Budget-brudar se hit! (2009)
är ni tvungna att fixa ett bröllop ur budgetklassen? Hur klarar ni av att spara något?
Mer intressant om ni inte har så mycket hjälp runt omkring.
Behöver så mycket tips det går.
är ni tvungna att fixa ett bröllop ur budgetklassen? Hur klarar ni av att spara något?
Mer intressant om ni inte har så mycket hjälp runt omkring.
Behöver så mycket tips det går.
Det är bra, stå på dig!!! Jag hade hellre inte haft någon fest alls än att ta ut kuvertavgift.....tror inte heller att jag skulle va så sugen på att gå på ett bröllop som hade kuvertavgift oavsett om det va en nära vän eller släkting, tror iofs inte jag kommer hamna i den sitsen för mina vänner är inte den typen :)
min sambos syrra gjorde det och han tycker det är en bra ide, men det tycker inte jag.
Nej, "tvingar" man på gästerna massa avgifter kan det lätt bli mindre kul....både för dem och för en själv. Jag har själv fått tacka nej till två bröllopsfester pga resekostnader, bara en sån grej! Skulle jag få en inbjudan till bröllop med kuvertavgift skulle det vara tveksamt att jag ens skulle ha möjlighet att delta!
Hellre många gäster och spaghetti och köttfärssås, än ett fåtal gäster och en fin trerätters. Har man däremot råd att ta ut svängarna så är det inte fel att spendera!!
Allting är ju relativt, om man säger så.
Bluebride:
Förslag: Istället för svartjobb kanske du kan kolla runt efter ett anant riktigt jobb med bättre betalt? Kanske ingen bra idé om du inte varit anställd så länge där du jobbar nu, men generellt är det bra att byta arbetsgivare...
Grunden när det gäller sparande: Spara direkt när pengarna kommer in.
Det går inte att vänta till dagen innan mnästa inkomst trillar in på kontot utan man måste sätta undan pengarna direkt och sedan är det självklart INTE tillåtet att nalla av dem - oavsett vad det gäller! Det är ofta möjligt att spara mer än man tror då, för man rättar sina inköp efter det sedan.
Andra spartips (fast det ovan nämnda är det mest grundläggande) som var för sig och vid varje enskilt tillfälle kan tyckas handla om småpengar men totalt sett under något år handlar om många tusenlappar:
Matlådor till jobbet istället för lunch ute
cykel/buss istället för bil: gäller till mataffär, jobb o hälsa på vänner m.m. Givetvis beroende på var man bor osv, men i möjligaste mån.
Skippa alla onödiga inköp; godis, cigaretter, alkohol, kvälls-/veckotidningar, lokaltidning, pizza från lokala pizzerian/McDonal's osv.
Tänka efter innan varje litet inköp om det verkligen behövs OCH aldrig handla när man är hungrig eller behöver trösta sig/uppmuntras...
Blubride??
Varför svartjobb?? Varför ska inte du vara med och betalaskatt som alla andra för att du drömmer m bröllop???
Jag förstår precis hur frusterande det är jag och min sambo planerar att gifta oss i sommar och är nyut exade, trodde vi skulle ha jobb på direkten och möjligheten att lägga undan massor med pengar nu blev det inte så utan vi får forstätta söka och ev sjutabröllopet till hösten, men faktum är att det är ett i-landsproblem, att inte betala skatt är fegt och ohört omoraliskt när vi byggt upp ett system där vi hjälper varandra ex kan stanna hemma med våra barn när de är nyfödda i ett år, det är inte många länder där man får göra det... men om folk jobbar svart kommer det inte kunna forstätta, fy på dig, hoppas du kommer på bättre tankar och tar dig ett vit jobb och kan gifta dig med gott samvete
jag är arbetslös och varit det sem maj05 så svart är lite vad jag söker just nu för ingen vill anställa mig
Utomlands 2008? skrev 2008-02-03 02:03:32 följande:
som jag skrev ovan, jag har inte fått jobb på två år
Vi har satt en budget på 50 000 och det ser ut efter att vi har räknat om och om igen att vi hamnar på 43 000 vilket gör att vi har ännu lite mer att röra oss med
b
Lokal 4500
Ska ha buffe - från catering 12600 för 70 personer
dricka hämtar vi från tyskland
Klänning beställer jag från Kina
Invitationer, bordkort osv lagar vi själva
en kompis som är konditor lagar kakan
och sen ska vi ha dj in a box kostar ca 1900
Det är ju ganska många poster kvar men vi har räknat på dom också...
Det kommer gå finfint
och vi är inte tvugna att ha ett budgett bröllop utan ser bara inte vitsen med att lägga hur mkt som helst. Har varit på bröllop som kostat massor, det har inte gjort bröllopt bättre.
