• carinokenneth

Hur ska man göra med hans familj...

Ja detta har nog vari uppe på tapeten innan här inne...
    men det gäller det som står...
    hur ska man göra med hans familj...mamman o systern dras inte för att säga vad dom tycker rakt ut och pappan är periodare, ett glas o han blir odräglig plus att de inte går ihop över huvudtaget...vi vill ju så gärna ha en trevlig "normal" fest och vigsel men vet inte hur vi ska lyckas med detta...vi, (kanske lite mer jag) är livrädd att de ska förstöra vår dag.
    Min fästman vill ju givetvis ha med dom på vigslen men sedan vill vi ha en fest utan dom eftersom de kommer förstöra annars...hur tusan ska man göra...allt blir bara invecklat och tråkigt...det är ju meningen att man ska dunderkul att planera...hmmm....det ända vi kan komma på är att ha det borgligt med våra föräldrar sedan fika och helgen efter ha fest med alla andra men vi vill ju ha med min sida på alltihopa och jag vill gärna ha det i kyrkan så min syster kan vara tärna och jag kan gifta mig i brudklänning (vill inte göra det om det blir i ett rådhus)
    tacksam för råd, tips osv...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 19:55
    Vi bor i Göteborg men funderar på att ha vigslen i Småland om det går att lösa detta ovanstående problem då hela min familj, större delen av släkt bor där nere...

• Svar på tråden Hur ska man göra med hans familj...
  • Bella 81

Knivigt... Jag kastar ur mig några idéer:

Om ni har vigseln tidigt skulle ni kunna ha lunchmottagning efteråt. Förväntninarna på att det ska va en massa sprit blir ju mindre då...

Eller ha middag bara för familjen (alkoholfritt, löser ett av problemen i alla fall) och efterfest för alla som kan sköta sig...

Hoppas ni kommer på något.

• carinokenneth

Tack :)

Vi har funderat lite i de banorna men som sagt det är svårt...

• pojomo

eller så har ni en alkoholfri skålning med nåt litet tilltugg typ "mingel" i en ½ timme. Sen åker ni å dom andra ni har bjudit på middag iväg.
    Vi funderar på att ha så för dom som inte ska vara med på middag men som ändå vill prata å gratta oss,så vi ska låta folket mingla en stund för att sen dra vidare

• carinokenneth

Ojoj....Har glömt uppdatera denna tråd =).

Vi kommer ha en borglig vigsel med hans familj och en kyrklig vigsel med min familj,släkt och vänner =P den 25 oktober.

Så har vi löst det.

• anne på grönkulla

Inte för att förstöra er planering - men ni vet att ni inte rent lagligt får gifta er 2 gånger? När ni väl gift er borgerligt kan ni inte få en formell kyrklig vigsel. Däremot kan ni få en kyrklig välsignelse efter en borgerlig vigsel.
    Men det kanske är det ni tänkt?

• carinokenneth

Japp det är så det ska bli, visste vi.

Men vår präst ska ta det som en vanlig vigsel ändå så man får med alla bitar iaf =)Vi kommer privat köra med den 25 oktober som vårt datum för bröllopsdag även om det är ett annat datum på pappret...

• Juni2009

ânne på grönkula..

JO man får gofta sig 2 ggr.

Har vänner som gjort det.
    Dom gifte föst borligt (hemlig) sen kyrklig med vänner samtidigt med dop.

• Zozo

Juni.; Nej da är det en välsignelse och inte en vigsel, men de ser nâstan precis lika dana ut.

• anne på grönkulla

Juridiskt sett kan det andra inte bli en vigsel. Man kan utforma välsignelser som liknar en vigsel (och svenska kyrkan har en sån ritual färdig), men i lagens mening är det inte det. Du kan helt enkelt (iallafall i Sverige och som lagen ser ut idag - detta gäller även om man gift sig utomlands först om det registrerats i Sverige, vilket det i vissa fall gör automatiskt) inte gifta dig två gånger utan att skilja dig emellan, ens om det är med samma person.

Men vackra och högtidliga välsignelser eller andra ceremonier kan man ha ändå.

Svar på tråden Hur ska man göra med hans familj...