, borde man inte se till att få iväg tackkort till de som uppvaktar en, men som inte var med vid middagen???

• Lady o Lufsen

Men vidalila ...om du ställer klänningarna i proporttion till vilket slags bröllop det är och vilka personligheter det är så är ju alla jättefina! Du måste använda din fantasi och fundera på..."Hmmmm,det är alltså sjörövartema på det här bröllopet"...mannen som var klädd i...vad det nu var han var klädd i...

Jag är helt övertygad om att alla i den länken var uppklädda i passande utstyrsel- för just sina bröllop

• Nessan

Här är en översättning av en text av en kille som berättar om sin frus Bridal Shower.

Maid of Honor och en brudtärna hade erbjudit sig att hålla Bridal Showern och jag såg det som deras bröllopspresent till oss och var otroligt tacksam. De planerade hela grejen, väldigt trevlig restaurant, allt gick som smort. Kyparen kom med notan varvid min frus vänner vänder sig till min mor och frågar om hon har råd att betala!

De hade inga pengar, inga kreditkort, ingen plan för hur de skulle kunna betala och hade heller inte sagt något om detta till någon fram tills dess!!!

Detta fick jag veta först 4 år efteråt och jag fick lova att inte berätta om det innan jag fick reda på det och min mamma undrar ännu idag vad de skulle ha gjort om hon hade sagt nej. Min fru känner ännu inte till detta.

• Leah1

Jisses!

tack ni som överstätter! Orkar ni med fler översättningar?

• Nessan

Ok, nån till då!

För ett antal år sedan var jag på vigsel och bröllopsfest för ett ungt par som gifte sig i vår kyrka. Mot slutet av middagen talade bruden om att en insamlingskorg skulle skickas runt bland gästerna för att hjälpa hennes far att betala för alla utgifter pga bröllopet. Hade detta varit en fattig familj som försökte ge sin dotter ett enkelt bröllop hade det kanske varit annorlunda. Detta var dock inte fallet, och inte heller bidrog jag med några pengar. Detta tog betydelsen av tacky till nya höjder!
    "Skänk en slant till den fattiga bruden! Skänk en slant till den fattiga bruden!"

Ett par jag känner ska gifta sig nästa månad och har lämnat önskelistor på två affärer. På dessa två ställen har de önskat sig FEM brödrostar och FYRA dammsugare! När en kompis frågade varför de önskade sig så många dubletter sa de: "Vi kör slut på dem så fort" Så ni önskar er ersättningssaker? Min kompis sa att de måste ha så många dammsugare för att suga upp alla brödsmulor som skapats av de fem brödrostarna!

• aka79

På en kompis bröllop blev brudens bror och "maid of honor" klapp kanon! Brudtärnan skulle engagera en lek mitt i allt! Tog tag i microfonen och började prata (som tur var va inte sladden ikopplad) för hon kunde knappt formulera orden. Sen skulle hon plocka ut 8 st karlar och bruden skulle få ögonbindel och känna sig fram till vem som var hennes man. Det intressanta var att brudtärnan tog bara hennes kompisar, vilket innebar att ingen hade skägg och alla hade glasögon = Brudgummen hade för tillfället skägg och inga glasögon! Välplanerad lek?

Brodern bestämde sig för att dansa med ALLA tjejer under kvällen, tyvärr kunde han inte dansa utan trampade alla på tårna eller snurrade runt med dom så dom ramlade!!

Var ju lite roande att sitta brevid och skatta, men jag gissar att för varken brudtärnan, brodern, bruden eller brudgummen var det speciellt roligt... inte dagen efter för den delen heller!

Svar på tråden Bröllopen från helvetet!