Vi hade gott kunna tänkt oss att stuckit iväg och gjort det i hemlighet men kom fram till att vi ville dela dagen med våra nära och kära.. Gubben är ansvarlig för bröllopsresan och där sparar vi inget alls
Vi hade en budget på 20´först men den spräcktes klart med engång hi hi Vi har bokat lokal med middag och dryck för 30pers sen kommer det ca 25 till för champagne. Jag räknar med att allt kommer gå på ca 30-35tusen hmmm Vi har inte direkt snålat in men beställde klänning på nätet (mycket billigare) Gör inbudningar och vigelprogram och tackkort själva. Vi kommer även att ha en bar där gästerna själva får betala sin dricka på kvällen.
När vi var studenter båda två lyckades vi på ett halvår spara 50 000 kr till vår långresa genom att jobba extra på helgerna. Det går att spara mycket mer än vad man tror. Det handlar om att göra en verklig budget som man också följer. Som studenter innebar det att vi då hade två "csn-inkomster"= knappt 14 000 (då). Extrajobb gav ca. 5000kr extra var i månaden. Hyran var 3100.
När vi sparade hade vi t.ex. matbudget på 1400 kr för två vuxna i månaden. Det gäller att köpa maten och sen äta den och inte vänja sig vid fulla skafferier och dyra vanor. Ni säger att ni inte kan spara en krona alls....då måste det ju vara jättesvårt att Bjuda på bröllop. Om man vill ha en stor fest så kostar det ju och hur man än vrider och vänder på saken så måste man spara i så fall.
Spartips:
Se över utgifterna - vad kan man dra in på? Säg upp onödig hemtelefon om ni har mobiler. Se till att kolla efter billigaste mobilalabbonnemanget för er dvs ringer ni mycket till varandra eller inom ett visst nät finns det ofta billiga alternativ. Ring mindre. Dra ner på internet under en tid. Säg upp det helt (det finns ju bibliotek där man kan låna internet) eller välj en billigare hastighet. Har ni bil? Är den ett måste (bil är en jättestor utgift) Kör mindre, skaffa busskort, cykla mer.
Sätt matbudget - storhandla och använd er verkligen av allt ni handlar.
Jobbar man helgkvällar inom restaurang som vi gjorde så spar man pengar bara på det eftersom man inte går ut så mycket då. Annars planera hur mycket ni ska gå ut. Utekvällar är ofta väldigt dyra och det går att träffa vänner hemma istället.
Byta gym om ni har dyra gymkort.
Köp inte så mycket kläder och prylar egentligen har vi nog alla mer än vi behöver....
Budget-tips för bröllop:
Bygdegårdar som lokal 500-3000kr ca. Även andra lokaler i samma prisklass går att hitta.
Ha buffé istället för catering. Då sparar man både på matkostnader och serveringskostnader.
Gör utsmyckning och blommor själv - bröllopsbonanza hade fina tips på buketter.
Fundera på om ni ska ha tärnor och marskalker. Svensk tradition har inga måste för tärnor. Oavsett hur ni gör är det inte tvunget att ni ska betala för tärnorna om ni inte tänker kräva väldigt speciell klädsel.
Kolla köp och sälj forum för klänningar till brud och tärnor. Hyr mannens klädsel.
Lycka till nu!!!
MVH
Om man planerar innan och gör song lists sa kan man koppla in en Ipod och behöver inget band. Nan maste halla lite koll pa latlistorna, sa inte full rulle dance kommer vid fel tillfälle, men det är ju inte mycket jobb.
Tänkte själv ta sma praliner och packa in i celofanpasar med sidenband och lägga som present till gästerna. Billig lösning om man inte vill beställa m&ms med vara namn pa etc. Vilket ocksa iof verkar himla kul...
Mitt spar tips är att gå ihop några tjejer från BT och hjälp varandra. Vi är fyra tjejer från samma stad som funnit varandra här på BT. Vi kommer att hjälpa varandra med att låna ut grejer till varandra, servera på varandras bröllop, pyssel, fotografering m.m Vi brukar också skicka sms till varandra när vi hittar något på rea som kan vara bra till någon annans bröllop. Vi kommer att spara massor med pengar på detta.
En annan stor vinst med detta är att man får frossa i att prata bröllop med andra som är lika sugna.
Vi kommer också att spara in pengar på att laga maten själva + ha betalbar. Spar också en hel del pengar på att kolla på flera ställen på ringar då priset skiljer flera tusen på olika ställen. Jag sparar 3000 på att åka till Stockholm och köpa min ring istället för i min hemstad. (se mitt galleri.)
Jag fyndade också min klänning genom att den varit uthyrd 1 gång tidigare så fick jag köpa den för under uthyrningspriset. (se mitt galleri)