• böla

kan ngn hjälpa mej? (desperat)

Jag har nu köpt min klänning, jag totalt ÄLSKAR den, tyvärr fanns den inte i ngn större strl, så jag måste minska minst 20cm i midjan till bröllopet som äger rum i början på augusti.
    Det är bara det att jag har som den mesta av min övervikt runt magen, jag promenerar ett par ggr i veckan (hur många beror på vädret) jag har börjat äta mindre portioner och bytt ut all dryck mot vatten, jag har hittills gått ner 2kg (4 veckor), men midjemåttet står stilla.

Någon som har något tips för att midjemåttet ska minska?
    Vill juh helst inte bli tvungen att sälja min drömklänning för att jag inte lyckades gå ihop nå.

• Svar på tråden kan ngn hjälpa mej? (desperat)
  • tonårsmorsa

Att bara äta potatis och pasta ett par gånger i veckan är inget bra sätt att försöka gå ner i vikt. Kroppen behöver den typen av kolhydrater varje dag. Vad du ska tänka på är att äta ofta, låt det inte gå mer än 3-4 timmar mellan måltiderna. Sedan är det bra att lära sig tallriksmodellen. Den kan du sedan anpassa efter om du behöver gå ner i vikt eller hålla vikten. Här är några bra länkar med kost- och motionsråd:

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
    ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp&a=36608&l=sv
    ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp&a=36610&l=sv

Att sträva efter ett visst midjemått kan vara svårt, men om du har väldigt mycket bukfetma finns några saker du kan fundera över. För det första har kroppen lättare att lagra kalorier från mättat fett på magen än om kalorierna kommer från omättat fett. Så ett bra tips är att försöka byta ut mättat fett mot omättat. En annan sak är att stress påverkar kroppens produktion av kortisol (stresshormon), vilket också bidrar till inlagring av just bukfetma. Så om du vet med dig att du stressar eller sover för lite är det bra att försöka ändra dina stress/sovvanor.

(Vilket midjemått behöver du ner till? Frågar för att se om det kan vara realistiskt.)

• Princess Nightingale

Det gar inte att punktforbranna fett. MEN, om du ar overviktig eller nastintill iaf, gar det att minska mkt just runt problemomraderna eftersom det ar dar reserverna ligger. Traning i all ara men du maste andra kostvanorna ordentligt om du ska ner sa mkt som 20 cm runt magen.

Aven jag skickar dig till viktvaktarna. Om du bor i en storre stad kan du ga pa flera moten under en vecka och kolla vilken konsulent som passar dig bast. Dom borde kunna hjalpa dig soppas mycket att du borde ga ner ca 1 cm/vecka runt midjan :)

Jag onskar dig lycka till!
    PS, satt upp en bild pa en brollopsklanning pa kylskapet som paminner om att du inte ska smaata. Om du inte ska visa upp din klanning for nagon annan kan du bara satta upp en bild pa vilken brollopsklanning som helst.D.S

• elsi

Hej,
    Min vikt står stilla runt midjan också, men för mig det är ockå åldern, vissa fådet vissa inte,
    Jag skulle satsa på en proffs som vet, antigen på ett gym eller pilates (ja pilates skulle hjälpa!) dvs personlig träning, och eller som ovan viktväkterna, alla verkar lyckas med dom.

Till sist hitta en gammal dags, snör liv, det är så sexigt! o då få man en fin midja som scarlet o' hara i Borta med Vinden!!!

• Fröken Planera

Hej!

Ett bra tips att komma igång är helt vanlig hederlig rockring!!! Jag köpte en på BR-Leksaker i somras. (Den var iofs vattenfylld, men väldigt glittrig och fin..) Jag "rockade fett", 10 minuter varje dag och minskade midjemåttet med 6cm på 6 veckor. Efter det fick jag mersmak och köpte träningskort på gym. Det var ett perfekt sätt att få igång mig.. Good Luck!

• Zilba

Har inte läst dina svar men korsett funkar ju super om man vill minska ett par storlekar. Sexigt med.
    Finns för bara magen om du vill ha bh.

• Zozo

Fragan jag först ställer mig är vad du vâger till vilken längd? Dvs, hur mycket övervikt har du egentligen. 20 cm är mycket. Det fick jag bort när jag gick ner 22 kg och det är ganska mycket.

• kassandra

hejsan jag rekomenderar något som heter prenet det var både gott och gav resultat. Jag gick en vikt minsknings kurs på mitt gym mycket bra resultat dom hade cirkelträningar tre ggr per vecka plus att man fick gå kurser för at ställa om för ett nyttigare liv. Jag fick veta att eftersom jag vill gå ner så skulle jag äta ( om vi ser taldriken som en klocka)En kvart potatis ris eller pasta .En kvart kött fisk eller kyckling.Och en halvtimme grönsaker rotfrukter. Hoppas du lyckas med ditt mål ! Jag måste själv hålla min form så jag ej blir för stor ska också gifta mig i augusti.

• kavanaugh

Generellt bränner man mer kalorier om man tränar än om man promenerar. Omm man vill gå ner snabbt tycker jag att du skall satsa på att träna kondition dagligen runt 1-2 timmar och minska kosten. man ser oftast en liten skillnad i slöutet av första veckan. Är du överviktig kan det ta ett par veckor av daglöig motion för att man skall se ngn skillnad.

Kom ihåg att kroppen har vant sig att man äter och dricker regelbundet. Om man börjar svälta sig själv slår det tillbaka genom att man orkar mindre osv. och svimmar dra ner på det som innehåller fett och kolhydrater i steg så att det inte blir att en plötslig extrem energiförbränning matchas med en plötslig svältdiet. Vad och hur mycket man skall äta kan man experimentera med så länge man tränar efter ett tag vet man vad man skall äta och hur för att få en balans. Det låter enklare än vad det är. Trust me detta är något jag har kämpat med länge.

• Mrs G to be

Skriver som flera andra att jag inte läst hela tråden, men som hälsovetare vill jag flika in att det kan vara bra att inte stirra sig blind på dieter och motion. Din hälsa och vikt påverkas av många faktorer och om du upplever att du "står still" kan det bero på helt andra saker. Det kan handla om stress, hur man har det socialt (trygghet, konflikter m.m.) och hur man i övrigt trivs med sig själv.

Många gånger kan det hjälpa att sluta titta på vågen och istället fokusera sig på att göra allt man kan för att må bra - så kommer midjemått och vikt att minska av bara farten. Ok, sedan är ju så klart morötter nyttigare än chips, men det har du nog koll på

• böla

Ja nu har ja inte vart inne på ett tag (börjat jobba på annan ort). Vikten kilar stadigt neråt (har börjat med xenical och minskat ytterligare 5kg) men cm ger sig inte (!) ska börja styrketräna åt veckan, just nu promenerar jag 1-1.5 tim om dagen (plus att jag går mycket i jobbet). Jag väger i dagsläget 113.3 kg så ja har en rejäl övervikt till mina 170 cm, om jag lyckas villa bort sambon nästa helg så ska jag se om det inte har minskat ngnting med klänningen på.

• matildaochniklas

Har inte läst tråden men de instruktioner jag har fått på gymmet är att träna med en puls som är 65% av din maxpuls, tydligen är förbränningen störst då, du ska alltså träna längre än 30 min. Både på löpband och cyklar kan man se hur manska ligga med pulsen, väldigt smidigt!

• böla

ja, man kanske ska kolla det där. jag undviker fortfarande pasta. Måste erkänna att jag känner mig mycket piggare och gladare, men enormt uppsvullen ändå...konstigt det där.

• 16aug08

Min sambo gick ner 10 kg på 2-3 månader genom att:

1. Skippa skräpmat och onyttigheter, dricka vatten till måltiderna.

2. Gå en rask promenad (30-60 min)innan frukosten varje dag (skitbra förbränning) samt att några dagar i veckan även träna kondition. Ex jogga, gå på ett aerobicpass, spinning m.m.

Något annat som jag har hört ska vara bra för förbränningen är att krydda mat med chili (har dock inte testat själv).

Tänk på att äta små portioner regelbundet, så hålls förbränningen i kroppen igång.

Lycka till

• maella

Testa cambridge, du kan ju altinera med mat om du vill, Har gått ner ca 5 kg på fem veckor och midjemåttet har minskat med hela 12 cm, 100 sittupps om dagen!

Svar på tråden kan ngn hjälpa mej? (desperat)